سخنرانی حجت الاسلام زکریا اخلاقی پیش از خطبه های نماز جمعه یزد

ائمه اطهار (ع) نیز توجه ویژه‌ای به هنر به ویژه شعر داشتند و در قرآن نیز فصاحت و بلاغتی دیده می‌شود که نشان می‌دهد اسلام به عنوان یک دین جاودانه، اهمیت بسزایی به زبان و بیان داشته است.

حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی، از روحانیون هنرمند و شاعر شهرستان میبد با اشاره به جایگاه هنر فاخر و متعهد در کشور گفت: دین و هنر پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه یزد با اشاره به فرا رسیدن ۲۰ فروردین، سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی اظهار داشت: هنر متعهد و ارزشی همواره در کشور ما و در دین مبین اسلام از ارزش و جایگاه والایی برخوردار بوده است.

وی عنوان کرد: هنر شاخه‌های گوناگون و متعدد دارد و به عنوان یک وسیله تاثیرگذار مورد توجه همه اقوام و ملل است زیرا هنر با فطرت انسان آمیخته است و فطرت پاک انسان از هنر تأثیر می‌پذیرد.

اخلاقی خاطرنشان کرد: دین و هنر یک پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند و همواره بر یکدیگر تأثیر گذاشته‌اند و همانطور که دین بر هنر تأثیر گذاشته، هنر نیز باعث تبیین دین شده است به عنوان نمونه در اسلام و صدر اسلام، پیامبر (ص) عنایت ویژه‌ای به شعر و شاعران داشته‌اند و در موارد مختلف به حسان بن ثاقب از شعرای صدر اسلام، امر می‌کردند که شعر بسرایند.

این شاعر معاصر کشور ادامه داد: ائمه اطهار (ع) نیز توجه ویژه‌ای به هنر به ویژه شعر داشتند و در قرآن نیز فصاحت و بلاغتی دیده می‌شود که نشان می‌دهد اسلام به عنوان یک دین جاودانه، اهمیت بسزایی به زبان و بیان داشته است.

اخلاقی با اشاره به اینکه هنر معنوی نشأت گرفته از اسلام است و چنین هنری در انسان آرامش به وجود می‌آورد، تصریح کرد: هنر معنوی انسان را به سوی خدا و معرفت‌الله سوق می‌دهد و می‌تواند بهترین وسیله برای انتقال پیام دین باشد.

وی از زبان هنر به عنوان یک زبان بین المللی یاد کرد و افزود: گردشگرانی که به یزد سفر می‌کنند، زبان ما را متوجه نمی‌شوند اما با نگاه کردن به در و دیوار شهر، پیام ما را که به وسیله هنر ابلاغ می‌شد، متوجه می‌شدند.

اخلاقی خاطرنشان کرد: صدور انقلاب نیز با زبان هنر ممکن است هماهنگونه که رهبری نیز به هنر توجه ویژه‌ای دارند و در جمع نخبگان یزد نیز فرمودند که ناهنجاری‌هایی که امروز داریم و آشفتگی‌های موجود به خاطر این است که در فضایی قدم می‌زنیم که با فطرت ما سازگاری ندارد.

وی افزود: باید تمام اندیشه‌ها و پیام‌های خود را در قالب هنر بریزیم و نتیجه آن را به جهان و مردم دنیا ارائه کنیم.