متن اصلی
گروه : عناوین خبر
شناسه : 42682
تاریخ : 29 خرداد 1396
ساعت : 5:21
پرینت از صفحه

ثبت مهارت خراطی سنتی میبد در فهرست میراث ملی

مهارت خراطی سنتی در شهرستان میبد در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ثبت رسید. فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرداد ماه سالجاری مراتب ثبت سه میراث ناملموس […]

مهارت خراطی سنتی در شهرستان میبد در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ثبت رسید.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرداد ماه سالجاری مراتب ثبت سه میراث ناملموس در فهرست میراث ملی را به استاندار یزد ابلاغ کرده است که مهارت خراطی سنتی در شهرستان میبد نیز یکی از این سه میراث ناملموس ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است.

دانش یزدی افزود : خراطی که نوعی نازک کاری روی چوب محسوب می شود از رشته های صنایع دستی سنتی استان یزد می باشد و وجود آثار به جا مانده در این هنر در استان گواه چیرگی و زبردستی هنرمندان این منطقه در هنر خراطی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کارگاه ها از دستگاه خراطی برقی استفاده می شود، اذعان داشت: در گذشته کار خراط کاران بسیار دشوار بوده چرا که از دستگاهی استفاده میکردند که مشتمل بر چند ابزار دستی بود و از چوب ساخته و پرداخته می‌شد ولی در حال حاضر با پیشرفت علم این دستگاه علاوه بر تغییر شکل ظاهریش به صورت برقی مورد استفاده قرار میگیرد.

دانش یزدی با بیان اینکه احیاء هنر خراطی نیاز به حمایت جدی دارد گفت: برگزاری نمایشگاهای متعدد و برگزاری کلاسهای آموزشی با اساتید مجرب و همچنین انجام تحقیق و پژوهش و ارائه راهکارهایی در این زمینه می تواند در احیاء هنر دستی خراطی موثر باشد.

خراطی به دو صورت تزئینی مجسمه، قاب عکس، آیینه، پایه تختخواب و … و کاربردی مبل زورخانه، قلیان، عصا، شطرنج، چرتکه، گلدان … انجام می شود و چوب‌های مورد استفاده در این هنر نیز چوب سپیدار، بید، تاقوک، گردو، زردآلو و عناب بوده که چوب عناب و گردو به دلیل استحکام ، زیبایی نقش و مرغوبیت، دوام بیشتری داشته و مطلوب تر است.

مهارت خراطی سنتی شهرستان میبد اسفند ماه سال ۹۵ با ‌شماره ۱۰۲ در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ثبت رسید که مراتب ثبت آن پس از طی مراحل اداری خرداد ماه سال ۹۶ به استاندار یزد ابلاغ شد.