حجت الله خلیلی: ۱۸ معدن فعال در میبد وجود دارد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد گفت: ۱۸ معدن فعال در شهرستان میبدوجود دارد که در زمینه استخراج مواد معدنی فعال هستند. به گزارش میبد خبر، حجت الله خلیلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد ضمن گرامیداشت روز صنعت و معدن در رابطه با معادن شهرستان میبد بیان داشت: در حال […]

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد گفت: ۱۸ معدن فعال در شهرستان میبدوجود دارد که در زمینه استخراج مواد معدنی فعال هستند.

به گزارش میبد خبر، حجت الله خلیلی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد ضمن گرامیداشت روز صنعت و معدن در رابطه با معادن شهرستان میبد بیان داشت: در حال حاضر در دو بخش مرکزی و ندوشن شهرستان میبد تعداد ۴۷ فقره معدن دارای پروانه بهره برداری جاری و ۹ فقره پروانه اکتشاف و ۶ فقره گواهی کشف وجود دارد.

وی در رابطه با فراوانی این معادن اظهار داشت: معادن تراورتن و سیلیس از نظر فراوانی دارای  تعداد پروانه بیشتری  می باشند و  از نظر ذخایر معدنی معادن سنگ آهن رتبه اول را دارا می باشند.

خلیلی عنوان کرد: شهرستان میبد به لحاظ دارا بودن ذخایر معدنی پروانه بهره برداری رتبه هشتم استانی دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت میبد در رابطه با درآمد حاصل از این معادن برای شهرستان گفت: بر اساس تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن ( ماده ۱۲ اصلاح قانون معادن)  دولت مکلف است پانزده درصد ( ١۵ %) از حقوق دولتی وصولی را به اعتبارات همان استان اضافه نماید، به طوری تمام اعتبار یاد شده جهت ایجاد زیرساخت و رفاه و توسعه شهرستان با اولویت بخشی که آن معدن در آن واقع شده ، اختصاص یابد. لذا با توجه به واریز تمامی وجوه اخذ شده جهت حقوق دولتی از بهره برداران معادن به حساب خزانه کشور به نظر می رسد جذب مبالغ مذکور بر عهده مقامات ذیصلاح هر شهرستان می باشد.

خلیلی در ارتباط با اهمیت نقش معادن در توسعه شهرستان  ابراز داشت: بهره برداری از معادن موجب اشتغالزایی و رونق بازار مواد مصرفی معادن در هر بخش خواهد.

وی در پایان در رابطه با معادن تعطیل یا تیمه تعطیل شهرستان بیان کرد: به دلیل کاهش مصرف مواد معدنی در صنایع مرتبط هم اکنون از تعداد ۴۷معدن ۱۸ معدن فعال و ۱۵ معدن غیر فعال می باشد . لازم به ذکر است نقش معترضان محلی به فعالیت های معدنی در این شهرستان به ویژه بخش ندوشن را در کاهش فعالیت معادن نباید نادیده گرفت.