کودکان را از مساجد نرانید

محمد حسین حفیظی

طبق نظریات رفتارشناسی روانشاسان درمورد کودکان، اگر درباره موضوع یا مکان خاصی با کودک رفتار خوبی را داشتیم در آینده و در بزرگسالی آن کودک به آن موضوع یا مکان ترغیب شده و از آن استفاده می برد و اگر درباره همان موضوع با کودک در خردسالی رفتار نامناسبی را داشته باشیم؛ در بزرگسالی کودک از آن چیز ناخود آگاه متنفر خواهد شد و از آن فراری می شود.

یکی از مهمترین مکانهایی هم که باید در آنجا مواظب رفتارمان با کودکان باشیم مسجد می باشد…

با این مثال که ماجرایی حقیقی هم هست توجه نمایید.

همیشه جیبش پر بود، پر از شکلات. امام جماعت مسجدمان را می گویم.

تا یادم هست همیشه یک خوراکی در جیبش داشت. شکلاتی ، نقلی یا … ،بچه ها که به سراغش می آمدند یا اگه به کودکی می رسید یکی از این شکلاتها را به او می‌داد.

الان یکی از همونهایی که در کودکی از شکلات بگیران ثابت از امام جماعت مسجد مجله مان بود!؛ خودش شده بچه مسجدی و حتی اذان و اقامه هم می گه.

مطمئن هستم که این برخورد ساده ولی تاثیر گذار امام جماعت مسجد بوده که باعث شده تا اون کودک شیطون الان به یه بچه مسجدی خوب مبدل بشه.

اما الان متاسفانه برخی مواقع رفتارهای نامناسبی را از کسانی که به مسجدی بودن شهره هستند نسبت به بچه های کوچک در برخی مساجد مشاهده می کنم. نمی دانم که آنها می فهمند با این رفتارشان چه می کنند یا نه؟

خطاب به خدام مسجد و مسجدی های عزیز می گویم: حواستان به رفتارتان با کودکان و خردسالان باشد. نگویید بچه اند و این چیزها را درک نمی کنند. بدانید که کوچکترین رفتار شما در آینده این بچه ها تاثیر خواهد داشت و اگر به خاطر رفتار خوب شما همین بچه ها،بچه مسجدی شوند؛ مطمئن باشید که در ثوابهای آنها شریکید و اگر خدای ناکرده به خاطر حتی یک رفتار بد شما، کودکی از مسجد و نماز جماعت زده شود؛ شما هم در گناهانی که به خاطر به مسجد نیامدنش انجام می دهد شریک خواهید بود.

چه زیبا گفت استاد ارجمند و معلم قرآن، حاج آقا قرائتی که: خداوند در قرآن می فرماید وقتی که به مسجد می روید با خود زینت ببرید [یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ …(الأعراف/۳۱)،ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد، با خود بردارید!…] حالا از قرآن می پرسیم که زینت چیست؟ [الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ ….(الکهف/۴۶)،مال و فرزند، زینت زندگی دنیاست؛…] یعنی اینکه مسجد که میری دست بچه ات هم بگیر و باخود به مسجد ببر و یه پولی هم بذار جیبت تا اگه فقیری دیدی بهش بدی.

پس یادمان باشد که با زینت هایی که با خود به مسجد می بریم در مسجد به خوبی رفتار کنیم تا در آینده آنها هم زینتهای واقعی مساجدمان باشند.انشاالله