درآمد موقوفات میبد؛ سالانه ۱۸۰میلیون تومان

منبع: میبد خبر  رئیس اداره اوقاف شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر اظهار داشت: میبد بیش از ۱۴۰۰ موقوفه دارد. سال هاست که اجاره بها موقوفه ها در میبد قیمت واقعی نداشته است. ما از لحاظ سازمانی مکلف هستیم که اجاره بهایمان را بروز کنیم. حجت الاسلام سید ابراهیم شفقت پور ادامه داد: […]

  • منبع: میبد خبر

 رئیس اداره اوقاف شهرستان میبد در گفتگو با خبرنگار میبد خبر اظهار داشت: میبد بیش از ۱۴۰۰ موقوفه دارد. سال هاست که اجاره بها موقوفه ها در میبد قیمت واقعی نداشته است. ما از لحاظ سازمانی مکلف هستیم که اجاره بهایمان را بروز کنیم.

حجت الاسلام سید ابراهیم شفقت پور ادامه داد: در شهرستان قیمت گذاری هایی که بابت مغازه های ملکی و موقوفی می شود تفاوت چشمگیری دارد.

شفقت پور افزود: نگاه به وقف در استان یزد عادلانه نیست. باید در این زمینه تبلیغاتمان را قوی تر کنیم.

وی اضافه کرد: همه باید نسبت به وقف حساس باشیم. متاسفانه در جامعه ای هستیم که دچار افراط و تفریط است. آیا مستاجر اهل بیت بشویم بد است. کار در این زمینه زیاد است ولی متاسفانه با چهار- پنج نیرو نمی شود عملکرد مطلوبی داشت.

رئیس اداره اوقاف میبد تصریح کرد: ما نیاز به همکاری جدی اداره ثبت داریم. یکسری موقفات در زمان طاغوت تبدیل به ملک شده اند که بعضی از این موقوفات از این طریق از دست اداره اوقاف خارج شده است.

شفقت پور از ساخته های غیرمجاز در زمین های موقفه خبرداد و اظهار داشت: باید قانون مقداری تسهیل شود. لایحه جدیدی را سازمان در دست تدوین دارد که بتواند راه حلی برای مشکلات داشته باشد.

وی در جواب سوال مبنی بر اینکه بعضی از زمین های وقف تبدیل به آشغال دانی شده است گفت: متاسفانه برخی از زمین های وقف همین طور به حال خود رها شده و تبدیل به آشغال دانی شده که پیشنهاد شده به طور موقت تبدیل به فضای سبز شود.

شفقت پور اضافه کرد: در دو سال گذشته شهرستان میبد در فعالیت های فرهنگی در استان اول بوده است. امامزاده سیدجعفر(ع) با این همه امکانات و بودجه را با امامزاده خدیجه خاتون شهرستان که این قدر فعالیت فرهنگی کرده است مقایسه کنید.

رئیس اداره اوقاف میبد درآمد سالیانه اوقاف از مجموعه بقعه ها و موقفات را چیزی نزدیک به ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون دانست و تاکید کرد: سعی کرده ایم که از بعضی از مراکز وقف به صورت نیازهای روز استفاده کنیم. مثلاً آب انبارهای قدیمی را با همکاری اداره تبلیغات تبدیل به مکان های عزاداری کرده ایم.

وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه بعضی از روحانیون به روی منبری که هزینه اش از وقف تامین می شود حاضر نیستند یک مسئله در رابطه با وقف بگویند.

شفقت پور افزود: زندگی ما با وقف گره خورده است. وظیفه روحانیت است که مردم را با وقف آشنا کنند. قدیمی ها خیلی بیشتر از الان با وقف و فرهنگ وقف آشنا بودند.

وی تاکید کرد: امسال سعی نموده ایم که مراسم هایی که در شهرستان با هزینه وقف برگزار می شود را اطلاع رسانی کنیم.

رئیس اداره اوقاف به بیان اینکه هیچ کس با سر و سامان دادن موقوفات مخالف نیست پرداخت و گفت: کسانی که سال ها منفعت زیادی را از وقف برده و اکنون با سر و سامان گرفتن وقفیات دستشان از آن سوء استفاده ها کوتاه می شود، با سرو سامان دادن موقوفات مشکل دارند.

وی با بیان اینکه وقفیات جدید کشور ۱۷ برابر شده است تصریح کرد: بیشتر وقفیات میبد به سمت مسجد سازی و حسینیه هاست. تاکید ما بر وقف قرآنی و موضوعات قرآنی است.

شفقت پور افزود: برنامه داریم تا با هزینه وقفیات برای مناسبت های خاص مانند مشاوره ازدواج، مشاوره کودک و … در شهرستان برگزار کنیم.

وی درپایان خاطر نشان ساخت: بزرگترین مشکل اوقاف بحث متصرفین غیرقانونی است و پروسه طولانی کار قضایی.