آیت‌الله‌اعرافی:حوزه‌شیعی متکی‌بر فلسفه‌ای‌ریشه‌دار است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه باید فضای ذهنی و تربیتی خود را در افق بلندتری ترسیم کنیم، عنوان کرد: حوزه شیعی متکی بر یک فکر غنی، فقهی پویا و فلسفه ای ریشه دار است که این ها از کالای قابل عرضه به جهان می باشد.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه (شنبه۱۵ اردیبهشت) در همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه» که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که امیدواریم این حرکت در اروپا و آلمان بتواند ماندگار شود گفت: این شجره طیبه در اروپا ریشه دمیده است و امیدواریم که به درخت تناوری مبدل شود.

وی افزود: حوزویان دارای کارویژه های بسیاری هستند که بخشی از آنها جزو انتظارات جامعه از روحانیت است؛ یکی از انتظاراتی که از طلاب و روحانیون می رود، مربی بودن است؛ همه حوزویان باید تلاش کنند که در کسوت مربی جامعه مطرح باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: اگر کسی بخواهد در مقام مربی در شعاعی پیرامون خود نورافشانی کند درواقع در مسیر رسالت و امامت قرار گرفته است و این نیازمند نقشه جامعی است؛ باید تمام شرایط مربی بودن و تأثیر گذار بودن در ما ایجاد شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: نگاه جامع و متوازن به همه ابعاد شخصیت انسان یک ضرورت است و این که انسان از چه عناصری تشکیل شده و چه گرایش هایی دارد، باید مد نظر باشد و اگر این نگاه جامع و هماهنگ نباشد اثر کار تربیت و پرورش کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز جامعه المصطفی العالمیه بیش از ۱۰۰ رشته گرایش را اجرا می کند و در افق آینده، این تعداد به بیش از ۴۰۰ رشته گرایش خواهد رسید؛ این گستره تلاش ها بااین نگاه است که طلابی که باید مربی جامعه باشند باید به همه مسایل پیرامونی بپردازند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: در کار یک مربی نقش الگویی حرف اول را می زند و اینکه شخص الگو و نمونه باشد و با عمل و منش خود تأثیر گذار باشد بسیار مهم است.

آیت الله اعرافی گفت: داشتن اخلاص و انگیزه الهی و عمل به آن در مسیری که شما طلاب قدم گذاشته اید مهم است؛ استاد، مربی و کسی که می خواهد تبلیغ رسالت الهی کند نباید عمل خود را در برابر مزد و یا پست و مقام ببیند و لذا باید از رویکرد معامله ای دور باشد.

مدیر حوزه های علمیه با ذکر این مطلب که تربیت، تبلیغ و سازندگی نیازمند عشق وافر است اظهارکرد: تجلی این عشق در رفتار و تعاملات باید نمایان باشد و اگر اینگونه نباشد و نتوان آن عشق را در رفتار خود بازتاب داد موفقیت حاصل نخواهد شد.

وی گفت: صبوری و بردباری یکی از مهمترین لوازم اخلاقی و تبلیغی است؛ این صبوری معنای وسیعی دارد که در همه زمان ها کاربرد دارد و صبوری و شکیبایی لازمه کا رهای اصلاح گری و ساختن انسان های دیگر است.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در اروپا و آمریکا از انسان های متناسب با آن فضای علمی کمتر بهره مند هستیم و شرایط حضور مربیان در آن مناطق باید خیلی بهتر از اکنون باشد؛ ما در آن جا نیاز به صاحب نظران و فقهای آشنا به دنیای جدید و فقه معاصر داریم و انسان هایی می خواهیم که پنجه در پنجه فیلسوفان و صاحب نظران غرب به کار علمی و پژوهشی بپردازند.

وی با بیان اینکه باید فضای ذهنی و تربیتی خود را در افق بلندتری ترسیم کنیم، عنوان کرد: حوزه شیعی متکی بر یک فکر غنی، فقهی پویا و فلسفه ای ریشه دار است که این ها از کالای قابل عرضه به جهان می باشد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه باید به جایی برسید که این کالاهای موجود را برای عرضه به دنیا باز سازی کنید، تصریح کرد: ذخایر فلسفی، فقهی و کلامی امروز در تعامل اندیشه غربی باید رشد و توسعه بیشتری پیدا کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به فعالیت هایی که باید در عرصه های مختلف در تبلیغ در آلمان انجام شود گفت: این مرکزی که در آلمان ایجاد شده اگر به درستی هدایت شود و اساتید و طلاب عزم راسخ داشته باشند می تواند به پایگاه عمیق علمی و جایگاهی برای گفت گو های ویژه درغرب تبدیل شود.