کارگاه آموزشی لعاب و سرامیک در میبد برگزار شد

کارگاه ۲ روزه آموزشی لعاب و سرامیک به صورت ورکشاپ در میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی به ایرنا گفت: این کارگاه با توجه به جایگاه شهرستان درحوزه سفال و به درخواست هنرمندان این رشته با دعوت از مربی کشوری از تهران به صورت رایگان در مجتمع تخصصی سفال و سرامیک فنی حرفهای میبد برگزار شد.

هادی زارع با اشاره به اینکه این کارگاه همراه با آموزش تکنیکهای روز طراحی و پخت سفال به هنرمندان این حوزه هنری بود افزود: ۳۰ نفر از هنرمندان میبد و یزد و شهرهای دیگر استان در این کارگاه آموزشی با پنج تکنیک لعاب شره ، ترَک ، آب طلا ، کاشی هفت رنگ و احیایی که لعاب‌های جدیدی است آشنا شدند.

وی در ادامه تصریح کرد : بانی این کارگاه آموزشی اداره کل فنی حرفه ای استان است که آن را با همکاری اداره فنی حرفه ای و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد برگزار کرد.

مربی کارگاه آموزشی لعاب و سرامیک نیز گفت: یک سری تکنیک‌های نوین لعاب دراین کارگاه دو روزه آموزش داده شد و با توجه به جایگاه میبد در حوزه سفال به نظر می رسد که باید هنرمندان این رشته در این شهرستان با آموختن تکنیک های نوین همیشه به روز باشند تا بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.

زهرا مهری تصریح کرد: با این که میبد و همدان درحوزه سفال حرف اول را می‌زنند اما سفال میبد در زمینه به کار بردن تکنیک‌های نوین نسبت به تهران و نیز همدان که هنرمندان این شهر درحال آموختن تکنیک‌های نوین از تهرانی‌ها هستند پیشرفت نداشته‌ و چه خوب است هنرمندان میبدی با آموختن تکنیک‌های جدید در کنار تکنیک‌های انرژی دهنده قدیم در کار خود تغییراتی را ایجاد کنند.

سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای میبد هم گفت: اداره فنی حرفه ای با توجه به وظیفه ذاتی خود در ارتقای مهارت افراد شاغل در حوزه صنایع اقدام به برگزاری این کارگاه آموزشی برای دومین بار کرد که با توجه به درخواست هنرمندان شیوه های نوین لعاب کاری سفال که با ذائقه امروزی مردم همخوانی دارد در آن آموزش داده شد.

حسین فلاح افزود: فنی حرفه ای تلاش دارد با ارتباط برقرارکردن با کارخانه ها و صاحبان صنایع ، دانشگاه ها و آموزش و پرورش اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کند ، همچنین اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی ، مشاوره دادن به افراد برای اشتغال زایی ، آموزش دوره‌های کارآفرینی با هدف ترغیب افراد به سوی کارآفرینی همراه با معرفی برای گرفتن تسهیلات و… را نیز دنبال می کند.

وی با اشاره به لزوم همکاری در نیازسنجی برای برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: فنی حرفه‌ای علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی به صورت رایگان درمراکز فنی حرفه‌ای امام خمینی ، مجتمع سفال و سرامیک و فنی حرفه ای خیرالنساء ، با توجه به محدودیت های مالی نیز بر حسب نیازدرقالب قراردادهای مشارکتی با ارگان‌ها درمناطق مورد درخواست هم کلاسهای آموزشی را دایرمی‌کند.

سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه ای میبد همچنین تصریح کرد: با توجه به رایگان بودن آموزش ها می‌طلبد با همکاری دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش آقایان و نیز دانش آموزان و دانشجویان حضوربیشتری در دوره ها داشته باشند.

در پنج ماهه امسال ۷۷۲ نفر از آقایان و تعداد ۹۰۰ نفر از بانوان به ترتیب ۷۹ هزار و ۳۹۴ نفرساعت و ۱۷۰هزارنفر ساعت در مراکز فنی حرفه ای میبد دوره هایی مانند تراشکاری ، اتومکانیک ، برق خودرو ، برق ساختمان ، برق صنعتی ، الکترونیک ، زیلو بافی ، طراحی دوخت ، فناورری اطلاعات ، صنایع دستی ، صنایع غذایی ، صنایع تزئینی ، چرم و… را گذارانده اند.