علت متفاوت مسمومیت میبدی ها و زارچی ها طی روزهای اخیر

کلر زیاد در آب صدوق و اشکذر نیز عامل مسمومیت مردم بود اما در مناطق میبد و اردکان، به احتمال بسیار زیاد، مسمومیت به دلیل نذوراتی بوده که در روز عید فطر و روز بعد از میان مردم توزیع شده است.

چندی پیش گزارشی از وجود املاح زیاد در آب شرب یزد منتشر شد اما مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان یزد، این موضوع را تکذیب و اعلام کردند: میزان املاح آب در همه نقاط استان یزد در حد استاندارد است و در هیچ منطقه‌ای، میزان املاح فراتر از حد مجاز نیست.

هنوز چند روزی از انتشار این اخبار نگذشته که اکنون گلایه‌های مردم در مورد کلر بیش از حد مجاز در آب و مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر در مناطق زارچ، اشکذر و حتی میبد و اردکان مطرح شده است.

یکی از شهروندان زارچی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: طی دو سه روز گذشته، بیماری در بین اقوام و همسایگان ما رواج پیدا کرده که نشانه‌های آن، تهوع، سرگیجه و اسهال است.

ابوالفضل کریمی عنوان کرد: با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش، نظر پزشک، آلودگی آب مطرح شد و پزشکان معتقدند کلر بیش از حد مجاز در آب سبب مسمومیت مردم شده است.

* کلر باقیمانده در آب سبب مسمومیت مردم زارچ شده است

وی یادآور شد: در پرس‌وجو از همسایه‌ها و اقوامی که مبتلا به این مشکل شده بودند نیز، متوجه همین تشخیص از سوی پزشکان آنها شدیم.

البته بیش از ۱۰۰ نفر مردم در این مناطق به پزشک مراجعه کرده‌اند و تعداد زیاد دیگری گرچه علائم این مسمومیت را داشته‌اند اما به دلیل خفیف‌تر بودن مشکل، به پزشک مراجعه نکرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز از مسمومیت گسترده در شهرستان‌های میبد و اردکان رسیده که البته مسئولان بهداشت و درمان استان یزد، مسمومیت در این شهرستان‌ها را بی‌ارتباط با مسئله آب اعلام کردند.

محسن میرزایی معاون بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: طی چند روز گذشته، در برخی از مناطق استان یزد، مواردی از اسهال و استفراغ گزارش شده که گستردگی شیوع آن در زارچ، صدوق، میبد و اردکان بیشتر بوده است.

* نمونه گیری از آب، باقی ماندن کلر در آب را اثبات کرد

میرزایی بیان کرد: پس از مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی و درمانی، علاوه بر اقدامات سریع درمانی برای آنها، آب آشامیدنی و برخی موادغذایی مصرف شده توسط آنها با نمونه گیری، مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس این نمونه‌گیری‌ها و انجام آزمایشات مختلف، مشخص شد در منطقه زارچ، مقادیری کلر در آب باقی مانده بود که موجب مسمومیت مصرف‌کنندگان شده بود.

میرزایی تصریح کرد: کلر زیاد در آب صدوق و اشکذر نیز عامل مسمومیت مردم بود اما در مناطق میبد و اردکان، به احتمال بسیار زیاد، مسمومیت به دلیل نذوراتی بوده که در روز عید فطر و روز بعد از میان مردم توزیع شده است.

وی از مردم استان یزد خواست، از آب مطمئن و در حد امکان از آب معدنی استفاده کنند و از عدم آلودگی آب مصرفی خود اطمینان حاصل کنند.

* مردم مراقب یخ‌های آلوده باشند

میرزایی، استفاده از یخ‌های تولید شده در بیرون از منازل را نیز خطرناک خواند و افزود: در مراحل تولید یخ، نظارت‌های دقیق و بهداشتی صورت می‌گیرد اما یخ به طور عمده در مرحله توزیع با آلودگی مواجه می‌شود.

اما معضل آب در استان یزد هم به لحاظ افت فشار و کیفیت و هم به لحاظ کلر و املاح زیاد، این روزها در شورای اسلامی شهر یزد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ششصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر یزد با حضور اعضای شورا، شهردار و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شده و مشکل آب سطح شهر مورد بررسی قرار گرفته است.

اعضای شورای شهر با اشاره به تماس‌های مردمی، به تشریح مشکلات آنها در جلسه شورا پرداختند و خواستار رفع هرچه سریع‌تر این مشکلات شدند.

اما مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز در این نشست گفته است: در حال حاضر یک‌هزار و ۶۸۰ لیتر در ثانیه، کل آب انتقالی در حوزه شرب و بهداشت استان یزد است که از این میزان هزار لیتر در ثانیه در شهر یزد و بقیه در دیگر شهرهای استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* بحران آب در سال‌های آتی

علی اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۲ حلقه چاه فعال در استان یزد موجود است و برای مواقع ضروری برای حفر ۲۰ حلقه چاه در یزد، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است، گفت: اگر تدبیری برای آب شرب یزد اندیشیده نشود، در سال‌های آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به افت کیفیت آب عنوان کرد: از آنجا که با کاهش ۱۵ درصدی آب انتقالی مواجه شده‌ایم، ناچار به استفاده از منابع داخلی هستیم و برخی منابع داخلی از کیفیت کافی برخوردار نیستند.

اسلامی با بیان اینکه آزمایش‌های لازم به طور دائم بر روی آب مصرفی مردم انجام می‌شود، افزود: در مناطقی که مردم دچار مشکل شده‌اند، موضوع به صورت ویژه در دست پیگیری و بررسی است.

وی اظهار امیدواری کرد: با عبور از گرمای تابستان و صرفه جویی مردم، وضعیت کیفیت و فشار آب استان یزد به حالت عادی بازگردد.

اسلامی خاطرنشان کرد: اما این وضعیت عادی نیز مقطعی است و بحران آب در یزد بسیار جدی‌تر از تابستان امسال خواهد بود.

همه این موارد، گرچه توجیهی بر عدم نظارت بهداشتی کافی مسئولان بر روی آب مصرفی مردم نمی‌شود اما دشواری کار مسئولان در بخش توزیع آب را نشان می‌دهد و این مسئله را گوشزد می‌کند که بحران آب در یزد جدی است و مسئولان باید هرچه سریع‌تر فکری اساسی برای حل این بحران انجام دهند.

خبرگزاری فارس