آیت الله اعرافی: حوزه نگران شفافیت و نقد نیست

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه روحانیت و حوزه از نقد منصفانه استقبال می‌کند، گفت: ما نگران شفافیت و نقد نیستیم، چرا که تاریخ شفافی داشته و ریشه در مردم داریم.

به گزارش میبدما به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، در همایش صیانت از نهاد مقدس روحانیت که در سالن همایش مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، ضمن تسلیت ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی، اظهار داشت: روحانیت، صنف رسالت مدار همراه با نگاه معطوف به آرمان های بزرگ است که در ذات خود فقاهت به معنای عام و جامع، ابلاغ رسالات الله و پیاده سازی معارف و احکام نورانی اسلام نهفته است.

وی ابراز داشت: هویت روحانیت و حوزه در این سه بند مهم ریشه داشته و هیچ کدام از آنان امر مقطعی و گذرا نبوده و نمی تواند به سادگی محقق شده و نیازمند تلاش بسیار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: روحانیت اگر بخواهد به این وظایف عمل کند، باید در حداکثر از مصونیت از آفات و امراض روحی، روانی، شکلی و ظاهری باشد.

وی تصریح کرد: اخیرا از مجموعه ده‌ها طرحی که در حال تدوین، تکمیل و پیگیری در مدیریت حوزه‌های علمیه است، طرحی با عنوان «کارویژه های روحانیت» تدوین شده که در آن به بیش از ۲۵۰ عنوان از مأموریت‌های روحانیت در عصر حاضر رسیده‌ایم که در سه گروه اصلی قرار می‌گیرند.

روحانیت در معرض خطر است

آیت الله اعرافی بیان داشت: روحانیت با این ابعاد وسیع و دائره گسترده از مأموریت‌ها و با تمام امتیازات، یقینا در معرض خطر است؛ چرا که هرچه جایگاه رفیع تر باشد، در معرض خطرات بیشتری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: روحانیت جز اتصال به منبع لایزال الهی که در مردم تجلی کرده است، چیزی ندارد و افتخار امروز او آن است که هرچه دارد، از مردم می باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: روزی که حوزه و روحانیت از آسیب پذیری‌های خود غافل شده و به او نیاندیشد، آغاز ضربه‌هاست و آنچه امروز در اولویت کاری همه ما باید باشد، آن است که این هویت، جایگاه و نقش حتما در معرض آسیب‌ها می‌باشد.

وی خاطرنشان ساخت: شکی نیست که عوامل بیرونی در ایجاد آسیب و ضربه به نهاد حوزه و روحانیت وجود دارد و در تمام زمان‌ها بوده و امروز بیشتر از گذشته است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز پروژه‌های بسیاری در خارج از کشور در راستای شناخت از روحانیت و حوزه علمیه قم وجود دارد تا بتوانند در این تشکیلات نفوذ کرده و ضربه خود را وارد نمایند.

وی بیان داشت: «ضعف باور و احساس مثبت به هویت روحانیت»، «گرایش بدون هدف به تحصیل در دانشگاه»، «فاصله با توده های مردم»، «فاصله با گروه های مرجع»، «فاصله با نظام اسلامی»، «رکود و غفلت»، «دوری از سنت های اصیل موجود در تاریخ حوزه» و … برخی از آسیب های کلان حوزه و روحانیت است.

اصول صیانت حوزوی باید متکی بر نظام مرجعیت و ولایت باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: معتقدیم هویت حوزوی، هویتی الهی، معنوی و اصیل است که کاهش تعلق خاطر به این هویت، ضربه هایی را به همراه خواهد داشت.

وی ابراز داشت: اصول صیانت حوزوی باید درون زا و متکی بر نظام مرجعیت و ولایت باشد؛ همچنین نقدپذیری، صبوری و شجاعت در تاریخ حوزه های علمیه وجود داشته و امروز نیز باید هماهنگ گونه بود.

آیت الله اعرافی گفت: راه‌اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه از مصوبات شورای عالی حوزه‌های علمیه است که به دنبال تحقق آن هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: روحانیت و حوزه از نقد منصفانه استقبال می‌کند؛ ما نگران شفافیت و نقد نیستیم؛ چراکه تاریخ شفافی داشته و ریشه در مردم داریم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: نظامات اصلی روحانیت به هیچ جایی گره نخورده و بر پایه مردم، مرجعیت و ولایت است؛ کمک‌هایی هم که برخی نهادهای حوزوی دریافت می‌کنند، کاملا قابل دفاع بوده؛ گرچه همه ما امید داریم حتی در همان حد هم به هیچ نهادی وابسته نباشیم.

وی اظهار داشت: نهادهایی که از منابع عمومی بهره می‌گیرند، فعالیت‌های کاملا تعریف شده، داشته و به صورت شفاف و روشن کار می‌کنند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: باید از برخی کم انصافی‌ها گلایه کرد و امروز دشمنانی وجود دارند که زهر خود را ریخته و همگان باید هوشیار باشند.