میبدی ها فقط ۴۰ الی ۵۰ درصد مراجعین به این مرکز را تشکیل می دهند/ مردم عزیز میبد به دریافت برگ معاینه فنی خودروی خود اهمیت بدهند + تصاویر

مسئول مرکز معاینه فنی شهرستان میبد گفت: بالغ بر ۴۰ الی ۵۰ درصد مراجعین به این مرکز اهل میبد هستند و بقیه مراجعین از یزد، اردکان، اشکذر و دیگر نقاط هستند.

علیرضا شفیعی در گفتگو با خبرنگار “میبدما” اظهار داشت: خودروهای سواری تولید داخل و خارج که چهار سال از تاریخ تولیدشان بگذرد طبق قانون، ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی سالیانه هستند و نکته حائز اهمیت این است که ماهی که در آن قرار گرفته اند مورد توجه نیست، بلکه سال تولید مهم است، اگر خودرویی برای مثال در سال ۹۳ شماره‌گذاری و تولید شده باشد، سال ۹۷ نیاز به معاینه فنی خواهد داشت. نکته بعدی هم در مورد خودروهایی است که در سن فرسودگی قرار دارند و تا زمانی که خودرو از سلامت خوبی برخوردار و وضعیت ظاهری مناسبی داشته باشد از لحاظ صدور معاینه فنی بلامانع می باشد.
وی با اشاره به لزوم اخذ معاینه فنی از لحاظ قانونی، یکی از حسن های انجام این دوره را اطمینان از سلامت خودرو و در نتیجه ایمن شدن سرنشینان از بروز مشکلات احتمالی بیان کرد و افزود: فرایند خوبی که در آزمونهای معاینه فنی بر روی خودروها صورت می گیرد، اصولا باعث پیشگیری از به خرج افتادن بیشتر و کم شدن هزینه های اضافی بر صاحبان خودروها نیز می شود.
وی ابراز داشت: حتی اتفاق افتاده است که برخی از صاحبان خودروهای با عمر کمتر از ۴ سال و حتی خریداران خودرو نیز در تست های مرکز معاینه فنی شرکت می کنند تا از سلامت خودروی خود مطمئن شوند و یا برای یک مسافرت آمادگی لازم را پیدا کنند.
شفیعی در مورد اعمال قانون بر ماشین های بدون برگ معاینه فنی نیز گفت: اعمال قانون با دوربین دراختیار پلیس است و دامنه استفاده از دوربین های پلاک خوان در حال گسترش به تمامی شهرها می باشد و با ثبت پلاک خودرو، در صورتی که دارای معاینه فنی نباشد جریمه می شود. این موضوع در تهران البته تفاوت هایی دارد که ثبت جریمه روزانه نیز به میزان هر روز ۵۰ هزار تومان برای نگرفتن معاینه فنی لحاظ می شود.
وی در مورد فرایند دریافت معاینه فنی نیز بیان داشت: در اولین مرحله تصویر پلاک خوردو توسط دوربین پلاک خوان دریافت می شود و اطلاعات کارت ماشین از سیستم پلیس استعلام می شود. اطلاعات مورد نیاز (نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه) از شخص مراجعه کننده اخذ شده و با پرداخت هزینه ۲۲ هزار تومانی پذیرش خودرو انجام می شود که این هزینه از سال ۹۵ تاکنون هیچ تغییری نداشته است.
وی ثبت شماره همراه رانندگان برای ثبت در سامانه و یاداوری برای مراجعه در دوره های بعدی را از دیگر کارهای این مرکز عنوان کرد و افزود: در مرحله بعدی وضعیت ظاهری خودرو مانند چراغ ها، کنترل شدت نور چراغ‌های جلو، سیستم ایمنی سرنشین(کمربندها)، برف پاکن مخصوصا در شش ماهه دوم سال، وضعیت آیینه ها، کنترل میزان دودی بودن شیشه ها و … مورد بررسی قرار می گیرد.
مدیر مرکز معاینه فنی میبد با اشاره به آزمونهای مکانیزه در مرحله بعد که عبارتند از بررسی میزان آلایندگی و تست های سه گانه یعنی لغزش جانبی، کمک فنرها و ترمزها اعم از ترمزهای عقب و جلو و ترمز دستی، تصریح کرد: سیستم تعلیق خودرو و وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو نیز توسط جک قیچی مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد و با کنترل چشمی زیر ماشین مشکلات خودرو حتی اگر حاد هم نباشد به اطلاع راننده رسانده می شود.
وی با بیان این موضوع که در صورت تایید نشدن خودرو در معاینه فنی به خاطر مشکل، فرصت ۱۴ روزه برای رفع و تست مجدد آن بخش مهیا می باشد، گفت: در ماشین های دوگانه سوز البته تفاوت هایی هست که ابتدا نیاز است که مخزن خودرو های دوگانه سوز نیز از طریق بازرسی چشمی در همین مرکز بررسی شود و اگر مخازن آنها عمر بالاتری از ۶ سال داشته باشند باید بعد از دریافت معاینه فنی از مرکز میبد قبل از ۳ ماه برای تست مخزن نیز به آزمایشگاه هیدرواستاتیک بین اردکان و میبد مراجعه کنند.
علیرضا شفیعی در انتها با اشاره به صرف زمان ۱۰ الی ۱۲ دقیقه برای اخذ برگه معاینه فنی تاکید کرد: مردم عزیز، به موضوع مهمی مانند معاینه فنی تنها نگاه امن ماندن از جریمه پلیس را نداشته باشند و برای حفظ سلامت خودروی خود و در نتیجه سلامت خود و سرنشینان، اقدام به انجام معاینه فنی کنند.