اسامی برخی پزشکان زیرمیزی بگیر

ضرب‌المثل “هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک” حکایت امروز دریافت‌های زیرمیزی پزشکانی است که اگرچه بین تعداد معدودی از پزشکان رواج یافته اما تاثیرگذاری آن به گستره اعتبار تمام جامعه پزشکی است، پدیده شومی که حیثیت جامعه پزشکی را هدف قرار داده است. خانه ملت در ادامه نوشت: طی هفته‌های اخیر […]

ضرب‌المثل “هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک” حکایت امروز دریافت‌های زیرمیزی پزشکانی است که اگرچه بین تعداد معدودی از پزشکان رواج یافته اما تاثیرگذاری آن به گستره اعتبار تمام جامعه پزشکی است، پدیده شومی که حیثیت جامعه پزشکی را هدف قرار داده است.

خانه ملت در ادامه نوشت: طی هفته‌های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با حضور در مراسم جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، پزشکان را به الگوبرداری از زکریای رازی دعوت کرد و یادآور شد این شیمی‌دان بزرگ معتقد است پزشکی حق دارد به درمان بیمار بپردازد که علم و اخلاق لازم برای این کار را داشته باشد؛ این نشان دهنده آن است که جامعه سلامت باید بخشی از تحقیقات خود را به مسائل اخلاقی و جامعه‌شناسی اختصاص دهند.

چند سالی است که بحث زیرمیزی پزشکان و درآمدهای میلیونی آنها مانند آتش زیر خاکستر است و هر از گاهی شعله‌ور شده و دوباره فرو می‌نشیند این درحالی است که برخی معتقدند طرح این مسئله به حیثیت جامعه پزشکی لطمه زده و حتی در کیفیت خدمات پزشکی نیز تاثیرات نامطلوبی دارد اما عده‌ای دیگر بر این باورند این پدیده هرچند تلخ و گزنده اما واقعیتی است که به دلیل حفظ حرمت و اعتبار جامعه پزشکی باید در ابعاد گوناگون مورد رسیدگی قرار گیرد.

متاسفانه امروزه آنچه که پدیده زیرمیزی را بیش از پیش زشت و ناپسند جلوه داده وجود دانه درشت‌هایی است که با دریافت‌های کلان از بیماران، الگویی برای دیگر پزشکان شده و به دلیل توانایی در تخصص پزشکی، به خود اجازه می‌دهند بدون هیچ ابایی مبالغی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون از بیماران دریافت کنند.

این افراد که اشخاص صاحب نام در حوزه تخصصی خود بوده و با شیوه‌های مختلفی از جمله داشتن حساب بانکی متعلق به شخصی دیگر، خواهان این مبالغ هستند با چنان ظرافتی اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند که به سختی می‌توان تخلفات را شناسایی و این افراد را متهم به اقدامات غیرقانونی کرد.

از سوی دیگر بیمارانی که ناچار به پرداخت این مبالغ هستند از اعتراض و علنی کردن پرداخت زیرمیزی امتناع می‌کنند زیرا معتقدند اگر دوباره گذارشان به این پزشک بیفتد از ارایه خدمات مطلوب بی‌بهره مانده و همین ترس باعث فرار از اعلام اسامی پزشک مربوطه از سوی بیمار می‌شود.

همه این فجایع در سایه برخی بیمارستان‌هایی رخ می‌دهد که نام خصوصی بودن را یدک می‌کشند؛ این بیمارستان‌ها با وجود داشتن آیین‌نامه‌هایی مبنی بر دریافت نکردن مبالغ اضافه از بیمار، اما به نظر می‌رسد برخی پزشکان به مفاد آن اهمیت نداده و با سهولت از کنار آن عبور می‌کنند.

پدیده زیرمیزی درحالی بین تعدادی از پزشکان مجرب اتفاق افتاده که این گمان در اذهان شکل می‌گیرد که شاید روسای بیمارستان‌ها نیز با این پزشکان جیب یکسانی دارند و به قول معروف شاید دستشان با پزشکان در یک کاسه باشد.

با پیگیری‌ و بررسی‌های میدانی، به لیستی دست پیدا کردیم که نام ۱۴ پزشک اسم و رسم‌دار در حوزه درمان به چشم می‌خورد اما نکته قابل تامل معرفی نکردن این افراد و رفتاری صلح‌جویانه از سوی مسئولان برای برخورد با آنان است.

همچنین داشتن لیست سیاه پزشکان صاحب نام از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ممانعت از معرفی آنها سوال‌های زیادی را در ذهن مردم به جا می‌گذارد که به راستی دلیل ممانعت از معرفی نام این افراد چیست؟

در هر صورت بعد از پیگیری‌های انجام شده این لیست به دست آمد و مشخص شد این افراد با چه تخصصی و درکدام‌یک از بیمارستان‌ها به صورت علنی بیمار را مجبور به پرداخت زیرمیزی می‌کنند.

نام پزشک / تخصص

م.ع – ی.ن / جراح قلب

ب – س. م / ارتوپد جراح ستون فقرات

م – ن / ارتوپد

ع.ر- ک. م / جراح عروق

ع.ر- ش. ر / جراح مغز و اعصاب

م.ح – م / جراح قلب

ف – ف / جراح پلاستیک

م- ن / گوش و حلق و بینی (ENT)

م.ر- م / گوش و حلق و بینی (ENT)

م.م-ا.آ / جراح زنان

غ.ر- و.ک / جراح عمومی

ن- ن.ه / زنان و زایمان

ع- م.م / جراح عمومی

ج- د / ارتوپد

برخورد قاطع با پزشکان زیر میزی بگیر/ با کسی تعارف نداریم

در این حال سخنگوی کمیسیون بهداشت درمان با تاکید بر اینکه به طور حتم برخورد با این تعداد محدود پزشکان که از بیمار مبلغی را به عنوان زیرمیزی دریافت می‌کنند امری ضروری است می‌گوید: بدون تعارف باید بگوییم که این افراد با فرهنگ ایثار و گذشت جامعه پزشکی مخالف هستند.

محمدحسین قربانی معتقد است که این دست از پزشکان با پول بیت‌المال درس خوانده‌اند حال موظف هستند برای همین مردم خدمت کنند نه اینکه پول اضافه‌ای از مردم به بهانه ارایه خدمات بهتر اخذ کنند.

به گفته وی لازم است به زودی تکلیف این افراد روشن شود، چرا که عملکرد آنها دید جامعه را نسبت به دیگر پزشکان تغییر داده و وضعیت اجتماعی این شغل را شبه‌ناک می‌کند.

روسای برخی از بیمارستان‌ها در زیر میزی پزشکان شریک هستند

عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر این باور است که این افراد، جامعه پزشکی را مورد خطر قرار می‌دهند.

به گفته نماینده مردم ارومیه در مجلس زیرمیزی شأن پزشکی را زیر سوال ‌برده و شخصیت‌ جامعه پزشکی را خدشه دار می کند.

وی با تاکید بر اینکه پزشکان متخلف در جامعه پزشکی، خدشه زیادی به نظام سلامت وارد می‌کند، می‌افزاید: بدون‌شک بیمارستان‌های خصوصی دارای آیین‌نامه‌ای هستند به گونه‌ای که پزشک حق دریافت هزینه اضافه‌تر را از بیمار ندارد و اگر این موارد رخ دهد تعزیرات حکومتی باید با آن برخورد و بیمارستان نیز باید با آن پزشک قطع همکاری کند.

فتاحی می‌گوید: بیمارستان‌های بخش خصوصی اگر نتوانند نحوه برخورد پزشکان با بیمار را مدیریت کنند در مقابل قانون مسئول هستند؛ بخش دولتی نیز دارای حق و حقوقی قانونی بوده به نحوی که اجازه دریافت حتی یک ریال از بیمار را ندارند چه رسد به دریافت‌های زیرمیزی.

این نماینده مردم در خانه ملت معتقد است: متاسفانه بیمارانی که ناچار به پرداخت مبالغی برای زیرمیزی هستند از علنی شدن این مهم واهمه دارند زیرا معتقدند اگر دوباره نیاز به جراحی این پزشک داشته باشند دیگر هیچ خدمتی را دریافت نمی‌کنند.

فتاحی با تاکید بر اینکه اغلب روسای بیمارستان‌های خصوصی و دولتی افراد شریف و متعهد هستند اما سکوت در برابر دریافت‌های زیر میزی و خارج از ضوابط از بیماران از سوی برخی پزشکان را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که شاید در کاسه فساد دست‌های آلوده زیادی است بدان معنا که ممکن است برخی از این روسا سهمی در دریافت زیرمیزی پزشکان داشته باشند.

منافع شخصی برخی از افراد مانع از برخورد با پزشکان متخلف می شود

سیامک مره‌صدق از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه برخی از پزشکان با سوء استفاده از نام و موقعیت خود تا حد زیادی قانون‌شکنی کرده و اقدام به انجام و گسترش پدیده شوم زیرمیزی می‌کنند به لیستی از پزشکان زیر میزی بگیر اشاره می کند و می‌گوید:‌ باید با این افراد برخورد صریح و جدی صورت گیرد چرا که متاسفانه انجام چنین کاری از سوی این افراد باعث شده پزشکان دیگری نیز دست به چنین کارناپسندی بزنند.

‌وی با تاکید بر اینکه باید مراجع قضایی برخورد با این پزشکان متخلف را از دانه درشت‌ها و افرادی که در صدر این اقدام ناپسند قرار دارند شروع کنند ادامه می دهد: البته به نظر می‌رسد برخی مقاومت‌ها برای برخورد با این‌ها وجود دارد به گونه‌ای که منافع شخصی عده‌ای در این راستا دخیل بوده و مانع از برخورد جدی با این افراد می‌شود.

برخی پزشکان بصورت علنی بیمار را وادار به پرداخت زیر میزی می کنند

حسن تامینی‌لیچائی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید دارد که پدیده شوم زیرمیزی علاوه بر ضربه زدن به اعتبار جامعه پزشکی، بسیاری از بیماران را با مشکل تامین هزینه‌های درمان روبرو کرده است.

وی می‌گوید: متاسفانه این پدیده زشت به گونه‌ای علنی شده که این گروه از پزشکان بدون هیچ ترسی با ارایه شماره حساب خواهان واریز مبالغ کلان از سوی بیماران هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، از رواج بیش از پیش پدیده زیرمیزی بین برخی پزشکان انتقاد کرده و می‌افزاید: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بارها با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره‌های گذشته و فعلی در خصوص جلوگیری از پدیده شوم زیرمیزی جلساتی را برگزار کردند اما متاسفانه همچنان این مبالغ از بیماران اخذ می‌شود.

به گفته تامینی لیچایی پدیده شوم زیرمیزی که بین اغلب پزشکان رواج یافته به طور قطع اعتبار جامعه پزشکی را هدف قرار داده به گونه‌ای که شاهدیم به صورت علنی و بدون درنظر گرفتن معایب این کار، اقدام به اخذ زیر میزی می‌کنند.

به گزارش خانه ملت؛ با وجود آنکه برخی از افراد در راس پزشکان زیرمیزی بگیر قرار دارند اما نباید از این نکته غافل شد که بخش اعظمی از پزشکان کشورمان با رعایت اخلاق و حیثیت، بهترین و ارزنده‌ترین خدمات را به بیمار ارایه می‌کنند در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، بنابر رسالت خبری خود اقدام به نشر لیست پزشکان زیرمیزی بگیر کرده و معتقد است که این افراد در پی از بین بردن آبروی پزشکانی هستند که با شرف و پایبندی به سوگندنامه پزشکی بقراط به کار خود ادامه می‌دهند؛ در هر صورت امید است با همت مضاعف در وزارتخانه بهداشت و درمان کشور شاهد برخورد جدی و مصمم با این گروه از پزشکان باشیم.