برج کبوترخانه میبد از زبان یک استاد معماری یزدی

از دیر باز کمک به محرومان در بین بشریت بسیار مهم و دارای ارزش بوده است که در دوره های مختلف شاهد این امر بوده ایم.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری شبستان؛ امروز که در جهان شاهد شعارهایی در خصوص حقوق بشر و حتی حقوق حیوانات هستیم و کشورهای غربی خود را سردمدار دفاع از بشریت و فراتر از آن حیوانات می دانند، اسلام و ایران و ایرانی معماری خود را بر پایه حمایت از بشریت و حیوانات قرار داده که معماری ایرانی اسلامی این امر را تصدیق می کند.

در دین اسلام نیز کمک به همنوعان تاکید بسیار زیادی شده است به نحوی که بسیاری از آیات قرآن کریم به این موضوع اختصاص داده شده است و ائمه اطهار ( علیهم السلام) نیز در سبک و سیره زندگی خود به این امر توجه خاصی داشته اند.

اما در این زمینه اسلام فراتر از ان را نیز در نظر گرفته است و حتی کمک به حیوانات را دارای پاداش می بیند و ثواب زیادی را برای ان در نظر می گیرد و حتی از حقوق پرندگان و حیوانات نیز غافل نشده است.

معماری سنتی در استان یزد و شهرستان هایی مانند مهریز و میبد در این زمین پیشگام بوده اند و بر اساس سبک معماری خود بسیاری از سازه های خود را با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی در نظر می گرفتند و جالب آن است که حتی برای حیوانات نیز این شرایط را محیا می کردند و حقوق آنها را در نظر می گرفتند.

کبوترخانه ها یکی از این مکان هایی بوده است که در راستای ایجاد سرپناهی برای کبوترها در هوای بسیار گرم استان یزد ساخته شده و با توجه به معماری خاص آن کبوترها در این مکان های خاص زندگی می کردند.

در سفری که به شهرستان میبد و فرمانداری این شهرستان داشتیم با یکی از این کبوترخانه ها مواجه شدیم و با ورود به آن در خصوص معماری خاص این مکان برای کبوترها سوالاتی را جویا شدیم.

نحوه خاص معماری این کبوترخانه ها به نحوی بوده است که تا ۲۵ هزار کبوتر نیز در این آشیانه ها قرار می گرفتند و حتی در مقابل تهاجم پرندگان مهاجم نیز امن بوده است.

این کبوترخانه حتی در چندین طبقه طراحی می شدند که در هر طبقه دارای آشیانه های بسیار زیادی بوده که ملجا کبوترها بوده و آنها می توانستند با آرامش و به دور از هر گونه تهاجم زندگی کنند.

از طراحی های آن می توان به نوارهای گچی اطراف دیوار، تله مارگیر، گنبد کنگرهای و طاق بندی با گچبری های خاص اشاره کرد.

استاد رحمت میرعلی، یکی از معماران استان یزد با اشاره به ساخت این کبوترخانه ها به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: معماری سنتی در ایران اسلامی و به خصوص در استان یزد بسیار اعجاب انگیز بوده است به نحوی که امروز حیرت جهانیان را برانگیخته است.

وی افزود: امروز که یزد به عنوان شهری جهانی در زمینه بافت تاریخی مطرح می شود بایستی بسیاری از امکانات و شرایط موجود در این بافت های تاریخی را برای مردم کشورمان و حتی جهانیان معرفی کنیم.

این معمار یزدی تصریح کرد: یکی از این بناهای بسیار با اهمیت کبوترخانه هایی است که در استان های یزد و اصفهان به چشم می خورد و در شهرستان های مهریز و یزد نیز این بناها به چشم می خورد.

میرعلی ادامه داد: نوع معماری گذشتگان نشان می دهند که حتی به حیوانات و پرندگان نیز اهمیت ویژه ای داشتند و برای ارتزاق آن ها نیز این معماری طراحی های خاصی را در خود داشته است.

وی گفت: سبک خاص کبوترخانه ها بسیار زیبا و حیرت انگیز است زیرا استقامت و شکل برج و بارو و آشیانه و طبقه بندی آن شکل ویژه ای را داشته است.

این معمار یزدی گفت: امیدواریم امروز مسئولان استان و شهرسازی به این معماری گذشتگان توجه داشته باشند و در شهرسازی خود بسیاری از مشکلات و مسائل را در نظر بگیرند.