مسجدی که اتاق عقد و سالن عروسی رایگان به جوانان می‌دهد

مسجد الزهرا(س) در خیابان شهید عراقی با فراهم کردن اتاق عقد و یک سالن عروسی زمینه برگزاری مراسم عقد و عروسی را به صورت رایگان و ساده برای زوجین جوان فراهم کرده است.

فارس نیوز: تأمین هزینه‌های ازدواج و مراسم‌های مختلفی که برای آن در سال‌های اخیر مرسوم شده، امروزه معضلی شده تا افراد در برابر ازدواج مقاومت کنند و هزینه‌های گزاف آن را مانعی برای خود بدانند. در این راستا سال‌هاست که مقام معظم رهبری، بر آسان گرفتن در امر ازدواج تأکید بسیار دارند و بر ترویج این امر سفارش می‌کنند، به طوری که در سال ۱۳۷۹ فرمودند: «اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین طور بود، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه‌داری، یک خرده کار را مشکل کرد.»

برپایی جشن ازدواج در مسجد با هزینه‌های اندک و ساده می‌تواند بخش بسیاری مهمی از هزینه‌های ازدواج جوانان را کاهش دهد، در این راستا هستند مساجدی که این روزها با برپایی سفره عقد و اخذ هزینه‌های پایین، زمینه ثبت ازدواج رسمی زوج‌های جوان را فراهم می‌کنند و حتی بستر را برای برپایی سفره ولیمه ازدواج نیز آماده کرده‌اند.

مسجد الزهرا (س) در خیابان شهید عراقی تهران از جمله مساجدی است که با فراهم سازی یک اتاق عقد، به صورت رایگان مراسم عقد زوج‌های جوان را انجام می‌دهد و حتی این امکان را فراهم کرده است تا زوجین با رعایت نکات و ضوابطی، مراسم ازدواج خود را نیز در سالن همایش این مسجد برگزار کنند.

حجت‌الاسلام آل‌داوود امام جماعت این مسجد درباره ثواب برگزاری مراسم عقد در مسجد می‌گوید: «خطبه عقد باید در مکانی خوانده شود که برخوردار از فضای دعا و معنویات باشد زیرا در زمان جاری شدن عقد، عاقد موظف به دعا کردن است و افراد حاضر نیز باید برای زوجین دعا کنند. یکی از مواقع استجابت دعا، زمان جاری شدن خطبه عقد است، حال اگر این مراسم در مسجد که محل راز و نیاز مومنان و محل رفت و آمد فرشتگان است، انجام شود، دارای ثواب بیشتر و برخورداری از امکان استجابت بیشتر است.»

مسجد به‌عنوان یک پایگاه مهم اجتماعی در دین اسلام، محل عبادت و کمک به محرومین است و باتوجه به تأکیدات و سفارش‌های بسیار دین اسلام جهت فراهم سازی امکان ازدواج دو زوج جوان، می‌تواند بهترین بستر برای برگزاری ازدواج آسان و کم‌هزینه نیز باشد. روز اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است که در تقویم رسمی کشور به نام روز ازدواج نام‌گذاری شده است، مراسم ازدواج این دو زوج آسمانی براساس روایات، در مسجد انجام شد و می‌تواند بهترین الگو برای زوج‌های جوان و مؤمن باشد.

حجت‌الاسلام آل‌داوود در این زمینه می‌گوید: «خطبه عقد امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) براساس روایات توسط خداوند جاری شد و مراسم جشن عروسی این دو نیز در مسجد بود زیرا منزل آن‌ها نیز در جوار مسجد بود. برگزاری مراسم این دو زوج آسمانی می‌تواند الگویی برای جوانان ما باشد.»

مسجد الزهرا(س) در منطقه پاسداران تهران و خیابان شهید عراقی معروف به مسجد کرمانشاهیان مقیم تهران است که در زمین بسیار بزرگ از ۱۲ سال پیش با معماری زیبای ایرانی، اسلامی بنا شده است.

عبدالحسین صیرفی، عضو هیأت امنا این مسجد می‌گوید: «این مسجد ۱۲ سال پیش توسط مرحوم سید زاده که نماینده مردم کرمانشاه در مجلس و بعدها استاندار تهران بود، به همراه برخی از کرمانشاهیان مقیم تهران، در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در چهار طبقه بنا شد که در بخشی از آن، یک اتاق عقد تعبیه شده است و به صورت رایگان زوج‌های جوان می‌توانند مراسم عقد خود را برگزار کنند.»

مسجد الزهرا(س) به صورت ماهیانه پذیرا و برگزار کننده دو مراسم عقد است و در سالن اجتماعات مسجد نیز امکان برگزاری جشن ولیمه ازدواج را دارد البته به گفته مسئولان مسجد تاکنون تنها یک مرتبه برگزاری مراسم جشن ازدواج در مسجد رخ داده است.

صیرفی در این باره می‌گوید: «سالن اجتماعات این مسجد با قابلیت پذیرایی از حدود ۵۰۰ نفر برای برگزاری مراسم جشن ولیمه ازدواج مهیاست و زوج‌ها می‌توانند به صورت رایگان مراسم خود را در این مسجد برگزار کنند. حتی در این سالن امکان پذیرایی شام نیز مهیاست.البته تاکنون فقط یک مرتبه مراسم ازدواج در این سالن برگزار شده است زیرا متاسفانه زوج‌های جوان کشور به دنبال برخی تشریفات و تجملات غیرضرور هستند و به جای آن که با حذف برخی از هزینه‌های غیرضرور، ازدواج خود را آسان و ساده برگزار کنند، مشکلات متعددی را برای خود و خانواده‌ها ایجاد می‌کنند»، همچنین برای موضوعاتی دیگر نظیر ماشین عروس، شام عروسی، میوه و شیرینی، لباس عروس، گل و… این مسجد با معرفی زوج‌ها به برخی صنوف خیر امکان کاهش چشمگیر هزینه‌ها را برای زوج‌ها فراهم می‌کند.

برگزاری مراسم‌های عقد و ازدواج زوج‌های جوان در مسجد و حرکت مساجد برای مهیا کردن زمینه برگزاری این مراسم‌ها، می‌تواند باری را از دوش هزینه‌ای زوجین در ابتدای زندگی بردارد. البته تحقق چنین مهمی نیازمند فرهنگ‌سازی در میان جوانان و بعد هم اهالی مسجد است.