طرح جهاد دانشگاهی یزد برای گسترش صنعت زیلوبافی

جهاد دانشگاهی یزد با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با اصلاح مکانیسم دار زیلو، زمینه را برای افزایش بهره‌وری، ایمنی و اشتغالزایی از طریق توسعه مشاغل خانگی فراهم می‌آورد. به گزارش میبدما به نقل از ایسنا ، زیلوبافی از هنرهای اصیل و کهن ایران‌ زمین است که از جمله مزایای آن […]

جهاد دانشگاهی یزد با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، با اصلاح مکانیسم دار زیلو، زمینه را برای افزایش بهره‌وری، ایمنی و اشتغالزایی از طریق توسعه مشاغل خانگی فراهم می‌آورد.

به گزارش میبدما به نقل از ایسنا ، زیلوبافی از هنرهای اصیل و کهن ایران‌ زمین است که از جمله مزایای آن می‌توان به خنک بودن، دوام زیاد، زیبایی و سلامت آن به لحاظ عدم استفاده از رنگ‌های شیمیایی و عدم انتشار ذرات معلق در هوا اشاره کرد.

زیلوبافی با برخورداری از مکانیسم پیچیده‌ بافت به عنوان محصول تکامل یافته گلیم و جاجیم محسوب می‌شود.

سازمان جهاد دانشگاهی یزد با در نظر داشتن مزیت‌ها و توانمندی‌های خود و به منظور احیا و رونق زیلوبافی در سال ۱۳۸۸ در شهرستان میبد اقدام به تاسیس «خانه زیلو» کرد تا به این هنر فراموش شده حیاتی مجدد بخشیده و با رونق هنر صنعت زیلوبافی گامی در راستای تحقق رسالت بنیادین خویش بردارد.

فعالیت‌های خانه زیلو در سه بخش اصلی آموزش، پژوهش و تجاری‌سازی و اشتغال صورت می‌پذیرد. علاوه بر این فعالیت‌ها، خانه زیلو تولیدکننده محصولاتی از قبیل مبلمان، پشتی‌های سنتی، رومیزی، انواع کیف و غیره نیز هست.

جهاد دانشگاهی یزد قصد دارد با حمایت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی، از طریق اصلاح دارهای فعلی زیلوبافی و بهبود مکانیسم بافت زیلو، فرایند زیلوبافی را تسهیل کند.

از مهم‌ترین اهداف این طرح می‌توان افزایش بهره‌وری فرایند بافت، کاهش آسیب‌های جسمی، امکان اشتغال در این حرفه برای افراد بیشتر (علی‌الخصوص زنان)، افزایش ایمنی و بهره‌وری در زیلو بافی و کمک به توسعه مشاغل خانگی خصوصا برای زنان را برشمرد.