مسئولیت تنظیم بازار شب عید بر عهده جهاد کشاورزی است/ ۱۲۰ دستگاه تراکتور از ۳۰۰ دستگاه موجود در میبد پلاک گذاری شده است/ راه اندازی اولین شهرک پرورش ماهیان زینتی در استان در دستور کار جهاد کشاورزی میبد است

صدر پورکوثری گفت: مسئولیت تنظیم بازار شب عید بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته شده و مرغ منجمد، گوشت سفید و قرمز، برنج و همین طور میوه شب عید زیر نظر ما توزیع می شود.

به گزارش میبدما؛ رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میبد در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای مدیریت بهتر بازار در نزدیکی ایام عید نورزو، اظهار داشت: سهمیه میوه مورد نظری که برای تنظیم بازار به میبد اختصاص یافته، ۱۵۵ تن می باشد که از این میزان ۱۲۰ تن پرتقال والنسیا و ۳۵ تن نیز سیب درختی ارومیه می باشد.

وی افزود: پرتقال والنسیا با حداقل ۱۰ درصد ارزانتر از قیمت بازار و کیلویی ۲۵۰۰ تومان، و سیب درختی با قیمت ۲۰۰۰ تومان عرضه می شود و اولویت فروش نیز با فروشگاه های بزرگ و سپس با رعایت ضوابط تعیین شده در فروشگاه های دیگر می باشد.

پورکوثری شرایط عرضه میوه شب عید در دیگر فروشگاه ها را اینگونه بیان داشت: فروشگاه درخواست کننده نباید محصول سیب دیگری غیر از سیب مورد نظر در مغازه داشته باشد و در مورد پرتقال نیز، تنها پرتقال والنسیای مورد نظر فروخته شود، و دو نوع پرتقال والنسیا با قیمت متفاوت نباید در مغازه موجود باشد.

جدا از اداره صنعت و معدن، به صورت موردی بازرسی و نظارت بر بازار داریم

وی در مورد نظارت بر بازار نیز گفت: نظارت بر بازار و عرضه میوه شب عید با اداره صنعت و معدن است، ولی جهاد کشاورزی نیز به صورت موردی به مغازه های زیر مجموعه این طرح سر می زند.

رئیس جهاد کشاورزی بیان داشت: مرغ منجمد نیز حدود ۴۱ تن سهمیه داریم، که نیمی از این میزان توزیع شده و نیمی دیگر نیز موجود می باشد که با قیمت ۶۲۰۰ تومان در حال عرضه است.

وی بیان داشت: گوشت گوساله وارداتی به میزان دو و نیم تن با قیمت ۲۳۵۰۰ تومان و گوشت گوسفندی نیز ۴ تن با قیمت ۳۳۵۰۰ در بازار عرضه شده است.

صدر پور کوثری با اشاره به نیاز بازار به تخم مرغ، اظهار داشت: ۶ تن تخم مرغ در بازار با قیمت ۶۰۰۰ تومان توزیع شده و بنا به درخواستی که در بازار وجود دارد، درخواست ۲ تن دیگر نیز داده ایم که به زودی عرضه می شود.

 

وی به اشاره به این موضوع که در مجموع ۶۸ تن برنج سهمیه برای توزیع داریم، که به میزان ۳۴ تن آن توزیع شده، گفت: ۲۸ تن برنج هندی دانه بلند با قیمت ۵۶۰۰ تومان، برنج هندی دانه کوتاه با قیمت ۲۶۰۰ تومان و ۱۲ تن برنج تایلندی با قیمت ۳۹۰۰، سه نوع برنجی می باشد که برای تنظیم بازار عرضه شده است.

گیاهان کم آب خواه در دستور کار هستند

مدیر جهاد کشاورزی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار میبدما در مورد منابع آب کشاورزی و حواشی آن، اظهار داشت: برای کم کردن و بهینه کردن مصرف آب، توسعه گیاهان کم آب خواه را در برنامه داریم که با رایزنی هایی که با مراکز علمی و دانشگاهی صورت گرفته، ۱۲ گونه این نوع گیاهان شناسایی و در دستور کار قرار گرفته اند.

وی با اشاره به چند نمونه گیاه کم آب خواه مانند عناب، زرشک و گل محمدی که در میبد روی آنها کار می شود، ادامه داد: برای اصلاح سیستم آبیاری نیز حدود ۷/۵ میلیارد تومان از بودجه دولتی هزینه کرده ایم، که البته برای اصلاح سیستم آبیاری در باغات داخل شهر، به خاطر پراکندگی، مشکلاتی نیز وجود دارد.

از ۳۰۰ دستگاه تراکتور موجود در شهرستان میبد ۱۲۰ تا پلاک گذاری شده اند

مدیر جهاد کشاورزی میبد در پاسخ به دیگر سوال مطرح شده در مورد مجوز تردد تراکتورهای کشاورزی در سطح شهر، بیان داشت: در میبد حدود ۳۰۰ دستگاه تراکتور وجود دارد که البته در حدود ۱۲۰ تا از آنها پلاک گذاری شده اند و بقیه نیز در کارگاه ها، کارخانه ها و … وجود دارند که در شهر نیز ترددی ندارند.

وی تصریح کرد: تراکتورهای پلاک گذاری شده نیز مجوز تردد در شهر را ندارند و تنها ارتباطشان با جهاد کشاورزی گرفتن سهمیه های سه ماهه سوخت می باشد و پلیس راهور نیز می تواند به خاطر خطراتی که می توانند ایجاد کنند، از تردد انها جلوگیری به عمل آورد.

در حال پیگیری برای راه اندازی اولین شهرک پرورش ماهیان زینتی استان هستیم

پورکوثری در ادامه، رویکرد جهاد کشاورزی به سمت پرورش ماهیان زینتی را یاداور شد و گفت: در میبد ۱۲ کارگاه تولید و پروش ماهیان زینتی وجود دارد که برای راه اندازی آنها ۲۵ نفر طی آموزش های ۱۲۰ ساعته مجوزش را گرفته اند.

وی با بیان این موضوع که ۸ نفر از این تعداد، در مجموع تسهیلات ۱۰۰ میلیونی دریافت کرده اند، بیان داشت: زمینه سازی های راه اندازی اولین شهرک ماهیان زینتی استان و سومین شهرک در کشور بعد از استان های اصفهان و مرکزی، در میبد در حال انجام است و بعد از تعطیلات نوروز پیگیری ها ادامه خواهد یافت.

صدر پور کوثری گفت: فعلا زمین این شهرک در کنار کمربند غربی میبد جانمایی شده و پیش بینی می شود ظرفیت آن در حدود ۵ میلیون قطعه ماهی زینتی باشد.