حفاری غیرمجاز در بافت تاریخی فیروزآباد متوقف شد

به دستور دادستان میبد، حفاری در بافت تاریخی قلعه فیروزآباد این شهرستان که به بهانه آبرسانی زمین‌های کشاورزی انجام می گرفت متوقف شد.

به گزارش میبدما؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میبد در این ارتباط به ایرنا گفت: عده‌ای به عنوان متولیان چاه کشاورزی به بهانه اینکه آب چاه از قنات عبور می‌کند و به دنبال آن آب جذب می‌شود و بهداشتی نیست به حفاری و لوله گذاری برای عبور آب و آب رسانی زمین‌های کشاورزی پرداختند که میراث با کار آنها مخالف بود و سرانجام موفق شد تا از دادستانی دستور توقف حفاری را بگیرد.

رسول مشتاقیان افزود: مخالفت میراث به این علت بود که لوله گذاری، خشک شدن قنات و به دنبال آن ایجاد منبع پشه و مگس و حشرات و همچنین فرونشست زمین و تخریب بافت را در پی داشت.

وی تصریح کرد: موقع بارندگی شیب موجود زمین باعث می‌شود که آب داخل قنات برود، اما با لوله گذاری قنات خشک می‌شود.

مشتاقیان ادامه داد: قسمتی از ساباط و بافت تاریخی برای لوله گذاری در چند مرحله تخریب شده که در آخرین بار از تخریب زیرزمین یکی از خانه‌هایی که قبلاً تخریب شده و از نظر باستان شناسان ارزش تاریخی دارد، پیدا شده است.

این مسئول با توجه به اینکه یک سوم شهر میبد تاریخی است از همه کسانی که دست به حفاری در بافت‌های تاریخی می‌زنند اعم از مردم و مسئولان نهادها، ادارات و ارگان‌ها خواست تا در ارتباط با حفاری‌ها از میراث استعلام بگیرند.