استقرار صنایع در محور یزد-اردکان بدون در نظر گرفتن بادهای غالب انجام گرفته

با توجه به اینکه کانون انتشار ذرات معلق و ریزگردها در حوزه شهرستان های اردکان- میبد به سمت یزد است در واقع استقرار صنایع بدون در نظر گرفتن منابع فیزیکی از جمله بادهای غالب در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: استقرار صنایع بدون در نظر گرفتن بادهای غالب موجب تشدید آلودگی هوای یزد شده است.

سید حسین سادات موسوی  افزود:  متاسفانه اغلب صنایع بویژه کانی های غیرفلزی شامل کارخانجات کاشی، کوره های آجرپزی و همچنین تعدد ساخت نواحی و شهرکهای صنعتی که اکثریت آنها در محور یزد- اردکان واقع شده اند، در حال حاضر مشکلاتی را به لحاظ ایجاد آلودگی برای سکونتگاهها و کسانی که در جوار اینگونه واحدها قرار گرفته اند بوجود آورده است .
سادات موسوی افزود: با توجه به اینکه کانون انتشار ذرات معلق و ریزگردها در حوزه شهرستان های اردکان- میبد به سمت یزد است در واقع استقرار صنایع بدون در نظر گرفتن منابع فیزیکی از جمله بادهای غالب در نظر گرفته شده که این موضوع موجب تزاید و تشدید آلودگیها شده است.
مدیرکل محیط زیست یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد صنایع استان در مسیر مهریز تا اردکان واقع شده اند به منظور برون رفت از این مشکل و تصمیمات گرفته شده در استان قرار است محدودیت هایی برای ساخت واحدهای صنعتی در این محور صورت گیرد و صنایع متعدد و محروم تر با تأمین زیر ساخت ها سوق داده شوند. ضمن اینکه اولویت استقرار صنایع در نواحی و شهرکهای صنعتی است.
وی خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ تجمع واحدهای صنعتی در مناطق محدود مانند دشت یزد- اردکان از قبیل کوره های آجرپزی این منطقه را به یکی از کانونهای انتشار آلودگی مبدل کرده و به لحاظ اکولوژیک نیز ظرفیت برد قابل تحمل محیط را اشباع کرده است بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد توصیه هایی در این خصوص ارائه داده است.
سادات موسوی این توصیه ها را شامل تأمین سوخت صنایع از سوخت های فسیلی به سوخت های پاک تر بخصوص گاز، ایجاد محدودیت در محور یزد- اردکان، انتقال برخی صنایع بزرگ و آلاینده طی یک برنامه زمان بندی به محل های مناسب تر و توسعه کمربند سبز شهر یزد اعلام کرد .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: از آنجایی که مرکز استان یزد در آینده به صورت شهری میلیونی با جمعیت میلیونی در خواهد آمد  و با توجه به اینکه از سوی دیگر پتانسیل گسترش آلودگی استان یزد محور اصلی توسعه استان یعنی صنعت و معدن تلقی شده است. امکان قرار گرفتن یزد در زمره کلان شهرها وجود خواهد داشت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح جامع آلودگی شهر یزد در دور سوم سفر مصوب شده است ، افزود: هم اکنون مطالعات این طرح بر اساس الگوی مطالعات کلان شهرهای کشور مراحل نهایی را می گذراند.
وی با بیان اینکه در شهرستانهای اردکان، میبد، مهریز، و بافق برای هر شهرستان یک تابلو نصب خواهد شد. هدف از نصب این نمایشگرها را اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص کیفیت و وضعیت شاخص های آلودگی هوا شامل پارامترهای ذرات، SO۲ ،  CO، NOX  ، ازن  عنوان کرد.
این مسئول یادآور شد: میانگین برآورد شده به میزان حدود سه روز در ماه آلودگی است که بعضاً از حالت عادی به هشدار و در مواقعی که شدت پیدا می کند به حالت اضطراری تغییر پیدا می کند و بر اساس اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست به مدیریت بحران  در صورت لزوم جلسات اضطراری کمیته آلودگی هوا در مرکز استان تشکیل شده و در این خصوص تصمیم گیری می شود .