عبرتهای شورای فعلی برای اعضای منتخب شورای شهر پنجم میبد

با این وصف، منتخبین شورای شهر میبد باید با شناسایی نقاط ضعف شورای شهر فعلی، به اصلاح و رفع آن بپردازند تا چهارسال دیگر آنان نیز با رای منفی مردم میبد مواجه نشوند.

انتخابات پنجمین دوره شورای شهر میبد همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور گسترده مردم این شهرستان پای صندوقهای رای برگزار شد و منتخبان مردم این شهرستان مشخص شدند.

به گزارش میبدما؛ درباره سبک رای دادن مردم میبد در انتخابات ریاست جمهوری گفتنی های زیادی وجود دارد که آن را به مجالی دیگر وامی گذاریم اما پیرامون انتخابات شورای شهر و منتخبین این دوره مطالبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در انتخابات شورای پنجم، تعداد زیادی کاندیدا بودند که بسیاری از آنان چهره های شاخص و متخصص شهر بودند و از این حیث، در این انتخابات باکیفیت‌ترین کاندیداها نقش‌آفرینی کردند و به لطف پروردگار اکثر منتخبین مردم هم در زمره همین افراد بودند.

بدون شک پیام آشکار نتیجه انتخابات شورای شهر میبد، «نه به عملکرد شورای شهر چهارم» بود؛ چرا که هیچیک از اعضای فعلی شورا نتوانستند رای مردم را کسب کنند و تمام افرادی که در این انتخابات پیروز شدند، چهره‌های جدیدی هستند و صرفا یکی از آنان سابقه عضویت در شورای شهر میبد را دارد.

با این وصف، منتخبین شورای شهر میبد باید با شناسایی نقاط ضعف شورای شهر فعلی، به اصلاح و رفع آن بپردازند تا چهارسال دیگر آنان نیز با رای منفی مردم میبد مواجه نشوند.

یکی از بزرگترین نقاط ضعف شورای شهر میبد، «فقدان شفافیت» در مسائل مالی و اداری بود که به نظر می‌رسد اعضای منتخب شورا بایستی در وهله اول برای پیشگیری از هرگونه رانت و فسادی این شفافیت را در دستور کار خود قرار دهند و جلسات شورا و مصوبات آن و همچنین مزایایی چون حق الجلسات، پاداشها، وامها و … را در ویترین نظارت مردمی قرار دهند.

نقطه ضعف دیگر شورای شهر فعلی میبد عدم پاسخگویی این نهاد به افکارعمومی در قبال سوالات و شبهات متعدد آنان بود. اصحاب رسانه شهرستان میبد نیک به خاطر دارند که رویکرد انزواگرایانه این شورا نسبت به رسانه ها تا چه حد به اعتبار آن صدمه زد.

اختلافات شدید میان اعضای شورا نیز یکی از نقاط ضعف پررنگ شورای چهارم بود. اختلافاتی که در شوراهای قبلتر هم مشاهده میشد و باعث فشل شدن این نهاد گشت. اعضای منتخب شورا باید مراقبت نمایند تا به این بلیه دچار نشوند. هرقدر هم که اعضای شورا متخصص و کاربلد باشند، اگر در دام اختلاف و کشمکش افتادند، شورا به ورطه ناکارآمدی خواهد افتاد.

تعویض و تغییرات مکرر شهردار در دوره چهارم هم از نقاط ضعف جدی این دوره بود. قطعا اعضای شورای شهر میبد باید مراقبت کنند تا با انتخاب شهرداری متخصص، متعهد، پرتلاش و البته به دور از حزب و باندبازی سیاسی و جناحی، مدیریت شهری با ثبات و خدمتگزاری را رقم بزنند. یک شهردار ناشی، سیاست‌زده یا غیرمتعهد قطعا تمام زحمات اعضای شورای شهر را بر باد خواهد داد.

ضعف بزرگ دیگر شورای چهارم، عدم پیش بینی راهکارهای مناسب درآمدزایی بود که باعث میشد این شورا نتواند خدمات و پروژه های چشمگیری را اجرا کنند و مردم تغییر ملموسی را در شهرشان احساس نکنند. این نکته ای است که اعضای منتخب شورا باید به صورت جدی به آن توجه کنند و هرچه سریعتر کانالهای درآمدزایی جدیدی را برای مدیریت شهری باز کنند.

در کنار تعامل مناسب و حداکثری اعضای شورای شهر با سایر ادارات و مدیران آنها، باید از استقلال این نهاد نیز حراست شود و نباید برخی اعضای شورای شهر به عنوان عامل یا دست نشانده فلان مدیر یا فرد متنفذ سیاسی یا اقتصادی شناخته شوند؛ چرا که این موضوع میتواند به انحراف شورا از وظایف ذاتی خود  و یا اختلافات شدید در میان اعضای شورا منجر شود.

کم توجهی به مسائل فرهنگی و برنامه های عمیق دینی در برنامه های شورای فعلی باعث شده تا این بخش از وظیفه شورا به محاق فراموشی برود و از این لحاظ فضای فرهنگی و مذهبی شهر میبد کمبود شدیدی را در این حوزه احساس نماید. بنابراین بر اعضای منتخب شوراست که این مسئله مهم را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب به مثابه هوایی است که در آن تنفس میکنیم را جدی بگیرند و آن را نسبت به مسائل عمرانی دستکم نگیرند. خوشبختانه رویکرد برخی اعضای منتخب شورا و به ویژه منتخب اول مردم میبد، جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین شیخ علی آقایی نویدبخش همین موضوع است.

امیدواریم اعضای منتخب شورای شهر پنجم میبد با همت و تلاشی مدبرانه و با نصب العین قراردادن توصیه های دلسوزان شهر به ویژه حضرت آیت الله اعرافی، دوره ای به یادماندنی از خدمتگزاری را در اذهان تمام مردم این شهر به یادگار بگذارند و کاری کنند که مردم در سال ۱۴۰۰ به نیکی از شورا و شهرداری این دوره یاد کنند و خدمت بی منتشان، بعنوان باقیات الصالحات در صحیفه هستی درج شود.