آب، منبع شیوع بیماری عفونی در میبد نیست

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد مصاحبه با خبرنگار میبدخبر در خصوص شیوع بیماری عفونت روده ای در شهرستان میبد در روز عید فطر و عملکرد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار داشت: سیستم مراقبت بیماری ها به این صورت است که هرگاه یک بیماری از حالت طبیعی خارج شود و تعداد بیماران مراجعه […]

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میبد مصاحبه با خبرنگار میبدخبر در خصوص شیوع بیماری عفونت روده ای در شهرستان میبد در روز عید فطر و عملکرد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار داشت: سیستم مراقبت بیماری ها به این صورت است که هرگاه یک بیماری از حالت طبیعی خارج شود و تعداد بیماران مراجعه کننده از حالت عادی بیشتر شوند، سریعاً به عنوان یک پدیده فراگیر هشدار می دهد تا بررسی های مربوطه انجام شود.

دکتر انتظاری گفت: روز دوم، یعنی روز بعد از عید تعداد مبتلایان رو به فزونی گذاشت که در مرحله اول؛ هماهنگی بین مدیر بیمارستان با مسئول اورژانس و سوپر وایزرها انجام شد تا امکانات بیشتری در اختیار اورژانس قرار دهند، زیرا این امکان وجود داشت که روز بعد آمار مبتلایان بالا رود، بنابراین اورژانس را تقویت کردیم.

وی افزود: طی جلسه ای که با متخصص عفونی بیمارستان داشتیم، نظرشان باتوجه به آزمایش ها و کشت های انجام شده، عامل بیماری را یک بیماری عفونی روده ای دانستند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد با داروخانه بیمارستان و داروخانه های سطح شهر هماهنگی صورت گرفت تا اقلام دارویی این بیماری به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد، سپس پرس و جو و شرح و حال مریض جهت یافتن علت بیماری در دستور کار قرار گرفت و اطلاعات جمع آوری شد و در نهایت توسط تیم واحد بهداشت و واحد مبارزه با بیماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

دکتر انتظاری افزود: در کنار درمان و بررسی اطلاعات به دست آمده از بیماران احتمال اول ما، آلودگی آب بود زیرا اگر آب آلوده باشد یا مشکل از آب باشد جلوگیری از شیوع بیماری در این وضعیت خیلی سخت است زیرا آب شریانی است که همه از آن استفاده می کنند.

وی گفت: نمونه برداری های متعدد در مناطق مختلف شهر انجام گرفت تا احتمال آلوده بودن آب بررسی گردد. وی اخاطر نشان کرد: قبل از شیوع بیماری بر روی آب روزانه ۵ الی ۶ بار کلر سنجی در مکان های مشخص انجام می شود که در صورت بروز کاهش کلر آب سریعاً به سازمان آب و فاضلاب اعلام می شود تا این مشکل رفع شود، اما با بروز این بیماری، کلر سنجی به ۲۰ الی ۲۵ بار در روز افزایش یافت.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان گفت: با وجود اینکه بررسی ها انجام شده هیچ کدام از بیماران، عامل مشترکی در آن ها یافت نشده است و عامل بیماری هنوز کشف نشده است؛ ولی عامل اولیه از بین رفته و در این مرحله متاسفانه ناقل بیماری افراد بیمار هستند که باید برای برطرف شدن این مشکل بهداشت فردی از سوی افراد رعایت شود.