تفسیری کوتاه بر آیه ۴۳ سوره مبارکه بقره در مورد نماز و زکات، توسط استاد زکریا اخلاقی

جلسه “تفسیر قرآن به روایت امام رضا (ع)” طبق دوشنبه‌شب‌های گذشته، با پژوهش و سخنرانی حجت الاسلام زکریا اخلاقی در امامزاده سید صدرالدین قنبر برگزار شد.

به گزارش میبدما، استاد اخلاقی در تفسیر ایه ۴۳ سوره مبارکه بقره، که می فرماید: وَ أَقیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعینَ “و نماز را بپا دارید ، و زکات را بپردازید ، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید)” اظهار داشت: در تفسیر نورالثقلین حدیثی به این مضمون از امام رضا(ع) آمده است:

خداوند متعال به سه چیز امر فرموده که همراه با هر کدام از این سه، چیزی همراه است، امر به نماز کرده، که در کنار آن زکات نیز آمده است، یعنی کسی که به نماز بپردازد و زکات ندهد، نمازش قبول نیست و ادامه حدیث …

وی افزود: واژه زکات ۳۲ بار در قرآن کریم ذکر شده که ۲۷ بار از آن همراه با واژه نماز است، و فقط ۵ بار واژه زکات، تنها امده که دو بار از این پنج مورد نیز همراه با پاکی بوده است که به نوعی با زکات همخوانی دارد، زیرا زکات نیز به عنوان پاکی و پاک کنندگی هست.

استاد اخلاقی تصریح کرد: در ادیان دیگر نیز این دو با هم بوده اند، به عنوان مثال در آیه ۷۳ سوره انبیا و در آیه ۳۱ سوره مریم نماز و زکات همراه با هم آمده اند و پیامبران دیگر نیز توصیه به این دو کرده اند.

وی ادامه داد: از جمله آیاتی که نماز و زکات همراه با هم آمده است، همین آیه ۴۳ بقره می باشد و دلیلش چند چیز ممکن است باشد که وجه اشتراک نماز و زکات را می رساند.

حجت الاسلام زکریا اخلاقی، وجوه مشترک نماز و زکات را اینگونه بیان داشت: به عنوان مثال زکات تطهیر مال است و نماز تطهیر روح؛ نماز به خدا پیوستن است و زکات کندن و پشت کردن به مال دنیاست برای رسیدن بهتر به خدا؛ نماز رابطه درست با خداست و زکات ارتباط درست با خلق خدا و انجام وظیفه ای که به نوعی ساختن جامعه را در پی دارد.

پی نوشت:

روی موضوع زکات، نظرات و دیدگاه های زیادی وجود دارد، ولی انچه مسلم است و از توصیه در ادیان دیگر نیز برداشت می شود، منظور از زکات پرداخت واجبات مالی در همه حوزه ها می باشد و به خصوص حقی که ثروتمندان جامعه نسبت به فقرا باید پرداخت کنند.