متن اصلی
گروه : اخبار ویژه
شناسه : 43304
تاریخ : 15 تیر 1396
ساعت : 13:03
پرینت از صفحه

برگزاری جلسه هم اندیشی در مورد ساخت موزه مرکزی میبد با حضور آیت الله اعرافی/ تصاویر

این طرح باید به عنوان بخشی از طرحی کلان، و به نوعی بسیار جامع و همه جانبه ساخته شود، و به آن به عنوان طرحی ملی نگاه شود، که قرار است به عنوان قطب موزه ای برای گردشگری کشور شناخته شود

جلسه هم اندیشی برای ساخت موزه مرکزی شهرستان میبد در بیت ایت الله اعرافی برگزار شد.

به گزارش میبدما؛ فرماندار میبد در توضیحات اولیه درمورد این موزه، گفت: نسخه ها و آثار تاریخی مربوط به شهرستان میبد به صورت متمرکز نگهداری نمی شوند.

حسین فلاح با اشاره به نتیجه نرسیدن تلاش های گذشته برای راه اندازی موزه ای مرکزی، جامع و گسترده در شهرستان، گفت: با تلاش شهرداری، شورای شهر و منابع طبیعی و دیگر افراد دلسوز،  زمینی در کنار پارک غدیر جانمایی شد و جناب آقای دکتر نبی هم با همه مشغله ای که داشتند همکاری با این پروژه را پذیرفتند.

وی افزود: این موزه حدود ۵ ماه است که روند ساخت و سازش با زیر بنایی در حدود ۳۰۰۰ متر شروع شده و کار با معماری مناسب و خاص میبد، ادامه دارد.

فرماندار میبد با تاکید بر اینکه باید سازوکار بازگشت اشیاء و اجناس تاریخی مهیا شود، افزود: باید در کنار این مسائل بحث نرم افزاری کار نیز پیگیری و نسخ و اسناد تاریخی شهرستان نیز برای بازگشت پیگیری شود.

در ادامه، دکتر مسعود نبی با اشاره به استارت زمینه های کار موزه از سه سال گذشته؛ گفت: مکانی که برای این موزه در نظر گرفته شده، به رغم مشکلاتی که در شیب زمین آن وجود دارد، مکانی مناسب و مساعد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد افزود: به موازات کار طراحی، کارهای اجرایی هم شروع شده و با همه سختی هایی که دارد، این کار با زیر بنای حدود ۳۰۰۰ متر مربع و با حال و هوای معماری میبد ساخته می شود.

دکتر نبی افزود: با توجه به نظرات دوستان مشاور، این فضا از موزه پا را فراتر و به مکان های پژوهشی و فرهنگی نیز مجهز می شود و فقط گوشه ای از آن به موزه مرکزی تعلق دارد.

ایت الله اعرافی در ادامه این جلسه با اشاره به تلاش بیشتر برای تناسب مکان در حال ساخت با معماری و فرهنگ میبد، گفت: مجموعه در حال ساخت باید فراتر از مباحث موزه و حواشی آن ساخته شود و به عنوان مجموعه ای کلان به آن نگاه شود.

وی افزود: این طرح باید به عنوان بخشی از طرحی کلان، و به نوعی بسیار جامع و همه جانبه ساخته شود، و به آن به عنوان طرحی ملی نگاه شود، که قرار است به عنوان قطب موزه ای برای گردشگری کشور شناخته شود، و این مستلزم ان است که باید زمین را هم بیش از این در نظر بگیریم تا قدم قدم به نقطه ای برسیم که مجموعه ای ماندگار برای میبد و بلکه برای کشور مهیا کنیم.

امام جمعه میبد با اشاره به اینکه باید در کنار این مسائل، بحث تفریحی و فرهنگی خوبی نیز مهیا شود، عنوان کرد: باید از هم اکنون گروه یا دبیرخانه ای تشکیل شود که برای مسائل نرم افزاری و جمع اوری اثار کار خود را شروع کند. و همچنین در کنار آن به مسئله جذب کمک های خیری نیز پرداخته شود.

در انتها آیت الله اعرافی با نوشتن یادداشتی در کنار نقشه این موزه، برای دست اندرکاران این کار بزرگ، آرزوی توفیق کردند، که این متن به عنوان میثاق نامه از طرف بقیه دست اندرکاران نیز امضا شد.