متن اصلی
گروه : یادداشت ها
شناسه : 43579
تاریخ : 22 تیر 1396
ساعت : 11:11
پرینت از صفحه

حجاب محرم در برابر محرم

فاطمه شیرمردی رکن آبادی

فاطمه شیرمردی رکن آبادی/ استاد دانشکده فنی دختران میبد

حجاب معنایش وسیعتر از آن است که فقط بگوییم زن در برابر مرد باید حجاب داشته باشد.عرصه حجاب گاهی  بین زن در برابر زن و مرد در برابر مرد نیز با معنا می شود. حتی گاهی زنان در مقابل زنان و مردان در مقابل مردان لازم است حریم خصوصی خود را حفظ نمایند و ارزشهای خود را در هاله ای پنهان نمایند.
حجاب فقط واژه ای به نام چادر نیست.چادر یکی از واژه های حجاب است. حجاب یاقوتی گرانبهاست که ذرات ساخته شده آن را پوششی به نام چادر محافظت میکند.
حجاب در تمامی اعضای بدن یک انسان نمود پیدا میکند.در چشم او ،در گوش او ،در دست و پا و موی سر او ،در تمام حسهای چشایی او .
چادر چکیده ذرات حجاب است.
چرا میگویند انسانهای گنهکار در روز قیامت عریان محشور می شوند؟
جواب این است ،چون یکی از  با ارزشترین ارزشها بصورت فطری برای یک انسان پوشش و حجاب ظاهری اوست .و اگر انسانی گنهکار باشد در آن هنگام که در صور دمیده میشود ابتدا حجاب او برداشته میشود سپس عریان در صحرای محشر محشور خواهد شد.
چرا انسانها گاهی عجولند و میخواهند در همین دنیا حجابشان برداشته شود.
طبق آیات قرآنی حجابها در روز قیامت کنار میرود و حقایق در آنجا دیده خواهد شد.چه عجله ایست که خود حجاب خود را بردارید.
وقتی حجاب از سر انسان برداشته شد کم کم از تمامی اعضا و جوارح انسان برداشته خواهد شد .ابتدا نامش حجاب است،وقتی پوشش اصلی حجاب که چادر است از سر برداشته شد کم حجابی نام می گیرد.در آن زمان که از حجاب سر ، مقنعه ای باقی ماند و از جلوی سر عقب نشینی کرد نامش میشود بدحجابی و وقتی همان حجاب به پرتگاه سقوط کرد بی حجابی نام می گیرد. کم کم نوبت می رسد به سایر اعضا و جوارح انسان.
درست است که حجاب فقط چادر نیست ولی طبق فرمایش رهبر عزیزمان چادر حجاب برتر است.
مثال خانم چادری با مانتویی مثل پنجره ای با پرده و بدون پرده است.
وقتی پنجره اتاقتان را دوجداره می کنید و از شیشه هایی در آن پنجره استفاده می کنید که در روز فضای خانه شما از دید نامحرم در امان باشد.درست است که اطمینان دارید با وجود اینکه پنجره شما پرده ای روبرویش نیست و همه فضا را کامل نپوشانده نامحرمی که پشت بام خانه روبرویی شماست نمیتواند شما را از پشت پنجره ببیند ولی آرامشی در شما نیست و هر لحظه که نگاه آن نامحرم به سمت پنجره شما می گردد نگران می شوید و آرامش ندارید.
اما برای رسیدن به آرامش با پرده ای کل پنجره را می پوشانید و خیال خود را از هر جهت آسوده می کنید.
اکنون به این نتیجه می رسیم که چادر حجاب برتر است چون با خود آرامش را به ارمغان می آورد.

آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور صریح به این بحث پرداخته‌اند:

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. (نور/۳۱)

و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت‌هاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه‌هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینت‌هاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان هم‌کیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‌خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید.