تا چه اندازه خریداریم؟

حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال زاده

  • حجه الاسلام و المسلمین سید مهدی جلال زاده

بسم الله الرحمن الرحیم
خرید کردن از کارهای عادی زندگی روزمره ما شده است. از خریدهای روزانه گرفته تا خریدهای هفتگی، خریدهای ماهانه و یا سالانه همگی برای رفع نیازهای ماست. چیزی که این خریدها را به روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تقسیم می کند مقدار هزینه وپول ما و نیازهای مختلف ماست.

مغازه ها و فروشگاه های مختلف و بسیار زیاد با تنوع اجناس، تبلیغات و تخفیف های گوناگون همه و همه به دنبال این هستند که مردم خریدی راحت داشته باشند هرچند یکی از سخت ترین کارها برای اشخاص بی بضاعت وارد شدن به فروشگاه های بزرگ همراه با خانواده است. به هر حال برطرف کردن نیازهای مادی و دنیایی متصدیان زیادی دارد و زیاد جای نگرانی در این جهت نیست. اما اگر نیازهای انسان به همین نیازهای مادی ختم می شد مشکلی نبود. همه مشکل در این جاست که نیازهای معنوی ما از کجا باید تامین شود؟ بیشترین تلاش نهادها و سازمان ها در راستای برطرف کردن نیازهای مادی است در حالی که شاید فقط گوشه چشمی به مسائل معنوی و نیاز ما به آن وجود داشته باشد. تنها کسی که باید در این جهت کاری کند خود ما هستیم. نیازهای معنوی ما هم در این نگاه به روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه تقسیم می شود. وقتی دیگران در این باره کاری نمی کنند نباید خودمان از این نکته غفلت کنیم.

نیاز ما به معنویت بسیار زیاد و هزینه آن وقت گذاشتن برای آن است. روزانه ۱۴۴۰ دقیقه از خداوند متعال وقت می گیریم ولی چقدر از این زمان را بخاطراو و در راه او خرج می کنیم. تلاوت قرآن روزانه و دعاهای وارده از ائمه معصومین علیهم السلام چقدر از این دقایق را به خودش اختصاص می دهد. چقدرکار عام المنعفه داریم و چندتای آنها فقط برای خداست؟ آیا خریدار خوبی در این مسائل هستیم یا نه؟ آیا هفته ای یک بار برنامه ای برای زیارت قبور و یاد مرگ و قیامت اختصاص می دهیم؟ برنامه معنوی ای برای هر ماه و هر سال خود داریم یا نه؟ برنامه های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه زیادی در کتب اخلاقی و دعایی میراث بزرگان و علماء برای ماست که از آنها استفاده کنیم.
برای خرید بعضی از اقلام حاضریم زیر بار وام و قسط های سنگین بریم ولی برای بعضی از برنامه های معنوی حاضر نیستیم چند هزار تومان خرج کنیم و همه بدبختی ما در این زمینه به این موضوع بر می گردد که هنوز شدت نیازمان به امور معنوی را درک نکردیم. تضرع به درگاه الهی و توسل به ائمه معصومین علیهم السلام در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
ولاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.