متن اصلی
گروه : گفتگو
شناسه : 40634
تاریخ : 17 فروردین 1396
ساعت : 9:06
پرینت از صفحه

وضعیت شورای فعلی نتیجه عدم‌هماهنگی اعضاست

گفتگو با علی دهقانی

دقیقا در زمان های خاص، نقطه ضعف نشناختن نخبه های شهرمان بسیار به چشم می آید و معضلاتی چون محله گرایی و قوم گرایی نمود ویژه ای پیدا می کند، کما اینکه این معضل فقط برای زمان انتخابات نیست و حوزه های دیگر را شامل می شوند. کثرت نخبه ها در همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و … در شهرستان میبد همیشه نمود خوبی داشته است اما متن جامعه و عامه مردم ما با این نخبه ها به صورت گسترده آشنایی ندارد. رویکرد میبدما از این پس معرفی افرادی است که در بین مردم با تفکراتی انقلابی در حال تلاش برای ساختن میبدی سرافراز و سربلند و در مجموع کشوری در اوج اقتدار هستند. اولین مصاحبه از مجموعه مصاحبه های میبدما برای این مهم، با آقای علی دهقانی می باشد. آقای دهقانی، معاون پرورشی هنرستان کاردانش تلاشگران میبد و عضو کمیته عمران شهیدیه، نایب رئیس موسسه خیریه اباصالح (عج) و مدیر عامل بنیاد طلوع کوثر میبد هستند.

گفتگو از احمد کریمی

سلام و لطفا خودتان را معرفی کنید؟

علی دهقانی شورکی، فرزند مرحوم حاج قنبر علی دهقانی که کاسب محل بوده اند. در مدرسه دبستان سلمان و سپس مدرسه راهنمایی صادقیان و دبیرستان علوم معارف درس خواندم. بعد از دبیرستان به مدرسه عالی شهید مطهری رفتم و در رشته فقه و حقوق اسلامی که از اساتیدم ایت الله امامی کاشانی بودند، تحصیل کرده ام.

قبل از اتمام دوره ازدواج کردم، که چهار فرزند حاصل آن است و یکی از فرزندانم نیز طلبه علوم حوزوی در قم هستند. بعد از فارغ التحصیلی عازم فارس و شهرستان کازرون شدم و معلم بودم.

سپس برگشتم به یزد و در سمت های مختلف و رشته های مختلف تدریس کردم. دو سالی رییس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش اموزی میبد از سال های ۸۱ الی ۸۳ بودم و از ۸۳ الی ۸۵ به دانشگاه امام صادق (ع) رفتم و در دو رشته موفق به کسب مجوز تحصیل کارشناسی ارشد ناپیوسته در رشته اندیشه سیاسی در اسلام و تاریخ تشیع شدم که با مشورت دوستان رشته اندیشه سیاسی در اسلام را انتخاب کردم.

سال ۸۶ بعد از معارف مدتی معاون راهنمایی شهید شرف الدینی ره شدم که با دعوت شخصی و حضوری مدیر محترم آموزش و پرورش وقت ،  به اداره آموزش و پرورش و کار گزینش رفتم.  از اواخر سال ۱۳۹۱ تا اوایل سال ۱۳۹۴ در آپ گزینش بودم و از مهر ۱۳۹۴ هم به هنرستان تلاشگران رفتم. تلاشگران شرایط مناسبی چه از نظر پذیرش ها و چه از نظر ساختمان و … نداشت که به لطف خدا و با تلاش های زیاد و در ادامه همکاری دوستان به شرایط مناسبی ارتقا پیدا کرد و مجموعه متحول شد.

فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شما در شهیدیه چیست؟

در شهیدیه تعدادی موسسه رسمی و غیر رسمی داریم. غیر رسمی ها که با ریش سفیدی و پا در میانی مشکلات را حل می کنند. ما اولین موسسه خیریه در شهیدیه  را با مجوز رسمی نیروی انتظامی که متصدی این کار بود، در سال ۱۳۸۸  به ثبت رساندیم..

یک مجوعه دیگری هم داریم که حدود ۲ سال است فعالیتش شروع شده و با دو هدف عمده در سطح شهرستان فعالیت میکند،  یکی حمایت ویژه از دانشجو و دانش آموز نخبه ی میبدی که این کمک به صورت وام بلند مدت بدون هیچگونه بهره و بعضا کاملا بلاعوض می باشد و ثانیا در زمینه ی اشتغال خانم های خانه دار که شرایط یا علاقه به کار در بیرون از محیط خانه رو ندارند،  فعالیم که شامل خرید وسایل کار، اعطا، وام بدون سود و بعضا بلاعوض و اجاره کارگاه و وسایل کار و به صورت رایگان در نزدیکی محل سکونت در اختیار شان قرار داده شده است …

در کمیته عمران شهیده هم سالهاست فعالیت دارم.

شبهه ای این وسط مطرح می شود که در مورد زمین مدرسه تلاشگران است، طبق اخبار موجود هنوز و بعد از گذشت چندین سال پرونده این زمین باز است، در مورد این موضوع صحبتی دارید؟

زمین های هنرستان تلاشگران تشکیل شده از ده پلاک زمین که از ۶۹۷۰ الی ۶۹۸۰ شامل می شود. از پلاک ۶۹۷۱ الی ۶۹۸۰ مورد ادعای شخصی می باشد که نسبت به برگشت آن زمین ها مدعی شده است.قبل از سال ۶۰ موات اعلام  شده و در دست مسکن و شهرسازی بوده است که  واگذار به آموزش پرورش شده است که ساختما مدرسه ساخته شده است.

حدود سال ۸۹ شخصی مدعی این زمین ها شده است و اعتراض به رای کمیسیون ۱۲ شهری و دادگاه اعتراض را پذیرفته است. طبق رای دادگاه ۵۱ هزار متر از این زمین ها برگشت به ان شخص شده.

بعد از اطلاع اموزش پرورش از این موضوع با مشورت های انجام شده از مسکن و شهرسازی و … متوجه اشتباهی در جریان این پرونده شدیم که به عنوان معترض ثالث وارد قضیه شدیم که هم اکنون در شعبه یک تجدید نظر استان یزد در حال پیگیری است. البته نسبت به موضوع مکان زمین های ادعایی هم زمین قسمت دانشکده فنی خواهران مورد نظر است که برای این شخص است.

شما ساکن محله نخبه خیز و بزرگ شهیدیه هستید، که محله پر جمعیتی هم هست. بحث  محله گرایی وقتی مطرح می شود، نام این محله بیشتر در ذهن تداعی می شود، نظر شما در مورد محله گرایی چیست و چرا این اتفاق می افتد، مخصوصا به عنوان کسی که فعال فرهنگی و اجتماعی شاخصی در شهیدیه هستید؟

ما محله ای به عنوان شورک داشتیم که به خاطر آمار شهدای آن به شهیدیه تغییر نام یافت که به تقریبا نسبت هر صد نفر یک شهید دارد. از لحاظ جغرافیایی هم تکه ای از میبد که از لحاظ وسعت چشم گیر هم هست برای این محل است. از لحاظ آمار جمعیتی نیز از محلات پر جمعیت میبد می باشد. در حوزه سرمایه انسانی نیز چه ازقبل و چه در زمان حال وزن خوبی داشته است.

سوال ما این است که به خاطر این همه گزینه مثبت، بهایی به این محله داده شده است؟ آیا دیده شده است؟ وقتی مردم این محله برای یک لکه گیری آسفالت خیابان و کوچه هایش به مشکلات لاینحلی می خورند؛ مطمئنا مردم را به این فکر می اندازد که به سمت انتخاب هم محله ای خود بروند که بتواند از حقشان دفاع کند.

به عنوان مثال زمین های کشاورزی ما که به شدت آب نامساعدی هم برای آبیاری آنها وجود دارد، درخت کاری شده اند و جلوی کویر را گرفته اند. متاسفانه بعد از مدتی به دلایلی که گفته می شود مصوبه ی شورای قبلی نیز در آن دخیل بوده، اعلام شده این زمین ها برای مسکن و شهر سازی می باشد و متاسفانه با همه پیگیری ها فقط موجب شد پرونده از لحاظ کیفریی به قضایی تغییر کند. مردم اینها را ظلم هایی می دانند که باعث سرخوردگی شان می شود.

این مسائل حتی برخی را نیز به این نتیجه می رساند که حتما باید دو نفر در شورا داشته باشیم که از حقمان دفاع کنند. طیفی هستند که می گویند ما باید لیست واحد بدهیم و رای مردم ما برای ما باشد که این طیف مورد تایید نیستند و حتی حاج اقا اعرافی نیز تذکر به این موضوع را داده اند.

به نظرتان بهتر نیست به جای اینکه چند نفر از یک محله به شورا بیایند، یک شورای شهر متخصص داشته باشیم و با ان مسائل را مدیریت کنیم؟

من به شما حق می دهم و حرفتان درست است. و البته به نظر بنده بیاییم و این تهدید را به نوعی در برخی موارد به فرصت تبدیل کنیم و متخصصین هر محله را به نوعی راهی این شورا کنیم. ما واقعا می توانیم با توان مردمی و انتخاب نخبه های خوب کارها را با دست مردم حل کنیم.

به نظر شما گرایش طیف مردم شهیدیه در مورد رای گیری چیست؟ آنها هم به طرف انتخاب هم محله ای گرایش زیادی دارند؟

مرحوم یحیی زاده از محله ما نبودند ولی در مواردی بیشتر از زادگاهشان، در شهیدیه رای آوردند، حتی در دوره ای که همین محل نماینده ای برای مجلس داشتند،  این نشانگر چیست؟

 آقایان داورپور و زارعی در بعضی از ادوار شورا رای نسبتا خوبی از محله شهیدیه داشتند،  این نشانگر آن است که اگر نشانه ای بر کار و خدمت و بویژه تدین و اخلاصی که در مرحوم یحیی زاده بود را مردم ببینند،  به تکلیف شرعی و عقلانی خود عمل میکنند، اما باید هم این مردم بخواهند خیابان و کوچه و شرایط شهری آنها بسیار بهتر ازا ین باشد. این مردم فکر می کنند با وجود دو نفر از اهل این محله که در شورا هستند و متاسفانه وضعیتشان این است، باید هم ملاک انتخابشان به هم بریزد.

نظر شما در مورد عملکرد دو نفر اهل شهیدیه در شورا چیست؟ در مورد اشکالاتی که بر شورای شهر این دوره وجود دارد نظرتان چیست؟

نسبت به آقای ملا احمدی شناختی که دارم بسیار پای کار و تلاشگر است و کار را با سختکوشی پی می گیرد.

به نظرم در مورد شورای این دوره، می توان گفت عدم همکاری و هماهنگی اعضا به شدت بر کیفیت و کمیت کار اثرگذار بوده است، و نتیجه اش شده است همین که می بینید.

آیا در انتخابات آینده با آقای ملااحمدی رقابت می کنید؟

هنوز چیزی مشخص نیست و نمی توان در موردش صحبتی کرد. باید به آینده موکول کرد.

در مورد مسائل فرهنگی میبد نظرتان چیست؟ عملکرد شورای شهر را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

شخصا هر وقت ورود به کاری می کنم و به نظرم اگر شورا هم انگونه بوده موفق بوده و الا نظر دیگری دارم.

یکی اینکه با ورد به هر مجموعه ای باید ارزیابی و اشکالیابی جامعی صورت بگیرد و نقاط قوت و ضعف را بسنجند و دید راهبردی و بلند مدت را برای خود و مجموعه خود معرفی کنند و طرح بریزند.

و یکی هم استفاده از توان بالقوه مردم برای این راه است. توانی که بسیار به درد می خورد و اصولا نادیده گرفته می شود.

با این مسائل بنده نمی خواهم مستقیم به نقد شورای امروز برسم. به هر حال وقتی کاری انجام می شود خود مردم آن را کنار کارهای انجام شده و نشده قبلی می گذارند و نتیجه می گیرند که چه کسی بهتر است.

با تشکر از شما به خاطر وقتی که به ما دادید.