اسلام عشقولانه!

داود شکوهی

اسلام به مردان دستور می دهد که همسران مطلقه خود را تا پایان زمان عده در خانه نگهداری کنند و هزینه های آنان، اعم از خوراک و پوشاک را بر عهده گیرند، به عبارتی مرد بایستی نفقه همسر مطلقه خود را پرداخت نماید. طبیعی است که معاشرت و مصاحبت مرد با همسر مطلقه در طی این مدت سبب می گردد که هیجان آنان فروکش نموده و با فرصت و دقت بیشتری به پیامدهای طلاق بیندیشند و چه بسا در این مدت زوجین زندگی مشترک را دوباره از سر گیرند (تفسیر نور، ذیل سوره طلاق).

امام باقر علیه السلام می فرمایند: زن طلاق داده شده که در خانه شوهر است، خود را آرایش کند و عطر بزند و لباس هایی که مرد دوست دارد بپوشد، تا با عقل و درایت بیشتری تصمیم بگیرند و دوباره به همسرش رجوع کند و زندگی را از سر بگیرد (تفسیر نورالثقلین). جالب این جاست که در دوران عده، مرد حق دارد به همسر خود رجوع کند و زندگی را دوباره از سر گیرد، بدون آن که نیاز به اجرای عقد مجدد باشد.

این روایت زیبا هم تقدیم به همه زوجینی که عاشقانه همدیگر رو دوست دارند: پیامبر اسلام می فرمایند: در پیشگاه خداوند متعال نشستن مرد نزد همسرش، از اعتکاف در مسجد من محبوب تر است (میزان الحکمه).