دیدار با نماینده پوتین

دکتر ابوالفضل امامی میبدی

یادداشت: حجت الاسلام ابوالفضل امامی میبدی

به نام خدا

گفته می شود که از جمعیت ۱۴۰ میلیونی روسیه حدود ۳۰ میلیون مسلمان هستند؛ یعنی بیش از یک پنجم جمعیت روسیه. تعداد مسلمانان روسیه از کل تعداد مسلمانان اروپای غربی بیشتر است. اکثر مسلمانان روس مثل تاتارها ساکنان اصلی سرزمین روسیه می‌باشند و سابقه هزار ساله دارند، لذا توجه به ظرفیت های عظیم مسلمانان روسیه در اروپا، می تواند فصل تازه ای از اسلام گرایی با همسویی راهبردی نسبت به مسائل استراتژیک جهان ایجاد کرد.
در این راستا، جلسه ای با حضور نماینده پوتین در امور مسلمانان روسیه و به منظور آشنایی و بررسی افق های همکاری در حوزه اروپا با موسسه اسلامی امام مهدی(عج) ایتالیا در رم برگزار شد.
نماینده پوتین ضمن سخنان بسیار امیدبخشی درباره تشیع، به ورود اسلام از سوی شیعیان به روسیه اشاره و ابراز علاقه زیادی به ایران کرد؛ هم چنین مواضع مناسبی نسبت به مسائل راهبردی منطقه ارائه کرد.
دبیر موسسه اسلامی امام مهدی، آقای مارکو (حسین) مورلی نیز به معرفی تشیع در ایتالیا پرداخت و برنامه های موسسه اسلامی امام مهدی ایتالیا را تشریح کرد.
پیشنهاد ما به مسلمانان روسیه این بود که اینک دنیای اهل سنت، فاقد یک الگوی سنجیده مسلمانی است و مسلمانان روسیه می توانند با آسیب شناسی ترکیزم و سعودیزم اسلامی، الگویی از اسلام سنی توام با عقلانیت و منطق و به دور از افراط و تفریط و حامی مستضعفین ارائه کند؛ الگویی که به سرعت می تواند جایگزین رفتارهای غیر معقول اسلام آمریکایی ترکیزم و سعودیزم شود.
عطف بر تاکید نماینده رئیس جمهور روسیه مبنی بر وحدت سنی و شیعه، ما به ضرورت وحدت شیعه و سنی (وحدت اسلامی)، وحدت اسلام و دیگر دین های آسمانی (وحدت ادیانی) و حتی وحدت پیروان ادیان با مردم غیر متدین اما پایبند به ارزش های انسانی (وحدت انسانی) در برابر هجوم شیطانی در حوزه های گوناگون به ویژه نفی تفاوت های جنسی بین زن و مرد و دیگر مسائل مرتبط، اشاره کردیم. کسانی که در غرب زندگی می کنند، فاجعه عظیمی را به همه وجود در حال رخ دادن می بینند؛ فاجعه ای که ظرفیت هماهنگی بین همه انسان ها در برابر فرهنگ شیطانی جنسی ایجاد می کند.
نماینده پوتین نیز ضمن استقبال از این امر، به گسترش اسلام سنی معتدل و تاسیس مراکز گوناگون در سطح جهان اشاره کرد. این جلسه در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۷ در مرکز رم برگزار شد.