تجمع اعتراض آمیز رانندگان سرویس های کارخانجات میبد

رانندگان مینی بوس و سرویس های کارخانجات میبد برای پیگیری مطالبات خود در محل سازمان حمل و نقل میبد تجمع و خواستار پیگیری مشکلات خود شدند. نماینده رانندگان مینی بوس و سرویس کارخانجات میبد در مصاحبه با خبرنگار “میبد خبر” بیان داشت: قشر راننده و سرویس کار که در سطح شهرستان مشغول به فعالیت بوده […]

رانندگان مینی بوس و سرویس های کارخانجات میبد برای پیگیری مطالبات خود در محل سازمان حمل و نقل میبد تجمع و خواستار پیگیری مشکلات خود شدند.

نماینده رانندگان مینی بوس و سرویس کارخانجات میبد در مصاحبه با خبرنگار “میبد خبر” بیان داشت: قشر راننده و سرویس کار که در سطح شهرستان مشغول به فعالیت بوده و تقریبا از نظر اشتغال آمار بالایی دارند لازم است که یکسری قانون و مقررات برای حق و حقوق آنها در نظر گرفت ولی متاسفانه با وجود اینکه بارها برای داشتن قراردادی معین مطالبات خود را بیان کرده ایم به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی افزود: راننده ها انتظار دارند که طبق قانون با آنها قرارداد بسته شده و حقوق و تاریخ قرارداد در آن بطور واضح مشخص شود و بدانند که تحت پوشش کدام موسسه و برای کدام شرکت کارمی کنند، این موارد خواسته عمده رانندگان می باشد.

وی ادامه داد: وقتی با راننده قراردادی بسته  و مکتوب شود و مهر و امضاء شود و نسخه ای از این قرارداد به دست راننده نیز داده شود راننده می تواند از حق و حقوق خود دفاع کند، ولی وقتی که راننده بدون حساب و کتاب و مدرک برای موسسه یا کارخانه ای کار می کند زمانیکه بخواهد برای حق و حقوق خود مدعی شود هیچ کجا کاری از پیش نمی رود و به همین دلیل است که تا بحال کسی مدرکی و قراردادی به دست آنها نداده است و هرطور که خواسته اند آنها را به کار گرفته اند و این دور از انصاف و عدالت اجتماعی است. با این اوصاف اصرار ما بر این بوده هم از فرمانداری، شورای شهر و هم از سازمان حمل و نقل خواسته ایم تا جلسه ای بگذارند و موسسات مینی بوس رانی را ملزم نمایند که حق و حقوق راننده ها را در قالب قراردادی مشخص تامین کنند و نسخه ای از آن را بدست راننده بدهند که متاسفانه هنوز موفق نشده ایم و نکته دیگر اینکه برخی از این موسسات که به تازگی تاسیس شده اند از لحاظ بیمه قاعده و قانون درست و مشخصی نیز ندارند.

وی اظهار داشت: ما چند سال هست که درگیر این مسئله هستیم چرا که موسسات مینی بوس رانی کمیسیونی را از قراردادی که با کارخانه منعقد می کنند برمی دارند و وقتی که با راننده قرارداد نبندند هرچه که دلشان بخواهد به راننده می دهند و طور که دلشان بخواهد با راننده رفتار می کنند و در واقع راننده کارگر آنها می شود و راننده هم براساس اینکه قراردادی نداشته و آغاز و پایان کارش مشخص نیست و نرخش هم معلوم نیست اگر اعتراضی هم بکند کارش از او گرفته شده و اخراجش می کنند و هیچ مدرکی هم ندارد که بخواهد از خودش دفاع کند. این حق اولیه هرکس که در جامعه کار می کند هست که با او قرارداد بسته شود و اداره کار در جریان قرار گیرد و فرد تحت پوشش روابط و قوانین کار باشد، البته در این زمینه نیز با اداره مذبور این امر مطرح شده ولی تا بحال هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

وی در رابطه با مشکل دیگر رانندگان افزود: موسسات مینی بوس رانی برای اینکه بتوانند قراردادی را با کارخانه ای منعقد کنند گاها زیر نرخ مصوب قیمت می دهند و این وسط کسانیکه باید کار آنها را انجام دهند دچار مشکل می شوند و از آنطرف هم قوانین دست و پا گیری وضع کرده اند که راننده حق ندارد بطور شخصی برای سرویس دهی قرارداد ببندد و ملزم است که تحت پوشش موسسه مینی بوس رانی کارکند و این کار غیر قانونی است. ما این مساله را با سازمان حمل و نقل در میان گذاشتیم و عنوان کردیم چون موسسات مینی بوس رانی زیر نظر شما فعالیت می کنند و راننده ها هم بطور غیر مستقیم تحت نظر شما هستند پس دفاع از حقوق راننده به عهده شماست و همانطور که شما از راننده کارت سلامت، کارت تردد و گواهی عدم اعتیاد طلب می کنید چرا از موسسات مینی بوس رانی نمی خواهید حق و حقوق رانندگان را طبق قانون بدهد و شما باید پیگیر این امر باشید که متاسفانه تا به حال این موضوع عملی نشده است.

وی تصریح داشت: رانندگان از حق قانونی خود محرومند در صورتیکه در تمام اوقات و بطور سه شیفت و شب روز سرویس دهی کرده و زحمات زیادی را می کشند و زمانیکه برای دریافت حق و حقوق خود اقدام می کند به آنها برچسب می زنند، باید یک ارگان از این قشر حمایت کند و ما امروز جمع شدیم وبه مسئولین گفتیم که مشکلات مار برطرف نمانید یا ما دیگر نمی توانیم با این شرایط سروی دهی نماییم و خودتان به فکر سرویس دهی به شهرک صنعتی باشید چون برای ما مقرون به صرفه نیست.

وی در پایان بیان کرد: طی صحبتی که با مدیر سازمان حمل و نقل صورت گرفت به رانندگان وعده داد شد که موسسات را ملزم نمایند که با رانندگان قرارداد بسته و تضمین شود که بیمه آنها پرداخت شود و هر موسسه ای هم که زیر نرخ مصوب قرارداد ببندد موظف است مابقی نرخ مصوب را شخصا بپردازد و ما هم امیدواریم که این دفعه این وعده ها عملی و مشکلات راننده ها حل شود چون دیگر رانندگان نمی توانند با این شرایط به کار ادامه دهند.