رهبر انقلاب: ربنای شجریان، مناسب زمان اذان نیست!

در زمان تبلیغات انتخاباتی و همین طور بعد از انتخابات، آن چیزی که از حاشیه ای ساده تبدیل به متنی پر رنگ شد، موضوع ربنای شجریان بود. به گزارش میبدما، با جستجویی در سایت رهبر معظم انقلاب، نظر رهبری در مورد این اثر به اصطلاح هنری که برای برخی حکم موضوعی حیاتی را پیدا کرده […]

در زمان تبلیغات انتخاباتی و همین طور بعد از انتخابات، آن چیزی که از حاشیه ای ساده تبدیل به متنی پر رنگ شد، موضوع ربنای شجریان بود.

به گزارش میبدما، با جستجویی در سایت رهبر معظم انقلاب، نظر رهبری در مورد این اثر به اصطلاح هنری که برای برخی حکم موضوعی حیاتی را پیدا کرده است، را می خوانیم. این بیانات رهبری مربوط به سال ۱۳۷۰ می باشد:

« … من میبینم که این جوانان ما وقتی همخوانی میکنند، عین همان چیزی را که آنها خوانده‌اند، تکرار میکنند؛ واقعاً این تقلید محض لزومی دارد؟ این همه شعر عربی و دعا هست که میتوان از آنها استفاده کرد؛ مثلاً میتوانند قصیده‌ی «بُرده»(۱۹) را بخوانند که خیلی ممتاز و خیلی خوب است. درباره‌ی پیامبر و ائمه، عربها چه‌قدر اشعار خوب سروده‌اند که در حد اعلای فصاحت و بلاغت است؛ از اینها در تواشیح استفاده کنید.

البته این نکته‌یی که عرض کردم، شامل دعاهایی که بعد از اذان صبح خوانده میشود، یا دعای روزها – که قبلاً خوانده میشد و الان مدتی است آن را قطع کرده‌اند و ما هم گفتیم که قطع نکنند – نمیشود. اگر این دعاها را با سبک قرآن‌خوانىِ فارسی بخوانند – همین سبکی که در مسجدها میخوانند – مطلوبتر است؛ آن آهنگهای کشیده خیلی مناسب نیست. البته همین دیروز یا پریروز بود که دیدیم بعد از اذان دعایی با لحن عربی خوانده شد که خوب و دلنشین بود؛ اما اگر بخواهند آن را بِکِشند، چیز مطلوبی نخواهد شد. البته استثناهایی هم وجود دارد؛ مثلاً آن «ربّنا»هایی که شجریان خوانده و در ماه رمضان قبل از اذان مغرب میگذارند، یک کار هنری است؛ یک کار حالی نیست؛ مناسب نیست که بعد از اذان، کسی بخواهد آن‌طور چیزی را بگذارد؛ نه، بعد از اذان، به نظرم میرسد که همین صدای معمولىِ مسجدىِ ما بهتر و مناسبتر باشد…»

لینک بیانات