یامین‌پور: بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است/ کسب درآمد گوگل از طریق کاهش تمرکز کاربران

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است چرا که موجب کسب درآمد صاحبان آن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، وحید یامین‌پور امشب در طرح آموزشی «هفت روز در بهشت» که در محل سالن همایش‌های موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد؛ خطاب به ۲۵۰ نفر از دانش‌آموزان نخبه که از سراسر کشور به‌این طرح آمده بودند؛ گفت: شما در دوره‌ای متولد شدید که کامپیوتر و اینترنت قبل از شما متولد شده بود و ما نسلی هستیم که همزمان با ورود تلویزیون متولد شدیم و تحولی که بعد از تولد اینترنت ایجاد شده را بسیار بیشتر از شما احساس می‌کنیم.

وی بیان کرد: امروزه هر اتفاقی در حوزه کامپیوتر و اینترنت در دنیا رخ بدهد در ایران هم ایجاد می‌شود؛ در صورتی که در زمان‌های گذشته ما حدود ۲ یا ۳ سال از آمریکا فاصله زمانی داشتیم.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به‌اینکه کامپیوتر و اینترنت همچون چاقو بوده که هم می‌توان از آن استفاده درست کرد و هم می‌توان به‌وسیله آن آدم کشت، افزود: دهه ۵۰ میلادی دهه تلویزیون است و آمریکایی‌ها در قرن بیستم روزی ۵ تا ۶ ساعت پای تلویزیون می‌نشستند تا اینکه در همان روزها فیلسوفان به‌این مسئله دست یافتند که تلویزیون‌ها موجودات بوده و ابزار زندگی موجود، ذات و اقتضائاتی دارد.

یامین‌پور با اشاره به اینکه متفکرین و فلاسفه فهمیدند که تلویزیون بیش از یک ابزار است، ادامه داد: «نیل پست من» نویسنده‌ای است که کتب او را «صادق طباطبایی» ترجمه کرده «زوال فرهنگ»، «زندگی در عیش، مردن در خوشی» و«تکنو پولی» از جمله کتاب‌های او است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به‌«پست من» اظهار کرد: او در مورد ذات و اقتضاء صحبت می‌کند، تلویزیون چیزهایی را که در اختیار شما نیست از جمله خانواده، جامعه، نحوه زندگی، عملکرد سیستم عصبی، فعالیت مغز، شیوه اندیشیدن، روابط والدین با فرزندان روابط میان فردی و افراد خانواده را تغییر می‌دهد.

وی تأکید کرد: مردم این مسئله را قبول نداشتند، اما بعدها حرف از فلسفه و جامعه‌شناسی تلویزیون به‌ میان آوردند و امروزه حتی برای مطالعه آثار تکنولوژی ارتباطی بررسی‌هایی صورت می‌گیرد.

یامین‌پور با بیان اینکه ایران جزء کشورهای دارای بیشترین وبلاگ بود، اضافه کرد: وبلاگ برای آنها بسیار جذاب بود، چراکه برخی از آنها خود واقعی‌شان نبودند، این جذابیت با آمدن شبکه‌های مجازی بسیار بیشتر از قبل شد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی گفت: برخی مردم یک زندگی در کف خیابان و یک زندگی در فضای وب دارند که ممکن است خود واقعی آنها نباشند.

وی در پاسخ به‌ این سؤال که ذات با ما چه می‌کند و چطور در ما تغییر ایجاد می‌کند، تشریح کرد: سرعت و شتاب اینترنت اولین تغییری که در شما ایجاد کرده، این است که به‌ مرگ تعمق و تمرکز منجر شده، حتی المپیادی‌‎ها، رتبه‌های برتر کنکور و دانشمندان جوان، دانشمندان اینترنتی هستند و حوصله اینکه یک کتاب را به‌اتمام برسانند یا یک پاراگراف را تکمیل کنند، ندارند.

یامین‌پور متذکر شد: این جوانان ما حتی حوصله اینکه روی پست‌ها به‌ صورت افقی چشم خود را حرکت بدهند، ندارند و چشم‌هایشان عمودی حرکت می‌کند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به‌ اینکه در توییتر بیش از ۱۴۰ کاراکتر اجازه انتشار نمی‌داد، عنوان کرد: الان این امکان بیشتر شده اما توئیتر موفق نیست، چراکه کاربران حوصله مطالعه ۲۸۰ کاراکتر را ندارند.

وی با بیان اینکه «نیکلاس کار» کتابی به‌ نام «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» را نوشته است، متذکر شد: اینترنت آرام آرام مسیرهای حیاتی در مغز ایجاد می‌کند و همچون مسیری که برای آب باز می‌شود و هر آبی از همان جوی عبور می‌کند، اینترنت در مغز مسیر حیاتی باز می‌کند و شما هرچه تلاش می‌کنید به‌قبل باز گردید، امکان ندارد و مغز قابلیت درک معانی را از دست می‌دهد و این کاری است که اینترنت با مغز می‌کند.

یامین‌پور خاطرنشان کرد: اینترنت در حوزه تعمق و تمرکز، کارایی مغز را کم می‌کند تا جایی که شما را در هنگام مطالعه عصبی می‌کند، مغز تا سن مشخصی مسیر حیاتی باز می‌کند و از همان مسیر درک می‌کند، از ۱۸ الی ۲۰ سالگی مغز رو به زوال است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با اشاره به‌ اینکه دانشمند دیگری به‌نام «ژان گودریا» که فیلسوف فرانسوی است، در خصوص اینترنت از ایجاد سوءهاضمه سخن می‌گوید، یادآور شد: وقتی مغز ما که وظیفه درک پیام دارد از تحلیل پیام‌ها باز بماند و منجر به‌ نفهمی می‌شود و با کوتاه شدگی زمان درک مواجه می‌شویم که در آن هیچ چیزی یاد نمی‌گیریم.

وی با اشاره به‌ اینکه موتور جستجوی «گوگل» به‌ عنوان برترین موتور جستجو بوده و در عین حال یکی از ثروتمندترین شرکت‌ها است، گفت: مؤسس گوگل، ایده‌اش این بود که از اطلاعات پول دربیاورد، بنای اینترنت بر عدم تحمل و تمرکز است، چراکه موجب کسب درآمد صاحبان آن می‌شود.

یامین‌پور با بیان اینکه گوگل علاقه‌مند اینترنت رایگان است و پهنای باند ‌می‌دهد، اضافه کرد: یکی از مؤسسان گوگل گفته بود استراتژی ما این است که کاربران یک صفحه را باز کنند و به‌ سرعت از آن خارج شود، چراکه این کار کاملاً اقتصادی است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر یادآور شد: شما با هر کلیک می‌گویید توجه‌ام به‌ چه چیزی جلب شد و گوگل می‌گوید من دو کار را برای کاربرانم انجام می‌دهم، به‌سرعت متوجه می‌شوم او چه می‌خواهد و علایقش را برایش نشان می‌دهد، او زاویه دید شما را هم می‌شناسد.

وی با بیان اینکه تغییراتی که اینترنت ایجاد می‌کند دادن اطلاعات به‌جای تحلیل و سوءهاضمه در درک است؛ تاکید کرد: بعد از آمدن «وب ۲» سبک جدیدی به‌وجود آمد و هرکس تبدیل به‌تریبونی برای حرف زدن شد، اوایل گفتند این امر در خدمت ترویج دموکراسی است اما این اواخر با تحلیل آن به‌این نتیجه رسیدند که این کار به‌رواج فاشیسم و نژادپرستی منجر شده و در زمان گذشته افرادی که علایق آنها به‌ شعورشان غلبه کرده امکان استفاده از تریبونی را نداشتند اما شبکه اجتماعی این امکان را به‌ آنها داده است.

یامین‌پور با اشاره به‌ اینکه قبلاً به‌ این نتیجه رسیده بودند که رسانه جامعه را توده‌ای می‌کند و به‌ این واسطه آدم‌های میان‌مایه فرصت فریاد زدن ارزش‌های خود را می‌یابند، گفت: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی همین کار را می‌کنند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: فردی صفحه‌ای با یک و نیم میلیون دنبال‌کننده دارد و در حال حاضر به‌ واسطه قدرتی که از این طریق پیدا کرده است، اظهار نظر می‌کند و کمپین راه می‌اندازد، شبکه‌های اجتماعی افکار جدید، رهبر و مرجع جدید، برای تهی شدن از ارزش‌ها ایجاد می‌کند.

یامین‌پور با اشاره به‌ اینکه آگاهی‌ها به‌ ما کمک می‌کند خود را تنظیم کنیم، بیان کرد: توجه شما را به‌ این پدیده جلب می‌کنم، چراکه وقتی بسیاری از شما از کتاب فاصله بگیرید دیگر نمی‌توانید به‌ آن برگردید.