معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: کالای توزیع شده میان فقرا با پولی بود که ما به ایران دادیم!

معاون وزیر خارجه آمریکا به موضوع توزیع سبد کالایی در ایران هم پرداخته و افزود:”شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه اش توزیع کرده تا نشان‌ دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است.

معاون وزیر خارجه آمریکا به موضوع توزیع سبد کالایی در ایران هم پرداخته و افزود:”شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه اش توزیع کرده تا نشان‌ دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همانطور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.”

وندی شرمن” معاون وزیر خارجه آمریکا و “دیوید کوهن” معاون ضدتروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا  بار دیگر به سنا رفتند تا در جمع اعضای کمیته روابط خارجی جزییات بیشتری از توافقنامه ژنو را شرح دهند.

“شرمن” گفت:” ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم. من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم.”

وی افزود: “همانطور که رئیس‌جمهور گفت، ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم. صراحتا بگویم طرح اقدام مشترک برای آن طراحی شده بود که فضای کافی را برای مذاکره و رسیدن به یک راهکار جامع ایجاد کند.”

وی در مورد فردو و اراک هم گفت: “ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به رآکتور آب‌سنگین اراک ندارد.

“شرمن” درباره برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها هم گفت: “کری” در حاشیه نشست مونیخ در دیدار با ظریف تاکید کرد که آمریکا به تحریم‌های موجود ادامه خواهد داد. تمرکز ما بر حل موضوع هسته‌ای ایران باعث نشده تا ما از موضوع حقوق بشر و حمایت آن‌ها از تروریسم غافل شویم. اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد ما همه گزینه‌ها را مطرح خواهیم داشت تا نگذاریم ایران به بمب اتمی دست پیدا کند. ما بر روی تاریخ سخت ۳۰ ساله اخیر و سوابق رفتارهای ایران چشم نبسته‌ایم، اما باید به دیپلماسی فرصتی بدهیم.”

در ادامه این نشست “دیوید کوهن” به سوالات اعضای “کمیته روابط خارجی” پاسخ داد. وی لغو تحریم‌های ایران را بسیار اندک و قابل بازگشت خواند و گفت تحریم‌های در زمینه صنایع پتروشیمی، خودرو، طلا و کالاهای بشردوستانه برداشته شده است. “کوهن” همچنین گفت:” در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌ها بازگشته و تشدید می‌شوند.”

“کوهن” در مورد اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد هم گفت:” ایران برای اولین بار دو سال متوالی رکود اقتصادی را تجربه کرد، تورم در این کشور افزایش، تولید صنعتی کاهش و ارزش پول پایین آمد. او افزود در طول ۶ ماه آینده تحریم‌ها به فشار به اقتصاد این کشور ادامه داده و وضع اقتصاد ایران بهبود نمی‌یابد.”

وی به سفرهای اخیر خود هم اشاره کرد و گفت: “من در سفر به انگلیس، ایتالیا، آلمان، استرالیا، ترکیه و امارات این پیغام را دادم که الان زمان تجارت با ایران نیست.”

 معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌هایی ناقض تحریم‌های ایران را هم تهدید کرد و گفت:” اگر شرکتی برای ورود به ایران عجله کرده و تحریم‌ها را نقش کند، آمریکا با آن برخورد می‌کند.”

“کوهن” هم در ادامه نظیر شرمن ایران را به حمایت از “تروریسم” و “نقض حقوق بشر” متهم کرد و گفت آمریکا بر این موارد چشم نمی‌بندد.

وی در مورد اظهارات مقامات ایرانی از جمله دکتر ظریف وزیر خارجه ایران و “حسن روحانی” رئیس جمهور ایران که گفته بودند هیچ سانتریفیوژی را اسقاط نمی کنند، گفت:”این اظهارات مصرف داخلی دارد و اظهار نظری فراتر از این از مقامات ایرانی انتظار نمی رفت. آنچه که برای ما مهم است، اعمال آن‌ها و آن چیزی است که انجام می‌دهند.”

شرمن  در مورد برنامه‌های موشکی ایران هم گفت:” بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.”

در ادامه معاون وزارت خزانه‌داری ایران در پاسخ به سوال یکی از سناتورها در مورد اثرات مثبت توافق ژنو و پایین آمدن تورم و افزایش ارزش واحد پولی در ایران، گفت این اثرات تغییر دولت در ایران بود و این موارد بعد از اجرای توافق ژنو تغییر محسوسی نداشته است.

در ادامه این نشست “کریس مورفی”، سناتور آمریکایی که در مونیخ با ظریف در یک پنل شرکت کرد، اظهارات وزیر خارجه ایران درخصوص اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها پای میز مذاکره نیامده است را «خنده‌دار» خواند.

تدبیر دولت درباره سبد کالا چگونه به کمک آمریکایی ها آمد!

معاون وزیر خارجه آمریکا به موضوع توزیع سبد کالایی در ایران هم پرداخته و افزود:”شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه اش توزیع کرده تا نشان‌ دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همانطور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.”

“کوهن” افزود: من شخصا به کشورهای خارجی سفر کرده ام تا به آنها در خصوص معامله با ایران هشدار دهم و به آنها گوشزد کنم که هنوز برای آغاز معامله با ایران زود است.

“شرمن” و “کوهن” هر دو تهدید کردند با کسانی که تحریم های ضد ایرانی را نقض کنند برخورد خواهد شد. وندی شرمن و دیوید کوهن، معاونان وزارتخانه های خارجه  و خزانه داری آمریکا روز سه شنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا تاکید کردند که  به کشورها و شرکت های خارجی گفته اند که الان زمان تجارت با ایران نیست و با ناقضان تحریم های ایران برخورد خواهد شد.

یک روز پیش از این یکی از مقام‌های دولت آمریکا اعلام کرده بود که واشنگتن تسهیلات لازم برای انتقال نخستین قسط از دارایی‌های بلوکه شده به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار را فراهم کرده است. این مبلغ روز دوشنبه در اختیار ایران قرار گرفت.