محرم و صفر

محمد رضا اقبال

  • محمد رضا اقبال

چرا زنده ماندن اسلام،مدیون ماههای محرم وصفراست؟ مگر این دو ماه چه ویژگیهایی دارندکه ماههای دیگرندارند؟ آنچه مسلم است این است که حوادث واتفاقات مهم، درتاریخ ثبت می شوند و ارزشمندبودن تاریخ هم به ثبت وقایع وحوادثی است که انسانها نسبت به آن حساس هستند، بنابراین باید تاریخ را بررسی کرده وببینیم چه حوادث و وقایعی در محرم و صفر اتفاق افتاده که اینقدر مورد توجه خاص وعام قرارگرفته؟

هرچند بررسی تمامی حوادث دراین مقال نمی گنجد و قطعا بیان آن در وسع و توان این حقیرهم نمی باشد ولی فهرست گونه به اهم حوادث اشاره کرده وتجزیه وتحلیل آن را به خوانندگان عزیز  واگذار می کنیم.

مهمترین حادثه ماه محرم که البته ریشه درماههای قبل وحتی سالهای قبل ازآن دارد،قیام امام حسین(ع) می باشد، قیامی که دارای ابعاد زیاد،به گستردگی تاریخ بشریت می باشد، که علما وبزرگان ومورخان و… هرچه از ابعاد این حادثه بگویند،کم گفته اند،مصیبتی که در زیارت عاشورا می خوانیم: مُصیـبَهً مـا اَعْظَمَـها وَ اَعْظَمَ رَزِیَّتَها فِى الْاِسْلامِ وَ فى جَمیعِ السَّمواتِ وَالْاَرْضِ…

مصیبتی که فقط در گودال قتلگاه ختم نشده بلکه با اسارت خاندان عصمت وطهارت، ادامه یافته و وقتی از امام سجاد(ع) می پرسند،درحادثه کربلا، کجا بیشتراز همه برشما سخت گذشت؟ امام(ع) می فرمایند: الشام،الشام،الشام! و این واقعه تلخ و غم انگیز دربیستم صفر،یعنی اربعین حسینی(ع) به اوج خود رسیده ودرسهایی شگفت انگیز وفراموش نشدنی را به بشریت می دهد.

همه ساله در روز اربعین، کلاس درسی تشکیل می شود که میلیونها، انسان محب آزاد وآزاداندیش، نه تنها ازعراق،بلکه از اقصی نقاط دنیا حضور به هم رسانده، دفترشان، قلب پاکشان ، جوهرشان، زلال چشمهایشان و زنگ تفریحشان، سعی میان بین الحرمین، می باشد… و اما از واپسین روزهای صفر هم نمی شود به این سادگی گذشت،ایامی که مصادف است باشهادت جانسوز امام حسن مجتبی(ع)وشهادت غریبانه و مظلومانه امام رضا(ع) و رحلت پیامبراکرم(ص).

پیامبری که خداوند درقرآن کریم درسوره انفال می فرماید:و ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم و ما کان الله معذبهم و هم یستغفرون (۳۳)و درجای دیگر،حضرتش را ” اسوه حسنه ” و صاحب ” خلق عظیم ” معرفی می کند.

پس جا دارد که در این ایام،درسهای لازم را از این حوادث مهم گرفته ودر برابر تمام سختی ها وفتنه ها وتحریمها و کارشکنی ها،با استعانت از خداوند وتوسل به اهل بیت(ع) و تمسک به قرآن،از همه آزمونها پیروز و سربلند بیرون بیاییم و اگر ایمان داشته باشیم قطعا اینگونه خواهدبود،چرا که قرآن کریم درسوره آل عمران، آیه ۱۳۹ فرموده است:وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ….