استان یزد با ۱۱۱ کتابخانه رتبه دوم کشور را دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۸ هزار نفر در این استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند، گفت: این آمار نشان می‌دهد بیش از ۹ درصد یزدی‌ها به عضویت کتابخانه‌های عمومی درآمده‌اند.

به گزارش میبدما به نقل از فارس، رقیه دوست‌فاطمی‌ها پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش کتاب در ترویج روحیه نشاط و بالندگی در جامعه، گفت: همه مردم، مسئولین و بخصوص رسانه‌ها باید درزمینهٔ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی تلاش کنند؛ چراکه این مهم نقش بسیار مهمی در اعتلای جامعه دارد.

وی افزود: در استان یزد ۱۱۱ کتابخانه وجود دارد؛ اما بسیاری از مردم از وجود بسیاری از کتابخانه‌های موجود در استان اطلاعی ندارند که این مهم می‌طلبد که این مراکز مهم فرهنگی به مردم معرفی شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد تأکید کرد: استان یزد با دارا بودن ۱۱۱ کتابخانه به نسبت جمعیت، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. بیش از دو میلیون و ۱۳۸ هزار جلد کتاب در استان وجود دارد که این آمار نشان می‌دهد به ازای هر یزدی ۱/۹ کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد.

دوست‌فاطمی‌ها تصریح کرد: بیش از ۶۳ هزار مترمربع زیربنای کتابخانه‌های استان است که در این زمینه نیز رتبه اول کشور را دارا هستیم. همچنین درزمینهٔ عضویت بیش از ۱۰۸ هزار نفر در استان عضو کتابخانه‌های استان هستند که این آمار ۹/۵ درصد جمعیت استان را در برمی‌گیرد.

این مسئول اذعان کرد: ازنظر تعداد کتاب در سال ۹۲ تا ۹۷، بیش از ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم. درزمینهٔ تعداد عضو در این بازه زمانی ۱۳/۷ درصد رشد داشته‌ایم که حاکی از پویایی و زنده‌بودن کتابخانه‌ها در جامعه است.

وی ادامه داد: برای سومین سال متوالی در استان یزد جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را در استان برگزار کردیم که در این سه سال آمار شرکت‌کننده در این جشنواره رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. ما در سال نخست اجرای این جشنواره ۵۵۰۰ شرکت‌کننده، در سال دوم بیش از ۱۵ هزار نفر و در سال جاری قریب به ۲۶ هزار شرکت‌کننده داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در پایان گفت: مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در استان یزد شامگاه ۱۲ شهریورماه در محل باغ دولت‌آباد برگزار و از برگزیدگان تجلیل می‌شود.