آیا انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده مجلس در میبد و تفت برگزار خواهد شد؟

مجلس شورای اسلامی می توانست با اعلام به دولت انتخابات میاندوره ای در میبد را در آبان و یا حداکثر آذرماه امسال(۱۳۹۲) برگزار کند اما این تعلل، باعث شد تا مردم میبد و تفت، بدون هیچ دلیل خاصی، یکسال بدون نماینده باقی بمانند.

پس از فوت نماینده محبوب و متدین مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، این سوال جدی در ذهن خیلی ها نقش بست که حالا با وجود این حادثه قهری، تکلیف این دو حوزه انتخابیه در سه سالی که به پایان عمر مجلس نهم باقی مانده چیست؟

ابتدا تلاشهایی صورت گرفت تا انتخابات میاندوره ای مجلس در میبد، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ۲۴ خرداد برگزار شود اما محدودیتهای قانونی، مانع از تحقق چنین ایده ای شد و به این ترتیب تلاش مسئولان شهرستان و استان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد؛ چرا که مطابق با ماده ۴ این قانون، انتخابات میاندوره ای مجلس بایستی با یکی از انتخاباتهای سراسری برگزار شود و به لحاظ اینکه بعد از انتخابات ریاست جمهوری، تا موعد برگزاری انتخابات مجلس دهم، دیگر انتخاباتی برگزار نخواهد شد، حق مردمان میبد و تفت در داشتن نماینده ای در مجلس شورای اسلامی در معرض تضییع بود.

اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس کلید خورد و مجلس یک فوریت آن را به تصویب رساند اما مشکل عدم پیش بینی تامین هزینه این انتخابات (مطابق با حکم اصل ۷۵ قانون اساسی) باعث شد تا نمایندگان این مصوبه را به کمیسیون مذکور عودت دهند تا این نقص را برطرف نماید.

این مصوبه ظاهرا هنوز هم در کمیسیون مذکور قرار دارد و به تصویب نهایی مجلس و شورای نگهبان نرسیده است اما علیرغم این موضوع، طی روزهای گذشته شاهد بودیم که ستاد انتخابات کشور، اطلاعیه شماره یک برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه میبد، تفت و نهاوند را صادر کرد و حتی موعد برگزاری این انتخابات هم مشخص شد؛ سی ام آبان ۱۳۹۳

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد هم بر برگزاری انتخابات میاندوره ای میبد و تفت تاکید کرد و حتی در این اثناء بخشدار بفروئیه به جهت رعایت ضوابط قانونی، بلافاصله از سمت خود استعفا داد تا بتواند در انتخابات مذکور کاندیدا شود.

پس از این فعل و انفعالات، بهروز نعمتی، نماینده مردم اسد آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفتگویی خاطرنشان ساخت: موضوع برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه نهاوند و تفت و مبید فقط در کمیسیون شوراهای مجلس مطرح شده و برگزاری آن قطعی نیست!

پس از بررسی های حقوقی “میبدما” مشخص شد که انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی با اطلاعیه وزارت کشور و تایید شورای نگهبان، قطعا در آبان سال آینده برگزار می شود و ماجرا از این قرار است که اگرچه مصوبه اصلاح ماده ۴ قانون انتخابات به تصویب نهایی مجلس نرسیده است اما دقت در سایر مواد این قانون نشان می دهد که حتی بدون اصلاح ماده ۴ هم می توان این انتخابات را در میبد و تفت برگزار کرد؛ چرا که تبصره سوم ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی می گوید: چنانچه به علت فوت، استعفا و یا هر علت دیگر حوزه انتخابیه‌ای یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، وزارت کشور مکلف ‌است ظرف مدت هفت ماه پس از تاریخ اعلام آن توسط مجلس شورای اسلامی با هماهنگی شورای نگهبان انتخابات را در حوزه مربوطه برگزار نماید

بنابراین علی الظاهر حقوقدانان دولت و یا شاید هم مجلس به تازگی متوجه این ماده قانونی شده اند و مطابق با همین تبصره، برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده در میبد قطعی خواهد بود و به نظر می رسد سخنان اخیر آقای نعمتی نیز ناشی از عدم اطلاع از این تبصره قانونی است.

اما سوال بسیار مهمی که در این زمینه به وجود می آید آن است که اگر قرار بود انتخابات میاندوره ای در میبد و تفت بر طبق ماده ۸ قانون انتخابات مجلس صورت بگیرد چرا از همان ابتدا این اقدام انجام نشد؟ به عبارت دیگر وقتی در فروردین امسال حاج آقا یحیی زاده فوت کردند، مجلس شورای اسلامی می توانست با اعلام به دولت انتخابات میاندوره ای در میبد را در آبان و یا حداکثر آذرماه امسال(۱۳۹۲) برگزار کند اما این تعلل، باعث شد تا مردم میبد و تفت، بدون هیچ دلیل خاصی، یکسال بدون نماینده باقی بمانند.

نکته دیگر اینکه طبق نص قانون، وزارت کشور مکلف است ظرف هفت ماه پس از تاریخ اعلام فقدان نماینده برای یک حوزه انتخابیه، انتخابات میاندوره ای در آن حوزه برگزار کند. حال سوال اینجاست که چرا تاریخ انتخابات میاندوره ای اعلام شده توسط ستاد انتخابات کشور ۳۰ آبان سال ۹۲ است؟ در حالی که این خبر، اواسط بهمن امسال منتشر شد و هفت ماه پس از بهمن امسال می شود، شهریور سال ۱۳۹۲؟!