جنس تهدید سردار سلیمانی متفاوت است

علی علیزاده/ تحلیل‌گر سیاسی و پژوهشگر فلسفه/ سابقه حضور در بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان

صدای حاج قاسم صدایی متفاوت و‌ اصیل است. صدایی که محصول چهار دهه زیست توام با مبارزه است. صدایی که کلمه را به قدرت دولتی و جناحی و فردی الوده نمیکند چرا که حنجره خود را تنها از ان خود نمیداند. و از آن هزاران هم سنگر میداند که از خوزستان تا سوریه و عراق و لبنان در خاک افتاده‌اند. و برای همین هم جنس تهدید کردنش و ایستادگی اش مقابل ترامپ متفاوت است. چرا که ضمانت اجرایی سخنانش همین رفیقان شهیدش و زیست در مرز شهادت خودش هستند. بخشهایی از صحبتهایش را اینجا می‌آورم و به همه کسانی که فلسفه وجودیشان نه استقلال خواهی از طریق مبارزه با سلطه یا برقراری عدالت بلکه نفرت و کینه جناحی (که با اختلاف سلیقه بسیار متفاوت است) توصیه میکنم دوباره و چندباره آن را بخوانند:

سلیمانی: ترامپ! تو مارا تهدید می کنی به اینکه اقدامی انجام می دهی که در دنیا سابقه ندارد! این ادبیات کاباره است. از فرماندهان و از سازمان های امنیتی خود بپرس و حرف های ندانسته را به زبان نیار.

شما چه کاری می توانستید بکنید که در این سالها نکردید؟ با تانک و نفربر و صدها فروند هلیکوپرتهای پیشرفته آمدید به افغانستان و جنایت کردید. ‏از دوهزار و یک تا دوهزار و هجده با صد و ده هزار سرباز چه غلطی کردید؟ امروز دارید به طالبان برای گفتگو التماس می کنید. ترامپ قمار باز! من خودم به تنهایی در مقابلت می ایستم. ما ملت، حوادث سختی را پشت سر گذاشته ایم. جنگ را شما شروع می کنید اما ما به پایان می رسانیم. بروید از پیشینیان خود بپرسید. پس ما را تهدید به کشتن نکنید. ما آماده هستیم در مقابلت بایستیم. ما از آن چه فکر کنید به شما نزدیکتریم؛شما که می‌دانید توان ایران در جنگ نامتقارن چقدر است؟
‏طرف حساب شما من هستم و نیروی سپاه قدس نه تمام نیروهای مسلح، رئیس جمهور عزیز و ارزشمند ما کلمات ذیقیمتی -درجواب رییس جمهور آمریکا-گفت که از قلب و وجدان ملت ایران بود. من می‌دانم در کشور کسانی هستند که به نوعی تحرک می‌کنند تا این بیانات را ضعیف کنند و علیه آن گفتاری داشته باشد که این روش غلط است. بیانات شجاعانه و قابل افتخار رئیس جمهور بسیار اثرگذار بود و هر کس بخواهد این روش و بیان را تضعیف کند، خائن است.