بیانات آیت الله اعرافی در دیدار نخبگان استان یزد
رییس حوزههای علمیه کشور با بیان این که برنامههای اجرایی در کشور ما کمتر بر مبنای تئوریهایی است که در دانشگاهها تولید میشود، گفت: ۲۰ درصد برنامه ششم توسعه بر اساس پژوهشهای علمی است و باید بیش از پیش از ظرفیت های علمی برای برنامه های توسعه ای کشور استفاده شود. به گزارش ایسنا-منطقه یزد، […]
رییس حوزههای علمیه کشور با بیان این که برنامههای اجرایی در کشور ما کمتر بر مبنای تئوریهایی است که در دانشگاهها تولید میشود، گفت: ۲۰ درصد برنامه ششم توسعه بر اساس پژوهشهای علمی است و باید بیش از پیش از ظرفیت های علمی برای برنامه های توسعه ای کشور استفاده شود.
به گزارش ایسنا-منطقه یزد، آیتالله«علیرضا اعرافی» در جمع نخبگان استان یزد اظهار کرد: در صورتی که بخواهیم اخلاق فرزانگی و نخبگی را بررسی و ترویج کنیم، باید ابتدا به آسیبهای تهدید کننده این دو بپردازیم.
وی خود برتر بینی را مهمترین آفت فرزانگی و نخبگی دانست و خاطرنشان کرد: این که انسان به شکل غیر واقعی ارزیابی ناتمامی از خود داشته باشد، آسیبی است که انسانها را تهدید میکند.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور ادامه داد: خودبرتر بینی سرآغاز این میشود که انسان دیگران را نسبت به خود کوچکتر ببیند و به تحقیر آنها بپردازد، و در ابعاد وسیعتر به تکبر میشود و در بعد سیاسی و اجتماعی هم به روحیه استکباری تبدیل میشود.
اعرافی با بیان این که امروز ما در ابعاد بینالمللی شاهد این روحیه استکباری هستیم، گفت: روز قدس هم روزی برای مبارزه با این فرهنگ استکباری است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این تهدید و زنجیره غیر اخلاقی همه انسانها را تهدید میکند ولی نخبگان و فرزانگان بیش از سایر اقشار مردم در خطر و تهدید روحیه خودبرتربینی قرار میگیرند به همین دلیل نخبگان علاوه بر این که همواره باید از توانایی های خود بهره گیری کرده و به دنبال تقویت آن باشد، باید مدام در نظر داشته باشد که با یک زنجیره غیر اخلاقی و تهدید کننده روبرو هست.
امام جمعه میبد ارزش اخلاقی بودن در انسان نخبه را نسبت به دیگران متفاوت دانست و بیان کرد: کسی که از یک ویژگی نخبگی برخوردار است، در صورتی که از اخلاق هم بهرهمند باشد باارزش به حساب میآید.
وی تصریح کرد: ما هیچ چیزی را بدون جامعه نداریم و شرایط جامعه است که سبب نخبه شدن افراد می شوند، این جامعه هم به طور کامل به لطف خداوند ایجاد شده و هر آنچه در جهان هستی هست، از قدرت پروردگار است.
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که پس از خودبرتر بینی و ناسپاسی از خداوند به عنوان آسیب نخبگی و فرزانگی وجود دارد این است که انسان نخبه خودش را از کار بینیاز بداند.
اعرافی با تاکید بر این که نخبگان باید پیشتاز آموزش عالی در کشور باشند، افزود: بحث قوتها و ضعفهای آموزش عالی ما موضوعی است که حتما باید نخبگان به آن ورود پیدا کنند و به بررسی آن بپردازند.
وی اظهار کرد: جوانان ما و نسل جوان دانشگاهی ما بهترین افرادی هستند که میتوانند قوتها و ضعفهای نظام آموزشی ما را بررسی کرده و با نگاه تقویت کردن نقاط قوت و احیای نقاط ضعف به آن نگاه کنند.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور افزود: در فهرست امتیازات و قوتهای نظام آموزش عالی میتوانیم به آمار و عملکردهایی اشاره کرد که از جمله این موارد افزایش دانشجو و نسبت آن به جمعیت، نسبت استاد و هیئت علمی به دانشجو، فضاهای دانشگاهی و آموزش عالی و عدالت اقلیمی و جغرافیایی آموزش عالی اشاره کرد.
اعرافی عدالت جنسیتی، عدالت قومی و مذهبی، تعداد مجلات علمی پژوهشی، ارزیابی علمی و تولید مقالات، اسناد بالادستی آموزش عالی، نقشه جامع علمی کشور و نقشههای جامع علمی دیگر، میزان بودجه پژوهش، تحصیلات تکمیلی، وجود قریب به ۱۰۰ مرکز معتبر پژوهشی، دولتی و غیردولتی بودن، شاخص بومیسازی و اسلامیسازی علم، و تنوع و تکثر رشتهای را از دیگر مواردی دانست که به عنوان نقاط قوت نظام آموزشی عالی کشور میتوان از آن یاد کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بودجه پژوهش در کشور به صورت دقیق مشخص نیست، گفت: در حال حاضر آمارهای متفاوتی بیان میشود که بین کمتر از یک درصد تا یک و نیم درصد تولید ناخالص ملی هستند.
امام جمعه میبد خاطرنشان کرد: در زمینه بودجه پژوهش در کشور عقب هستیم و باید تا ۱۴۰۴ میزان بودجه پژوهش به چهار درصد برسد که بعید است با روند فعلی به آن دست پیدا کنیم.
وی افزود: با وجودی که کشور ما در طول سالهای پس از انقلاب با جنگ و مشکلات بسیار دیگری روبرو بوده، توانسته چنین جایگاهی را پیدا کند و در بسیاری از این شاخصها، جزو رتبههای برتر منطقه و جهان هستیم.
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه استان یزد یکی از استانهای نخبه پرور کشور است، خاطرنشان کرد: از گذشتگان دور استان یزد فرزانگان علمی و دینی داشته که در زمینه پیشرفت کشور و دین در جامعه نقش مهمی ایفا کردهاند.
اعرافی با اشاره به اینکه برنامههای ما کمتر بر مبنای تئوریهایی است که در دانشگاهها تولید میشود و این موضوع یک فاجعه است، گفت: شک نباید داشته باشیم که تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامه ششم توسعه بر اساس برنامههای علمی و پژوهش و تحقیق بوده است.
وی یکی دیگر از نقاط ضعف نظام آموزشی را فاصلهای دانست که در بخشهای دیگر با صنعت داریم و افزود: مشکلات آموزشهای کاربردی و مهارتی ما یکی دیگر از نقاط ضعف موجود در این نظام است و با وجود تشکیل دانشگاه علمی کاربردی گرایش به ارائه دروس نظری و گرفتن رشتههای مختلف است.
رئیس حوزههای علمیه سراسر کشور به ضرورت حمایت از نخبگان در تحصیلات تکمیلی تاکید و خاطرنشان کرد: از جمله آسیبهای جدی که در نظام دانشگاهی داریم، بینالمللی نبودن آن است، ما می توانیم و این ظرفیت را داریم که از بینالمللیتر از وضعیت موجود باشیم.
اعرافی به فعالیت جامعه المصطفی(ص) العالمیه اشاره کرد و گفت: ما یک تجربه بسیار گرانقیمت در زمینه آموزش زبان فارسی داریم و جامعه المصطفی(ص) بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از بالغ بر ۱۳۰ کشور جهان در طول چهار تا شش ماه با زبان فارسی آشنا کرده است و آمادگی ارائه تجربه این کار را به صورت کامل داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به توسعه افسارگسیخته تحصیلات در مقطع دکتری اشاره کرد و گفت: لازم است که این محدودیت انجام شود که دکتری به صورت بدون برنامه توسعه پیدا نکند و ارزشهای آن حفظ شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰