میبد، بی‌صاحب نیست

محمد رضا جانب‌اللهی

  • محمد رضا جانب اللهی

اگر فقط چند دهه به عقب برگردیم و قدری خاطرات خود را مرور کنیم خواهیم دید که شهرستان میبد بخصوص در عرصه علم و صنعت، رشد روز افزونی داشته است.

رشدی که مدیون بزرگان و نخبگانی است که از جان مایه گذاشتند و برای آبادانی شهر و دیار خود کمر همت بسته و از هیچ تلاشی دریغ نورزیدند.

در این اثنا، همواره دست هایی در کار بوده که سعی به عقب بازگرداندن یا حداقل عدم پیشرفت رو به جلوی این شهر را داشته اند. دستانی که هر بار به بهانه های مختلف از آستینی بیرون می آمده است.

بعنوان مثال: وقتی فرماندار میبد به جرم دفاع از حریم شهرش بازخواست می شود و برای نجات از بازداشت، وثیقه می گذارد ولی مسئولین دیگر مجازند دهها کیلومتر آن طرف تر از مرز خود، تعیین تکلیف کنند و هیچ اتفاقی نمی افتد یعنی دست هایی پشت پرده است.

آیا تا کنون هیچ فکر کرده اید که چرا در میبد ثبات مدیریت نداریم آیا واقعاً در این شهر دارالعلم، اینقدر قحط الرجال است؟ آیا ما میبدی ها واقعاً اینقدر کمبود مدیر داریم که باید همواره سکان خیلی از ادارات ما را غیربومی ها به دست بگیرند؟

مگر چه اتفاقی در این شهر می افتد که مدیران توانمند ما از پذیرش مسئولیت، بیزارند؟

چرا برای ادارات عریض و طویلی چون دارایی، ثبت اسناد و املاک، نیروی انتظامی و … باید هر چند مدت یکبار به دنبال مدیر بگردیم؟

مگر از افتخارات ما میبدی ها نیست که قریب به ۱۰۰۰ پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص را تربیت کرده ایم و الحق که برخی از آنها مدیرانی لایق هستند؟ پس چرا برای مدیریت شبکه بهداشت و درمانش هر دو سال یکبار مجبوریم از خارج از مرزهای شهرستان، بدنبال مدیری بگردیم، آن هم مدیری که در کوتاهترین زمان، تمام هم و غمش این باشد که یک نفر پیدا کند تا امانت را به او واگذار کند؟ مگر نه این است که مسئولین استان رسم مدیر کشی را در میبد باب کرده اند؟

امروز، تنها این شهروندان میبدی نیستند که به عملکرد مسئولین استان، معترض اند و معتقدند رد پای خیلی از بی تدبیری ها و عزل و نصب ها و مشکلات موجود در شهرستان را باید در مرکز استان جست بلکه مسئولین شهرستان نیز دیگر به تنگ آمده اند تا جائی که حضرت آیت ا… اعرافی امام جمعه معزز شهرستان در تریبون نماز جمعه دو سه هفته پیش، رسماً به مسئولین استان، بخصوص فرماندهی نیروی انتظامی یزد در خصوص بی توجهی به شهرستان میبد، هشدار داد.

اقدام اخیر شورای معاونین استانداری یزد در عزل معاون فرماندار میبد نیز اقدام غیر قابل هضمی بود که موجبات ناراحتی مسئولین و مردم شهید پرور و قدرشناس میبد را فراهم نمود.

اینکه اعضای محترم این شورا در شرایطی که امام جمعه شهرستان به دلیل مشکلات چشمی در بیمارستان قم بستری بوده اند و بلاتکلیفی نماینده مجلس و همچنین در آستانه پایان یافتن مأموریت فرماندار، فرصت را غنیمت شمرده و در اقدامی کاملاً عجولانه و هدفمند و به دور از رعایت سلسله مراتب اداری، معاون توانمند ایشان را از طریق ارسال نمابر، عزل کردند و حتی حاضر نشدند دفاعیات ایشان را بشنوند اقدامی نبود که در راستای سیاست های دولت تدبیر باشد و قطعاً خود رئیس جمهور اگر می بود نمی کرد کاری که والیانش در ایالت یزد کردند.

آقایان محترم معاونین استاندار! مردم و مسئولین میبد هم، از تخریب بخشی از بافت قدیمی این شهرستان که میراثی بجا مانده از اجداد و نیاکان خودشان است متأثر گردیدند، اما آنقدر فهیم هستند که بین دلسوزان به میراث فرهنگی و فرصت طلبان و تخریب کنندگان آن تمیز بدهند و با تحلیل و تفسیر افرادی مغرض و رسانه های غربی، جو گیر نشوند.

شما که امروز، داعیه دفاع از میراث فرهنگی را دارید بجز نصب پلاکی ثبتی بر در و دیوار بسیاری از اماکن تاریخی، چه کمکی در جهت حفظ این میراث کرده اید؟

حالا که خبر مرگش شنیده اید منقلب شده اید؟ مسئولین دولت عدالت، چه گلی بر سر مردم میبد زده اند که شما در دولت تدبیر و امید می خواهید بزنید؟

مگر نه این است که هر مسئولی که در این شهر، خودی نشان داد او را از صحنه حذف کردند؟  مگر آقای ادیبان، چه هیزم تری به پرچم داران حفاظت از میراث فرهنگی استان فروخته بود که بدون رعایت رسم ادب اداری، از مدیریت میراث میبد، عزل شد؟  مگر شما چه اختیار یا تفویض اختیاری به مدیر فعلی میراث میبد داده اید که از میراث میبد حفاظت کند؟ تا کنون چه اقدامی در جهت تقویت اداره میراث میبد مبذول داشته اید!!!؟

مگر شما در همین دولت تدبیر و امید و در همین هفته های اخیر، با تخریب کنندگان بافت تاریخی یزد و اردکان، همان برخوردی کردید که با معاون فرماندار میبد کردید؟ آن موقع که مسئولین میبد و از جمله همین معاون معزول فرماندار در جهت احیای بافت تاریخی به مسئولین استان ندای هل من ناصر می دادند شما آقایان کجا بودید؟ آیا هیچ گزینه ای جز عزل معاون فرماندار روی میز نداشتید؟

شهروندان میبدی چه حس رقابتی با شما دارند که هر چند وقت یکبار با احساسات آنها بازی می کنید؟ هنر این نیست که شخصی که سواد دارد، مدرک دارد، تخصص و تجربه و تعهد و… دارد را از خود دفع کنید اگر به گونه ای رفتار کردید که مدیرانی توانمند و لایق جذب شدند هنر است..

مگر رهبر معظم انقلاب در بیانات خودشان در زمان انتخابات ۱۳۸۸ که به بروز آن حوادث تلخ که به فتنه ۸۸ معروف شد خطاب به مسئولین لشکری و کشوری و عامه مردم نفرمودند: سعی کنید رفتارتان بگونه ای باشد که جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشید؟

جناب استاندار محترم یزد هم باید بدانند و حتماً می دانند که میبدی ها اگرچه قریب یکسال است که از داشتن نماینده ای متعهد و دلسوز، محرومند و چند صباحی است که بحث تغییر و تحولات در فرمانداری نیز مطرح است اما شخصیتی همچون حضرت آیت ا.. اعرافی بعنوان شخصیت کشوری و حتی جهانی در کنار خود دارند پس میبد، همچون بی صاحب هم نیست که بدون نظر مسئولانش هر تصمیمی برایش بگیرند.