رونمایی از کتاب “اسلامی ندوشن” با حضور وزیر ارشاد

مراسم رونمایی از کتاب «نامه بفرزند» پندنامه محمدعلی اسلامی ندوشن با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز جمعه ۲۸ دی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش میبدما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم رونمایی از کتاب «نامه بفرزند» پندنامه محمدعلی اسلامی ندوشن با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز جمعه ۲۸ دی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

در این مراسم عباس صالحی اظهار کرد: برای کسانی که در دهه ۵۰ به کتابخوانی روی آوردند، آقای اسلامی ندوشن یک هویت به شمار می‌آید.

او سپس گفت: ندوشن ادب‌شناس و نقاد ادبی بزرگ معاصر ایران است، کسی که ریشه در ادب کهن ایرانی دارد و خط این ریشه کهن را تا دوره معاصر گام به گام پیش آورده است، بخشی از ادبیات بازبینی شده ادبیات کلاسیک ما توسط او به سوی معاصر کشانده شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: استاد اسلامی ندوشن در خط طولانی ادبیات ایرانی که حامل بزرگ فرهنگ ایرانی است، درس‌های فراوانی داد که چگونه می‌توان از دوران معاصر به دوران ‌کهن رفت و از آن دوران کهن ادبیات؛ توشه زیادی برای معاصر فراهم کرد.

صالحی در ادامه افزود: بخشی از نگاشته‌های اسلامی ندوشن در ادبیات، حلاوت زبان سعدی، مولانا، حافظ و سعدی را برای نسل ما بازنمایی کرد.

او همچنین بیان کرد: بخش دیگری از شخصیت استاد اسلامی ندوشن را می‌توان با عنوان حکیم و طبیب ایرانی معرفی کرد، او دردهای ایران معاصر را پی می‌گرفت و مرهم‌های متناسب این دردها را جست‌وجو می‌کرد؛ در واقع بخشی از دغدغه‌های او با همین نگاه حکمت‌گونه بود که ایران را دوران پهلوانان اساطیری می‌دید که نباید مرض‌ها و بیماری‌ها بر آن بماند. او یک حکیم و طبیب ایرانی است که می‌کوشد درد ایرانی معاصر را بیابد و راه درمان او را راهنمایی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زاویه دیگر شخصیت اسلامی ندوشن را این‌گونه توصیف کرد: دکتر اسلامی ندوشن معلم و مدرس زندگی بود. او به عنوان یک پیر و شخصیت تجربه‌یافته؛ هم کهن دور و هم دوران معاصر را درک کرده بود و تجربه‌های زیادی را به معاصر منتقل کرد، او تلاش کرد این تجربه‌ها را منتقل کند. «آزادی مجسمه»، «کارنامه سفر چین» و زندگی‌نامه خودنوشت با عنوان «روزها» آثار این تجربه‌های متراکم است که استاد به نسل معاصر منتقل می‌کند.

او سپس بیان کرد: آنچه امروز برای آن گرد آن آمدیم، اثر ارزشمند «نامه بفرزند» است که روایتی از همین انتقال تجربه‌های استاد ندوشن به دوران معاصر است که اگر کسی بخواهد آن را تجربه کند، مدت زیادی باید صرف کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ویژگی‌های ادیب، حکیم، طبیب، معلم و مدرس زندگی در صدها اثر او به‌طور فراگیر دیده می‌شود. استاد با وسعت نظر نکته‌های نغزی را می‌گوید. او با نکته‌های تطبیقی که دارد صرفا روایتگر یک نکته نیست بلکه دایره یک تفکر را بیان می‌کند و با زبان و نثر خود به جملات معنا می‌دهد.

صالحی در پایان گفت: شیوایی، ایجاز و قدرت زبانی، ترکیب شیوایی او را در نثر به خاطر می‌آورد. گرچه امروز او خارج از کشور است و در میان ما نیست، اما این مراسم در تقدیر این استاد برپا می‌شود. امید است جریان فرهنگی کشور همان‌طور که استاد ندوشن فرمود، بتواند بر بام و بوم این‌ مرز همچنان تاثیرگذار بماند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، غلامحسین امیرخانی، فریدون مجلسی، امیر احمد فلسفی، مجتبی سبزه و دیگر استادان انجمن خوشنویسان ایران و همچنین جمعی از فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر از حاضران این مراسم بودند.
همچنین در حاشیه این رویداد، نمایشگاه آثار نفیسی از استادان انجمن خوشنویسان ایران افتتاح شد که تا سوم بهمن در تالار آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در معرض دید علاقه‌مندان خواهد بود.