برگزاری هشتمین نشست ایران‌شناسی در دانشگاه‌میبد

هشتمین نشست ایران شناسی با موضوع ایران و ایران شناسی همراه با بزرگداشت مفسر بزرگ قرآن، رشیدالدین میبدی در دانشگاه میبد برگزار شد.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی دانشگاه، در ادامه سلسله نشست های سالانه اردیبهشت ایران شناسی دانشگاه میبد هشتمین نشست ایران شناسی به همت گروه ایران شناسی و انجمن علمی دانشجویان ایران شناسی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت از ساعت ۱۰ الی ۱۳ در سالن اجتماعات استاد عبدالعظیم پویا دانشگاه میبد با موضوع ایران و ایران شناسی همراه با بزرگداشت مفسر بزرگ قرآن، رشیدالدین میبدی برگزار شد. در این نشست، دکتر اصغر دادبه، چهره ماندگار ادبیات، دکتر نصرالله پورجوادی، عرفان پژوه نامدار و دکتر محمود جعفری دهقی، ایران شناس مطرح ایرانی سخنرانی کردند.
در ابتدای نشست، دکتر عباس کلانتری، رئیس دانشگاه میبد ضمن خوشامدگویی به مهمانان ابراز امیدواری کرد با همکاری چهره های برجسته فرهنگی ایرانمدار، دانشگاه میبد بتواند در مسیر توسعه کمی و کیفی رشته ایران شناسی گام بگذارد. در ادامه سید عبدالعظیم پویا از فعالان فرهنگی برجسته میبد، در سخنان کوتاه خود از تاسیس مرکز خاورشناسی در دانشگاه میبد در آینده ای نزدیک خبر داد. نویسنده کتاب سیمای باستانی شهر میبد همچنین اعلام کرد به زودی دومین کنگره ملی رشیدالدین میبدی، نویسنده تفسیر مشهور کشف الاسرار در میبد برگزار خواهد شد و نشست هایی مانند این نشست می تواند زمینه ساز برگزاری این کنگره باشد.
سپس دکتر نصرالله پورجوادی اولین سخنران این نشست سخنرانی خود را با عنوان «عشق افلاطونی در کشف الاسرار» ارائه داد. نویسنده کتاب عهد الست در این سخنرانی ضمن اشاره به سابقه تفسیرهای فارسی و ایرانی از نخستین سده های تاریخ اسلامی ایران، قرآن کریم تفسیرهای عرفانی از قرآن را از ابتکارات ایرانیان خواند و ورود مضامینی همانند عشق انسانی به ساحت تفسیر قرآن را از ویژگی های تفاسیر ایرانیان برشمرد.
دکتر محمود جعفری، مدیر بخش ایران شناسی دائره المعارف بزرگ اسلامی سخنران بعدی بود. او سخنان خود را با ارائه تاریخچه ای از شکل گیری حکمت ایرانی آغاز کرد و سپس خبر از تشکیل انجمن ایران شناسی داد. مدیر سابق گروه ایران شناسی دانشگاه تهران از استادان و دانشجویان ایران شناسی دانشگاه میبد خواست تا با عضویت در انجمن ایران شناسی نخستین شعبه انجمن ایران را در ایران تاسیس کنند تا از این طریق بتوان ضمن انجام پژوهش های ایران شناختی، در حوزه کارآفرینی این رشته هم تحولات مثبتی صورت بگیرد.
در بخش پایانی نشست، دکتر اصغر دادبه از چهره های فرهنگی یزد و ایران سخنان مهمی درباره اهمیت ایران و رشته ایران شناسی ایراد کرد. چهره ماندگار ادبیات از تهاجم به مفهوم ایران و ایرانیت در دوره معاصر از سوی مراکز و شخصیت های مختلف داخلی و خارجی سخن گفت و تنها راه حفظ ایران را توجه به هویت ایرانی دانست. وی هم چنین رشته ایران شناسی را از ضروری ترین رشته های دانشگاهی عنوان کرد و خواستار ارائه دروس ایران شناسی در دروس عمومی دانشگاه و مدارس شد.
در پایان این نشست دکتر سامان قاسمی فیروزآبادی، استادیار گروه ایران شناسی دانشگاه میبد در سخنان کوتاهی با تاکید بر اعتبار بخشیدن به هویت ایرانی سخنان مهمانان ویژه نشست را جمع بندی کرد.
شایان ذکر است گروه ایران شناسی دانشگاه میبد همه ساله در اردیبهشت ماه در ایام بزرگداشت فردوسی، شاعر حماسه سرای ایرانی و مقارن با روزهای برگزاری کنگره ملی رشیدالدین میبدی در سال ۱۳۷۴، نشست های تخصصی ایران شناسی را برگزار می کند.