مسجد زیرک و بازارچه قدیمی بیده مرمت می‌شود

روستای هدف گردشگری بیده قریب به ۱۴ هکتار بافت ارزشمند و کهن تاریخی در شمال غرب میبد واقع است که خانه برونی به‌جای مانده از دوره ایلخانی، مسجد جامع، مسجد زیرک، ساباط و بازارچه و رودخانه بوم کن رسی از مهم‌ترین آثار تاریخی آن به شمار می‌رود.

به گزارش میبدما به نقل از روابط عمومی فرمانداری میبد، بخشدار بفروئیه که به همراه فرماندارمیبد از این بافت بازدید داشتند گفت: یکی از اولویت‌های بخشداری، مرمت، احیاء و بازآفرینی مسجد جامع، مسجد زیرک و ساباط و بازارچه قدیمی این روستاست.

محمد اسماعیلی افزود: ازآنجاکه روستای مزرعه بیده در مسیر جاده ابریشم قدیم قرارگرفته است و خانه برونی و رودخانه بوم کن رسی جزء معماری و سکونتگاه‌های اولیه این شهرستان به شمار می‌رود؛ توجه به میراث ارزشمند و آثار تاریخی این منطقه در رونق گردشگری و اشتغال پایدار و اقتصاد مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسماعیلی آسیاب آبی و بافت به‌هم‌پیوسته باغات و قلعه تراز آباد، تپه‌های رسی و کت وال و قنات‌های محلی را از دیگر ظرفیت‌های تاریخی این منطقه عنوان کرد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر مرمت و بازآفرینی بافت تاریخی این منطقه ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: تاکنون ۳ میلیارد ریال از محل مشارکت‌های مردمی، دهیاری، میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی در این زمینه هزینه شده است.

بخشدار بفروئیه گفت: با تکمیل این طرح، روستای هدف گردشگری بیده به یکی از جاذبه‌های مسیر گردشگری بدل خواهد شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: به گواه مردم میبد، زندگی ۵۵ نسل در طول ادوار گذشته در این روستا جریان داشته و در کتب تاریخی، روستای بیده یکی از ۳ بخش میبدار، بیدار و عقدار دوره آل مظهر بوده است که بیدار از شخصیت‌ها و بزرگان آن دوره در بیده بوده است.