اعتبار دارالعباده توسط برخی فروشندگان کاشی مخدوش می‌شود

هرچند که آمار دقیقی در این رابطه در دسترس نیست، اما به‌طور حتم بیش از ۲۰۰ واحد زیرزمینی، خانگی، مجازی که صرفاً با تلفن همراه خریدوفروش می‌کنند، وجود دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد گفت: تخلفات برخی واحدهای فروش کاشی در یزد، به اعتبار مردم دارالعباده خدشه وارد می‌کند.

حجت‌الله خلیلی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان این مطلب اظهار داشت: طی سال ۹۵ بیش از ۲۰ مورد شکایت رسمی و غیررسمی به اتحادیه، اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن گزارش‌شده که حدود ۹۰ درصد از این شکایات مربوط به مشتریان خارج از استان بوده است.

وی بابیان این‌که در سال گذشته، ۹ مورد پرونده در رابطه با تخلفات فروشندگان کاشی تشکیل شده است، افزود: ارزش ریالی این پرونده‌ها یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون و ۹۷۳ هزار ریال بوده است که به ترتیب ۵ مورد تقلب، ۴ مورد کم‌فروشی و ۴ مورد مربوط به سایر تخلفات عنوان ‌شده است.

خلیلی ضمن ابراز تأسف از این موضوع گفت: البته بسیاری از این شکایات با تلاش رییس محترم اتحادیه به‌صورت مسالمت‌آمیز حل‌وفصل شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد در ادامه از شدت یافتن تخلفات در سال ۹۶ خبر داد و افزود: با شروع سال ۹۶ این تخلفات شدت گرفته، به‌طوری‌که در ماه ابتدایی سال جاری، تعداد ۵ مورد شکایت واصل‌شده که ۳ مورد آن به‌صورت رسمی و از دیگر استان‌های کشور می‌باشد.

این مسئول در رابطه با دلایل بروز تخلفات در حوزه تولید و فروش کاشی اظهار داشت: افزایش چشمگیر واحدهای فروش به طرق مختلف مانند فروش خانگی، فروش مجازی و باواسطه و همچنین افزایش واحدهای بی پروانه از عمده‌ترین علل تخلفات در این حوزه است.

خلیلی خاطرنشان کرد: رقابتی ناسالم بین کلیه واحدهای فروش و عرضه وجود دارد که اقدام به زیرفروشی ضربه فراوانی به تولیدکننده وارد می‌سازد.

وی به وجود ۷۷ واحد پروانه دار عرضه کاشی در شهرستان میبد اشاره کرد و گفت: از یک سال پیش، اتحادیه کاشی فروشان فعالیت چشمگیری در رابطه با پروانه دار کردن این واحدها داشته است.

وی در ادامه بیان داشت: هرچند که آمار دقیقی در این رابطه در دسترس نیست، اما به‌طور حتم بیش از ۲۰۰ واحد زیرزمینی، خانگی، مجازی که صرفاً با تلفن همراه خریدوفروش می‌کنند، وجود دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان میبد با اشاره به این‌که بیشتر تخلفات از جانب بی پروانه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: در این‌گونه موارد، مصرف‌کننده نیز راه‌حل قانونی ندارد.

وی با بیان این مطلب که برخورد لازم با متخلفان صورت می‌گیرد، افزایش تخلفات در حوزه کاشی و سرامیک را موجب کاهش اعتبار استان دارالعباده برشمرد و تصریح کرد: مردم شریف یزد همیشه به پاکی، درستی شهره بوده‌اند، و این قبیل تخلفات، ضمن ضربه شدید به واحدهای تولیدی، اعتبار دارالعباده را نیز خدشه‌دار می‌سازد.

خلیلی در پایان ساماندهی و ورود دستگاه‌های متولی و نظارتی و همچنین عزم همگانی برای سامان دادن به کلیه فروشندگان و بازرگانی‌های کاشی و سرامیک را ضروری برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ۳۳ واحد رسمی تولید کاشی در شهرستان میبد وجود دارد که ۲۵ واحد در حال فعالیت شبانه‌روزی هستند.

گفتنی است، بیش از ۲۵ درصد کاشی ایران در شهرستان میبد تولید می شود.