ارسال پرونده ثبت‌جهانی بافت تاریخی میبد به یونسکو

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و تعدادی از مسئولان این شهرستان در روز پنجشنبه ۱ تیر ۹۶ دیدار کرد. به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد، فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، در این نشست گزارشی از اقدامات انجام‌شده در سال […]

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و تعدادی از مسئولان این شهرستان در روز پنجشنبه ۱ تیر ۹۶ دیدار کرد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد، فاطمه دانش‌یزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی این استان، در این نشست گزارشی از اقدامات انجام‌شده در سال ۹۵ و اعتبارات ملی و استانی در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارائه کرد.

او در ادامه درخصوص بافت تاریخی میبد گفت: «بافت‌های تاریخی شهرستان میبد مانند منظومه‌ای می‌مانند که شارستان این شهر، خورشید تابنده آن است.»

دانش‌یزدی، با بیان اینکه پرونده ثبت بافت تاریخی شهر میبد به‌زودی تهیه خواهد شد، اضافه کرد: «در سال ۲۰۲۰ میلادی این پرونده مراحل تهیه و تنظیم را طی خواهد کرد و برای یونسکو ارسال خواهد شد.»

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شهرستان میبد را ظرفیت آن برای جذب گردشگر عنوان کرد که می‌تواند باعث رونق گرفتن اقتصاد این شهر تاریخی شود و مسیرهای گردشگری شهرستان میبد را دارای شاخصه‌های معرفی جهانی برشمرد.

دانش‌یزدی از صنایع‌دستی شهرستان میبد به‌عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های بی‌نظیر این شهرستان نام برد و بر رفع مشکلات بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و تأمین مواد اولیه و تسهیلات کم‌بهره برای این قشر تأکید کرد.

حسین فلاح، فرماندار شهرستان میبد، نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی در شهرستان، به مسائلی ازجمله محورهای فرهنگی و تاریخی، ثبت‌جهانی میبد و رفع مشکلات صنعتگران و سفالگران میبد اشاره کرد.

مجید بهارستانی، شهردار میبد، نیز در این جلسه آمادگی خود را برای مشارکت و حمایت همه‌جانبه از طرح‌های میراث‌فرهنگی در حفظ و احیای بافت تاریخی اعلام کرد.

کمال دهقانی، نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی، نیز در این نشست بر لزوم تحقیق و پژوهش در عرصه میراث‌فرهنگی و حفظ و حراست بافت تاریخی با درنظر گرفتن رفاه حال مردم و سامان‌دهی محورهای گردشگری و لزوم تناسب معماری امروزی با معماری سنتی تأکید کرد.