واکنش آیت الله مکارم شیرازی به اظهارات اخیر حسن روحانی

یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

آیت الله مکارم شیرازی به سخنان چند روز پیش حسن روحانی واکنش نشان داد.

به گزارش میبدما؛ آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سخنان مطرح‌شده درباره ولایت امام علی(ع) اظهار کرد: یکی از دولتمردان گفته است که مبنای ولایت از دیدگاه امام علی(ع) نظر مردم بود و دموکراسی میراث این امام معصوم است، این حرف عجیبی است، او یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است.

وی ادامه داد: ولی را باید خداوند تعیین کند و آیات درباره ولایت در قرآن زیاد است، شما تنها یک جمله از نهج‌البلاغه را دیدید و بحث کردید، یکی از مسلمات مذهب شیعه است که امام را خدا و نه آرای مردم تعیین می‌کند، ما با اهل سنت برادروار زندگی می‌کنیم، اما مذهب رسمی کشور شیعه است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نباید بگوییم که حاکم را رأی مردم تعیین می‌کند، رسول اکرم(ص) فرمود که “تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت می‌دهد” و کتاب‌های زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دموکراسی اظهار کرد: دموکراسی برای غرب است و حتی این نوع حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست، گاهی یک نامزد با ۲۵ درصد رأی از مردم به ریاست می‌رسد، در آمریکا افراد با ثروت و تبلیغات، مغز مردم را شست‌وشو می‌دهند و رأی می‌آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام با رأی مردم انتخاب نمی‌شود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.