هنر و ادبیات باید در چارچوب شرع و اخلاق در جامعه گسترش یابد/ در میبد باید هزار حافظ قرآن تربیت کنیم + تصاویر

مدیر حوزه های علمیه کل کشور گفت: بنده حقیقتاً مِنت موسسات قرآنی و نهادهای فرهنگی که شانه زیر بار مسئولیت گذاشته اند را می پذیرم.

به گزارش میبدما؛ آیت الله اعرافی در دیدار با مسئولین و مربیان موسسه قرآنی حضرت معصومه(س) شهرستان میبد، با تشکر ویژه از فعالیت های مربیان و اساتید و مسئولین این موسسه اظهار داشت: کار ارزنده ای که دو دهه قبل به واسطه دوستان انجام گرفته و به شکل شجره طیبه ای در آمده و به فضل الهی فعال است، حقیقتاً شایسته تقدیر است.

وی افزود: قطعا وظیفه بنده و سایر مسئولین میبدی این است که در خدمت این حرکت و دیگر نهادهای فرهنگی خوب باشیم و در حد توانمان باید به تقویت آنها کمک کنیم و باید به خاطر لطفی که در حق ما می کنند و شانه زیر بار مسئولیت گذاشته اند، حقیقتاً منت آنها را بپذیریم.

آیت الله اعرافی با اشاره به این موضوع که در کار تربیت و تعلیم و پرورش انسان ها باید مربی و معلم در مرحله اول خودش متخلق به اخلاق و رفتار اسلامی و قرآنی باشد، بیان داشت: مربی و معلم و فعال در مسیر تعلیم و تربیت انسان ها باید نگاهی جامع، متعادل، سنجیده و فراگیر بر همه شخصیت متربی داشته باشد.

وی با بیان این نکته که خصوصاً از آموزش و پرورش انتظار بیشتری می رود که در همه ابعاد سرآمد باشد، گفت: آموزش و پرورش زحمات زیادی می کشد و رتبه های خوبی نیز چه در این سال ها کسب کرده و تلاش های خوبی هم انجام داده است، اما با کمک موسسات و دستگاه های فرهنگی و قرآنی وابسته باید کاری کنیم که شخصیت جامع و مورد انتظار برای دانش آموزان برنامه ریزی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار گیرد رشد علمی و بالا بردن میزان مطالعه شما مربیان و معلمان است که نباید در همان سطحی که هستید متوقف شوید و باید مطالب نو و جدید را مداوم دریافت کنید.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: یکی از موضوعات مهم نیز شناخت دانش آموز، قرآن آموز و کودک و نوجوان است که باید جامع و پیوسته باشد، زیرا در دنیایی قرار داریم که با انبوهی از مسائل مختلف روبرو هستیم و شناخت علایق، سلایق و اخلاق متربی می تواند به برنامه ریزی بهتری بینجامد.

وی با اشاره به اهمیت بعد علمی دانش آموزان قرآنی، ادامه داد: انقلابی ها و فعالین فرهنگی باید به ابعاد هنری و ادبیاتی نیز توجه ویژه ای داشته باشند و لازم است که هنر در ابعاد مختلف آن مانند تئاتر و سرود در چهارچوب شرع و اخلاق در جامعه گسترش یابد.

آیت الله اعرافی با بیان این نکته که باید استعدادهای برتر را کشف و روی انها سرمایه گذاری کنیم، بیان داشت: کار تشکیلاتی بسیار مهم و ضروری است و باید حواسمان مدام به این نکته جمع باشد که این مسیر بدون آسیب و آفت نیست و باید با سیاست گذاری درست استحکام کار را بالا ببریم.

وی با مهم خواندن حفظ موضوعی قرآن کریم برای همه معلمان و مربیان قرآنی و حتی معلمان غیر قرآنی، تصریح کرد: طبق فرمان رهبر انقلاب در مورد بالا بردن آمار حافظان قرآن کریم در کشور، ما نیز این هدف را تعیین کرده ایم که باید در شهرستان میبد به رقم هزار حافظ قرآن برسیم.

آیت الله اعرافی تدوین سند راهبردی برای فعالیت های قرآنی موسسات و دستگاه های فرهنگی را از دیگر مسائل مهم و راهبردی توصیف کرد و افزود: همان گونه که آموزش و پرورش در قالب انجمن اولیاء و مربیان با خانواده های دانش آموزان ارتباط دارد، موسسات قرآنی نیز باید این ارتباط را برقرار و خانواده ها را نیز در این مسیر فعال کنند.

وی در انتها با اشاره به اهمیت خروجی این موسسات گفت: جامعه ما دچار آسیب هایی می باشد که در قبال آن مسئولیم و زیبنده نیست که بگوئیم جامعه اسلامی دارای هزاران معتاد، زندانی و پرونده طلاق است، و باید خروجی کار اینگونه موسسات اصلاح جامعه و رفع آسیب های اجتماعی نیز باشد.

گفتنی است پیش از سخنان آیت الله اعرافی، مسئولین و مدیران موسسه حضرت معصومه(س) به ارائه فعالیت ها و عملکرد نهادهای مرتبط با خود پرداختند.