پسا مناظره

احمد کریمی میبدی

احمد کریمی/ حکمت ما

مناظره سوم هم تمام شد ولی سرگشتگی رأی خاکستری ها نه تنها تمام نشد، بلکه بیشتر هم شد.

مردمی که شاهد مناظره سوم بودند، احساس خوبی نداشتند، و بعد از ۴ سال حرف هایی از آقای روحانی می شنیدند که نیازی به پاسخی از طرف رقبا نداشت. مردم دیدند که رئیسی جمهوری که همه وقت مناظره هم نباید کفاف شرح فعالیت های ۴ ساله اش را بدهد، فقط دست به حاشیه سازی زد.

نگارنده، همیشه این اعتقاد را داشته است که مناظره با این سبک به روی کار آمدن اصلح هیچ کمکی نمی کند، و نه تنها کمکی نمی کند، باعث حیرانی بیشتر مردم می شود.

مناظره هایی که هر بار و در هر دوره با چندین و چند شیوه روانشناسی شده، مدیریت می شوند و آن کسی می تواند پیروز این میدان باشد که بیشتر بتواند از زبان خود بهره بگیرد و شاید بتواند بیش از همه مغالطه و فرافکنی را در زبان جاری کند.

هر چند در دور اول مناظره های این مدلی، مردم ایران با رای حداکثری کسی را انتخاب کردند که انتخاب او، رسوایی جریان نفاق را نیز در پی داشت، و دشمنان پشت پرده نظام اسلامی، رخ عیان کردند، اما با گذشت دور اول، و در دوره های بعد شاهد نوع جدیدی از مناظره ها بودیم که به قول آقای دهباشی، بیشتر “شومن” می خواهد تا مرد کاردان سیاست …!

خطای بزرگ اجرای مناظره به این سبک این است که “گزینه بی تقوا می تواند هر دروغی را بگوید، اما گزینه باتقوا نمی تواند هر راستی را بگوید”، و این مگر می تواند به انتخاب اصلح منجر شود؟!

وجود راهکار های دیگری چون؛ استفاده از کلمات جنجالی و توهین های مینیمالی مانند “طرح شما لوله کردن بود”، “مردانگی نمی کردم، اینجا نبودید”، “من فرمانده اقتصاد مقاومتی و منتخب رهبری هستم” نمونه ای از زبان بازی هایی بود که ریزش یا رویش رای را موجب می شود.

راهکار دیگر؛ جنجالِ ضربه گیر و گل آلود کردن آب به نفع آقای روحانی بود که از همان اول مناظره مشهود بود. آقای جهانگیری برای کسب رای نیامده است و به نوعی نیروی انتحاری مناظره ها ایشان هستند که از برنامه خود و دولت آینده اش نمی گوید، وجود این فرد در مناظره یعنی یک تراژدی مضحک سیاسی که نه تنها خودشان، بلکه همه مطلعین را به خنده ای تلخ وا می دارد.

باید به تغییر شیوه مناظره ها اندیشید. مناظره های رو در رو و با زمان های کم نمی تواند به شناخت مردم کمک بیشتری کند، چه، سرگشتگی آنها را نیز تقویت می کند.

به جای این نوع مناظره می توان، هر کاندیدای ریاست جمهوری را در مقابل کارشناسان حوزه های مختلف نشانید و کارِ گذشته و ایده های آینده آنها را در ترازو و محک نقد کارشناسی گذاشت، تا مردم جویای حق و حقیقت بتوانند برای آینده کشور، انتخاب درستی انجام دهند.