نتایج نظرسنجی میبدما پیرامون میزان مخاطبان شبکه تابان +تعریضی به استاندار

اما مطمئنا اگر خبرنگاری از مهندس میرمحمدی سوال کند که به نظر شما آیا در یزد کسی شبکه تابان را تماشا می کند؟ پاسخ ایشان همین نتایج نظرسنجی میبدما خواهد بود. با این اوصاف چگونه امکان دارد که اکثریت مردم یک استان برنامه های یک رسانه را تماشا نکنند اما از آن تاثیر بگیرند و محزون و افسرده بشوند؟!

پس از چند ماه نظرسنجی اینترنتی از مخاطبان میبدما پیرامون تماشای سیمای استانی یزد(شبکه تابان) نتایج جالبی از آن به دست آمد.

در این نظر سنجی از مخاطبان پرسیده شد: آیا شبکه تابان(سیمای استان یزد) را تماشا می کنید؟

از میان ۴۵۹ رایی که در این نظرسنجی ثبت شده:

  • تعداد ۲۳۵ رای (معادل ۵۱ درصد) پاسخ داده اند که: خیر، اصلا تماشا نمی‌کنم
  • تعداد ۱۷۶ رای (معادل ۳۸ درصد) پاسخ داده اند که: بیشتر اوقات تماشا نمی‌کنم
  • تعداد ۲۹ رای (معادل ۶ درصد) پاسخ داده اند که: بیشتر اوقات تماشا می‌کنم
  • تعداد ۱۹ رای (معادل ۵ درصد) پاسخ داده اند که: بله، همیشه تماشا می‌کنم

به این ترتیب می توان گفت ۸۹ درصد مخاطبان، رغبتی به تماشای شبکه تابان ندارند و صرفا ۱۱ درصد از آنان این شبکه را همیشه یا معمولا تماشا می کنند.

با مراجعه به جامعه و خانواده نیز کمابیش همین نتیجه به دست می آید و اگر همین الان ما هم از اطرافیانمان نظرسنجی داشته باشیم، مطمئنا اغلب به همین نتایج می رسند.

متاسفانه عملکرد ضعیف صدا و سیمای استان یزد و رویکردهای ابتدایی این رسانه باعث شده علیرغم مماس بودن با زبان و فرهنگ اهالی دارالعباده نتواند ابتکار و خلاقیت لازم جهت جلب مخاطب داشته باشد.

البته مطمئنا بخشی از این قضیه به سازمان صدا و سیما و عدم تخصیص منابع لازم و نیز ندادن آزادی و ابتکار عمل بیشتر به واحدهای استانی بر می گردد اما این مسئله نافی ضعفهای ذاتی صدا و سیمای استان یزد نیست.

امیدواریم مسئولین صدا و سیمای کشوری (که طی کمتر از یکسال آینده در آستانه جابجایی قرار دارند) و نیز صدا و سیمای یزد به این بحران مخاطب سیمای استانی یزد، بیشتر توجه کنند و با دست برداشتن از کپی کاری و تقلیدهای ناشیانه از شبکه های ماهواره ای و با تکیه بر ظرفیتهای بی انتهای بومی و نیز اعطای آزادی عمل و حق ریسک به سیماهای استانی، الگوی رسانه ای کامل عیاری را  عرضه دارند.

نکته جالب اینکه اخیرا استاندار یزد در مصاحبه با یک رسانه وابسته به کانون ثروت و قدرت یزد گفته: «افسردگی مردم یزد مطرح شده است، چه باید کرد مهم است. به مسئله و جنبه های غم انگیز هم باید اشاره شود؛ برای نمونه، برنامه های صدا و سیمای یزد با دیگر استانها تفاوت زیادی دارد. به طوریکه عمده برنامه های یزد حزن و اندوه است.» و منظور مهندس میرمحمدی از این جملات آن است که اولا مردم یزد افسرده اند و ثانیا یکی از عوامل افسردگی آنان برنامه های حزن آلود شبکه تابان است!

file_38108

اما مطمئنا اگر خبرنگاری از مهندس میرمحمدی سوال کند که به نظر شما آیا در یزد کسی شبکه تابان را تماشا می کند؟ پاسخ ایشان همین نتایج نظرسنجی میبدما خواهد بود(یعنی اینکه بیشتر مردم یزد به دیدن برنامه های شبکه استانی تابان علاقه ای ندارند)

با این اوصاف چگونه امکان دارد که اکثریت مردم یک استان برنامه های یک رسانه را تماشا نکنند اما از آن تاثیر بگیرند و محزون و افسرده بشوند؟!

بگذریم از اینکه در مبنای کلام ایشان درباره افسردگی مردم یزد که در اصل صحبتهای قبیله سیاسی خاصی در استان برای اجرای منویات بعدی شان است، تردید و ان‌قلتهای زیادی وجود دارد. صحبتهایی که متاسفانه برخی از مسئولین میبدی هم گاه و بی گاه آن را زمزمه می کنند.