مردم مراقب «تب کریمه کنگو» باشند

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: گوشت دام‌های با منشأ تامین و کشتار نامعلوم و غیرمجاز می تواند در فصل گرم عامل شیوع تب کریمه کنگو باشد.

به گزارش میبدما؛ علی‌اکبر حدادزاده در گفتگو با مهر با تاکید بر ضرورت استفاده از گوشت‌های دارای مهر و برچسب دامپزشکی اظهار داشت: گوشت‌هایی که فاقد مهر و برچسب باشند، به صورت غیرمجاز کشتار شده‌اند و سلامت آنها تضمینی ندارد.

وی بیان کرد: گوشت دام‌های با منشأ تأمین و کشتار نامعلوم و غیرمجاز، می‌تواند در فصل گرم سال عامل انتقال بیماری‌های کشنده از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باشد.

حدادزاده خاطرنشان کرد: در کشتارگاه‌های مجاز که نظارت بهداشتی و شرعی روی آنها انجام می‌شود، لاشه‌ها بعد از ذبح در مرحله پیش‌سرد قرار می‌گیرند و ۲۴ ساعت بعد از ذبح در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد ادامه داد: این روش ضامن پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است که در بسیاری از کشتارگاه‌های غیرمجاز به دلیل نبود تجهیزات لازم، این مرحله انجام نمی‌شود.

وی یادآور شد: هنگام ذبح در کشتارگاه، وضعیت سلامت دام، قبل و بعد از کشتار از لحاظ وجود بیماری‌ها مورد بررسی دامپزشکان قرار می‌گیرد و در صورت مشاهده علائم بیماری‌زا از چرخه کشتار و مصرف حذف می‌شوند که این مرحله نیز در کشتارگاه‌های غیرمجاز انجام نمی‌شود.

حدادزاده تصریح کرد: عده‌ای با کشتارهای غیرمجاز زمینه‌ساز شیوع بیماری‌های خطرناکی از جمله تب کریمه کنگو هستند که برای رفع خطر در این زمینه، هم دامپزشکی نظارت‌های خود را دقیق‌تر انجام می‌دهد و هم مردم باید از مصرف گوشت‌های فاقد مهر و برچسب خودداری کرده و به توصیه‌های دامپزشکی عمل کنند.