۶۰ درصد از مردم میبد دچار چاقی هستند/ مردم در طرح تحول بهداشت شرکت کنند

از نظر مصرف فست فود، که البته به خاطر کالری، چربی و نمک بیش از حد مشکل دارند، در کشور رتبه ۶ را دارا هستیم؛ و همچنین رتبه ۱۹ کشور در مصرف ماهی، رتبه ۱۴ کشور در چاقی، رتبه ۱۳ کشور در مصرف نمک را دارا هستیم.

نشست خبری کادر مدیریت بیمارستان امام صادق(ع) و اداره بهداشت و درمان شهرستان میبد با اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میبدما؛ در ابتدای این نشست خبری، دکتر سهیلی مدیر اداره بهداشت و درمان شهرستان در مورد طرح تحول بهداشت درمیبد گفت: از اوایل سال ۹۴ طرح تحول در حوزه بهداشت شروع شد، که در ابتدا حاشیه شهرها برای این کار مورد نظر قرار گرفتند. شناسایی در مرکز استان و بیشتر شهرستان ها شروع شد و اردیبهشت ۹۴ منطقه امیرآباد به عنوان حاشیه شهر شناخته و کار ما در میبد از آنجا شروع شد.

IMG_3176 copy

وی در ادامه افزود: بحث ارائه خدمات فعال به بیماران از دیگر فعالیت ها بود و مردمی را مد نظر داشت که نیازی به رفتن نزد پزشک در خود نمی بینند. قرار بر این شد که برای هر ۲۵۰۰ نفر جمعیت یک مراقب جمعیت گذاشته شود. از اوایل سال ۹۵ اطلاعات خانواده ها و خدماتی که در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی به آنها ارائه می شد، به جای پرونده های کاغذی در پرونده های الکترونیکی ثبت می شد و در اوایل تیرماه ۹۵ کلیه پرونده های کاغذی جای خود را به پرونده های الکتریکی دادند.

دکتر سهیلی در ادامه گفت: با جذب بودجه، تعدادی از مراکز و خانه های بهداشت را بهسازی کردیم، همچنین قرار بر این شد که همه مراقبین سلامت مجهز به رایانه و دستگاه ها و تجهیزات اداری باشند، که در سال ۹۵ حدود ۲۵۰ میلیون تومان برای خرید این تجهیزات هزینه شد.

 وی با اشاره به ثبت آمار خانوارهای میبدی در سامانه سیب افزود: حدود ۵۲ درصد مردم تا پایان اسفند ۹۵ حداقل یک بار به مراکز بهداشت درمانی و خانه های بهداشت مراجعه کردند. از یک طرف این آمار خوب است و از طرفی حدود ۵۰ درصد مردم به این مراکز مراجعه نکرده اند و باید زمینه مراجعه آنها فراهم شود.

IMG_3198 copy

سهیلی با اشاره به این طرح، گفت: مردم با مراجعه و تکمیل پرونده در مراکز بهداشت و درمان، می توانند یک سری خدمات هم دریافت کنند. در این مکان ها کاری  که انجام می شود، بنا بر میزان سن و سال ، با غربالگری، وضعیت تغذیه، سلامت روان، میزان ریسک پذری بیماری آنها و کلیه خدمات به صورت رایگان انجام و در صورتی که مشکلی بود، به متخصص ارجاع داده می شوند.

رئیس اداره بهداشت با اشاره به زنگ خطر شروع بیماری ها به خاطر چاقی، گفت: بنا به آماری که از سامانه سیب بیرون آورده ایم، حدود ۶۰ درصد مردم ما در یزد و همین طور شهرستان میبد، دچار چاقی هستند که از این تعداد ۲۰ درصد دچار چاقی مفرط هستند.

وی افزود: از نظر مصرف فست فود، که البته به خاطر کالری، چربی و نمک بیش از حد مشکل دارند، در کشور رتبه ۶ را دارا هستیم؛ و همچنین رتبه ۱۹ کشور در مصرف ماهی، رتبه ۱۴ کشور در چاقی، رتبه ۱۳ کشور در مصرف نمک را دارا هستیم.

IMG_3197 copy

سهیلی ادامه داد: از جمله استان های کم تحرک کشور هستیم و در این زمینه رتبه ۵ را داریم. که به تفکیک ۹۸ در صد خانم ها و ۸۷ درصد مردان استان یزد کم تحرک هستند. در بحث دیابت رتبه ۵ کشور هستیم، ۱۱ درصد از مردان میانسال و ۱۴ درصد از زنان میانسال ما دچار دیابت هستند. البته برخی هم در معرض دیابت هستند که متاسفانه خودشان خبر ندارند. در بحث مصرف دخانیات رتبه ۱۲ کشور، در بحث قلیان ۱۹٫۸ مردان و ۵٫۳ زنان مصرف می کنند که در مورد خانم ها این موضوع بسیار نگران کننده است.

IMG_3182 copy

وی با اشاره به اینکه، بیماری های قلبی عروقی، حوادث و بیماری های تنفسی سه عامل اصلی مرگ و میر در استان یزد هستند، افزود: در قبال سلامت جامعه، ۲۵ درصد متولیان سلامت، ۴۵ درصد دستگاه های برون بخشی و ۳۰ درصد مردم نقش دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میبد، در انتها از اصحاب رسانه خواست در بالا بردن فرهنگ و سواد سلامت مردم جامعه تلاش خود را انجام دهند و برای طرح تحول بهداشت و سلامت در شهرستان میبد، فرهنگ سازی کنند.