هشدار تابش درخصوص محیط زیست یزد

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه یزد و اردکان به شهرهای صنعتی تبدیل شده اند، گفت: وضعیت محیط زیست به دلیل آلاینده های هوا در این منطقه نگران کننده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تابش، صبح شنبه در جلسه بررسی وضعیت محیط زیست استان یزد در جمع مسئولان استان یزد و شهرستان […]

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه یزد و اردکان به شهرهای صنعتی تبدیل شده اند، گفت: وضعیت محیط زیست به دلیل آلاینده های هوا در این منطقه نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تابش، صبح شنبه در جلسه بررسی وضعیت محیط زیست استان یزد در جمع مسئولان استان یزد و شهرستان اظهار داشت: یزد به دلیل وجود مسائل مختلف و متعددی از جمله توسعه صنعتی، وضعیت جغرافیایی، شرایط سخت اقلیمی، کم آبی، ریزگردها و … در حوزه محیط زیست با مشکلاتی خاص روبروست.

وی تصریح کرد: اگر برای حل این مشکلات چاره اندیشی نشود و راهکارها به موقع به مرحله اجرا درنیاید، در آینده نزدیک با بحران مواجه خواهیم شد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، قسمت بزرگی از این بحران را، به خطر افتادن سلامت مردم دانست و گفت: در توسعه صنعتی نخستین موردی که باید مدنظر قرار گیرد، سلامت مردم و جامعه است.

تابش با اشاره به مشکلات دشت یزد – اردکان و مخاطرات زیست محیطی این منطقه بیان کرد: با وجود اینکه از سالها پیش کارگروه ها و کمیته های مختلفی برای بررسی و رفع این مشکل تشکیل شده، اما هنوز به نتایج خوبی در این زمینه دست نیافته ایم.

سرعت تخریب محیط زیست از عملکرد مسئولان استانی بالاتر است

وی بیان کرد: متاسفانه سرعت تخریب محیط زیست و گسترش آلاینده ها در این منطقه بسیار بیشتر از عملکرد ما در استان در مورد مقابله با بحران زیست محیطی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس با تاکید بر اینکه محور تمامی فعالیت ها باید حفظ حقوق و سلامت مردم باشد، از همه مسئولان در استان یزد و شهرستان اردکان خواست: در ایفای وظایف و نقش خود در این زمینه، سلامت مردم را مدنظر قرار دهند.

جلسه تابش

وی همچنین از کارآفرینان و سرمایه گذاران نیز خواست: در توسعه صنعتی در دشت یزد – اردکان، برای ایجاد صنایع، به آلاینده نبودن صنایع توجه کنند و اقدامات پیشگیرانه برای گسترش آلاینده ها را مدنظر قرار دهند.

تابش در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مهار آلودگی های زیست محیطی از وظایف حاکمیتی است و دستگاه های مرتبط وظیفه دارند با اقدامات بازدارنده و تشویقی، از انتشار آلودگی توسط واحدهای صنعتی جلوگیری کنند و ضمن شناسایی منابع آلاینده، با آنها مقابله کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس تاکید کرد: در این زمینه آموزش، فرهنگ سازی و استفاده از اهرم افکار عمومی و مشارکت مردم همچنین بهره گیری از تخصص و علاقه فعالان زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است و می تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

سهم مقابله با تخریب محیط زیست و سلامت مردم باید در همه فعالیتهای اقتصادی و تولیدی مشخص شود

تابش با تاکید بر اینکه ابزارهای قوی و منابع خوبی برای مقابله با تخریب محیط زیست و گسترش آلاینده ها موجود است، عنوان کرد: این ابزارها با اعمال اراده جمعی و برنامه ریزی مطلوب و اجرای قاطع می توانند بر مشکلات زیست محیطی فایق آیند.

وی اظهار داشت: اگر در هر فعالیت اقتصادی و تولیدی سهم مقابله با تخریب محیط زیست و صیانت از طبیعت و سلامت مردم را مشخص و صرف اقدامات جبرانی کنیم تا حد زیادی می توانیم محیط زیست کشور را سامان ببخشیم و از آلودگی ها بکاهیم.

نماینده مردم اردکان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات سفرهای استانی دولت گذشته در حوزه محیط زیست، از عدم اجرای این مصوبات انتقاد کرد.

وی از جمله این مصوبات به طرح جامع کاهش آلودگی هوا و تجهیز پارک ملی سیاهکوه اشاره کرد و گفت: روند تجهیز پارک ملی سیاهکوه بسیار کند انجام می شود.