اعتماد به رای اعتماد

شاید در این ۴ روز بیش از ۲۰۰بار توسط اقایان وزرا از این جملات استفاده شد: به تعبیر رهبری…. . خود رهبری فرمودند…. . من سرباز ولایت هستم…. . سوابق من در تبعیت از ولایت روشن است و….

  • مصطفی قاسمی

بحث داغ رای اعتماد کابینه یازدهم به انتهای خط خود رسید و حالا رسما کلیدداران ساختمانهای وزارت خانه ها روسای خود را شناختند. اما آنچه در این بین جلب توجه کرده و میکند نحوه مواجهه مجلس با این کابینه بود.

۱)قبل از هر چیز آنکه پخش مستقیم این جلسات علنی گرچه جزو قوانین لازم الاجراست اما پوشش شبکه خبر با تمام حواشی ممکن آنهم در سطح بین المللی نشان داد نظام پشت پرده انچنان محرمانه و ساخت و پاخت گونه با مردمش ندارد. بیاد آورید روزهای هفته گذشته را که هر  راننده تاکسی و مغازه دار و خانه داری این مباحث را به نظاره نشسته بود. براستی در کدام نظام سیاسی دنیا این شفافیت حاکمیتی وجود دارد؟

۲)شیرین ترین و دلچسب ترین قسمت این روزها آنجا بود که خیلی از وزرا برای گرفتن رای اعتماد به هزار دلیل متوسل می شدند که ما در فتنه هیچ کاره بودیم و اصلا بعد نماز جمعه رهبری ما خود دنبال جمع کردن فتنه گرها بودیم!! این اعترافات صریح که بار دیگر مظلومیت مردم سالاری دینی در سال۸۸ را یادآور می شد مهرتاییدی بود بر قدرت نظام اسلامی و پتکی بود بر سر فتنه گرها.

۳)شاید در این ۴ روز بیش از ۲۰۰بار توسط اقایان وزرا از این جملات استفاده شد: به تعبیر رهبری…. . خود رهبری فرمودند…. . من سرباز ولایت هستم…. . سوابق من در تبعیت از ولایت روشن است و…. . ما اصل را بر صدق و صحت کلام آقایان میگذاریم و خدای نکرده قضاوت نابجا نمیکنیم ولی مانند برائت از فتنه این نیز زیبا بود که بالاخره پس از ۳۵سال تلاش برای خدشه بر عمود خیمه انقلاب حرف از رهبری زدن می تواند برایت رای اعتماد بیاورد!

۴)رای بالای ۸۰درصدی نمایندگان به رئیس جمهوری که خود ۵۰و نیم درصدآراء ملت اورده پیام روشنی دارد. مجلس به خوبی و تمام قد برای کمک به دولت پاپیش گذاشته است. همین جا این نکته را هم بگویم که رای اعتماد بالای ۹۰درصد ۵وزیر کابینه و البته رای خوب دیگران نشان داد که تیترهای بنفش روزنامه های اصلاح طلبان در این روزها مبنی بر تلاش افراطیون و تندروها که منظور جبهه پایداری بود فضاسازی بیش نبوده است.

۵)هر۳وزیری که موفق به رای اعتماد نشدند جزو کسانی بودند که مستقیم با مطالبات و خلاهای اجتماعی سروکار داشتند. این هم از یک سو دغدغه نمایندگان در این حوزه را نشان میدهد و هم آینده شاید مبهم ماههای پیش روی این ۳نهاد اثرگذار.

۶)به شخصه معتقدم بسیاری از موافقان و مخالفان در کلاس کاری دهه چهارم انقلاب عیار نداشتند و صحبت ها و دلایل بسیار تقریبا به محاق رفتن مطالباتی مانند اقتصاد مقاومتی, پیشرفت و عدالت و جنبش علمی و نرم افزاری از نقاط ضعف این روزها بود.

۷)کابینه به زور لابی یا هرچیز دیگری اگرهم رای گرفته باشد کابینه قانونی و قابل احترام همگان باید باشدو متاسفم که بعد از رای اعتماد پیامک های سخیفی بین دوستان دست به دست شد و هم به مجلس و هم به دولت توهین شد.

۸) و اما قصه پر غصه رای ممتنع نمایندگان که الحق و الانصاف هیچ توجیه عقلانی نداره. یعنی مثلا در انتخاب زنگنه حدود ۲۰نماینده علیرغم ۸صدارت وی و کلی سخنرانی مخالف و موافق و پرونده باز از گیجی درنیومدند!

۹)و دست اخر اینکه در اثنای این رای اعتماد دائم این سوال در ذهنم شکل میگرفت که اگر دستگاه قضا پرونده های مفاسد اقتصادی و عوامل فتنه را محاکمه میکرد و بیگناه و یا باگناه بودن آنها اثبات شده بود آیا بازهم شاهد به میدان آمدن برخی افراد بودیم؟

۴۸ماه از فتنه گذشته است, گرچه قوه قضائیه شاید برایش فتنه تمام شده ولی برای ملت یک شاخص تمام عیار تبدیل شده است. تنخابات مجلس و ریاست جمهوری و رای اعتماد و…. نشان هر فردی به آن نسبتی در ساختار سیاسی کشور حق تنفس دارد که به همان نسبت یا کارنامه درخشانی در فتنه داشته باشد یا کارنامه ای برای خود بسازد. کودتای هزار تو علیه نظام حالا به یک شاقول تبدیل شده و این نیست مگر به برکت وجود رهبری که کشتی انقلاب را از اقیانوس فتنه نجات داد.