حاشیه های زمین ۴۳۰۰ متری موقوفه در محله یخدان میبد/ پاسخ رئیس اداره اوقاف به حواشی

یکی از زمین های موقوفه محله یخدان با متراژ ۴۳۰۰ متر دچار حاشیه هایی شده است که صحبت های مسئولین دو طرف ماجرا در این گزارش آمده است.

اداره اوقاف میبد نسبت به تبدیل شدن یک زمین موقوفه در محله یخدان به پارک محله ای، جلوگیری به عمل آورد.

به گزارش میبدما، یکی از مسئولین شهرداری در گفتگو با میبدما اظهار داشت: این زمین که مدتهای زیادی بلااستفاده افتاده و محل جمع شدن زباله ها و سگ های ولگرد شده بود؛ با کسب رضایت از متولیان آن، و با مشورت شورای عمران یخدان، و پیدا شدن سرمایه گذاران، قرار شد ساخت یک پارک محله ای در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: با جمع آوری آشغال ها از سطح آن و خارج کردن چندین لاشه سگ، که مورد ناراحتی همسایه ها را نیز فراهم کرده بود، جدول گذاری و ساخت آن شروع شد که با شکایت اداره اوقاف کار متوقف شد.

این مسئول افزود: این زمین تاکنون بلااستفاده و افتاده بوده و امروز اداره اوقاف ادعا دارد که باید زمینی معادل این زمین بدهید تا اجازه ساخت در این مکان به شما داده شود.

وی با اشاره به این نکته که اداره اوقاف از شخص شهردار شکایت کیفری کرده، ادامه داد: طی توافقی که صورت گرفته بود قرار بر این بود که وقفیات گذشته و آینده این زمین را شهرداری بپردازد و مشکلی از لحاظ حقوق شرعی آن نیز نداشتیم.

رئیس اداره اوقاف در جواب سوال خبرنگار میبدما در مورد این موضوع گفت: افتاده بودن زمین و بالاستفاده بودن آن، ارزش وقفی بودن ملک را زیر سوال نمی برد و آن را ساقط نمی کند.

خلیل دلاوری گفت: متولی این زمین اشخاص خاصی نیستند و متولی آن اداره اوقاف است و  صرفا با اجازه و امضای چند نفر امکان تغییر کاربری آن وجود ندارد.

وی افزود: قبل از شروع به ساخت این پارک و زمانی که هنوز ضایعات آن نیز جمع نشده بود، در دیدارها و جلساتی که داشتیم نسبت به موقوفه بودن زمین تذکر دادیم و خواستیم این مسئله با جایگزین کردن زمین مناسب حل شود.

وی ادامه داد: وقف، یک مسئله و حق شخصی نیست که بتوان با توجیهی مانند ساخت پارک برای مردم، آن را نادیده گرفت و باید حدود و ثغور آن به طور کامل رعایت شود.

رئیس اداره اوقاف افزود: با همه احترامی که برای مجموعه شهرداری و به خصوص شخص شهردار قائل هستیم، اما نسبت به انجام وظیفه سخت گیر هستیم؛ در ضمن این مسئله الان یک مسئله استانی شده و اداره اوقاف استان یزد روی آن موضع گیری دارد.

وی اظهار داشت: در مسائل دیگر نیز سابقه شهرداری در پرداخت موقوفه ها خوب نبوده است، مانند پارک فلسطین که موقوفه امامزاده سید صدرالدین قنبر است و حدود ۳۰ سال است که حقوق وقفی آن رعایت نشده، و یا نمونه تازه آن پارکی در شهیدیه می باشد که دو الی سه سال از راه اندازی آن گذشته ولی شامل رعایت حقوق وقفی نشده است.

در حاشیه این جلسه یکی از کارشناسان ثبتی اداره اوقاف نیز افزود: در مورد زمین ۴۳۰۰ متری یخدان، قبل از ریاست آقای دلاوی و در زمان آقای کرمی، با حضور در محل زمین به شهرداری تذکر داده شد که این زمین موقوفه می باشد و باید حقوق آن رعایت شود.